telldus direkt i min router

Moderator: Telldus

nesemann
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

telldus direkt i min router

Post by nesemann »

Jag hittade telldus igår när jag bäddrade i clas olsson så jag är lite färsk på området.

Men jag undrar om man måste ha dovados router för att få fjärrfunktionerna, jag skulle gärna sett att den gick att sätta i min Dlink DIR-685 med USB anslutning.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

I dagsläget är Dovado UMR den enda routern som går att använda tillsammans med TellStick.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
BugVirus
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by BugVirus »

Jag har min tellstick i en D-link 685 och det funkar.
För att jag ska bli riktigt nöjd vill jag ha en android-app för att styra tellsticken från min htc hero. Någon som nappar?
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Post by RickardP »

BugVirus wrote:Jag har min tellstick i en D-link 685 och det funkar.
För att jag ska bli riktigt nöjd vill jag ha en android-app för att styra tellsticken från min htc hero. Någon som nappar?
Ursäkta om jag snor tråden men hur har du löst detta?
BugVirus
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by BugVirus »

Ledsen, den heter visst DIR-825, men funkar gör det. D-link har något de kallar SharePort som är en USB-port som routern gör tillgänglig i nätverket.

Konfa USB-porten som SharePort så ska det funka.

Tyvärr behövs en liten programsnutt från D-link installerad på den maskin som ska använda USB-uttaget (Tellsticken).
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

länk

Post by hader »

Hej!
Kan du säga vad heter programmet som du nämnde,eller om lägger en länk.
tack
BugVirus
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by BugVirus »

Gå in på www.dlink.se och knappa in din router i Sök produktrutan.
Alternativt gå in här: ftp://ftp.dlink.se/Shareport/SharePort_ ... _setup.zip
hader
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by hader »

Hej igen det gick inte bra för min del,eftersom jag har en äldre version av samma ruter 635 med usb.
Nu funderar jag om jag ska köpa en DOVADO UMR ruter eller en nyare d-link ruter.
Min fråga är kan du styra dina enheter hemma (lampor mm) från en web sida utan att du behöver ha din dator igång?
BugVirus
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by BugVirus »

Ännu har jag inte lyckats med att schemalägga i routern. Det är möjligt att det går, men om du ändå ska byta så skulle jag valt dovadon.
Lovelime
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lovelime »

Tackar för den infon bugvirus, visste sedan tidigare att de lade till shareport funktionen i min dir-655 router i senare firmware för ett par år sedan, men har aldrig orkat uppdatera den, men nu fick jag ju en anledning och tellsticken funka helt ok i den!, synd bara att jag fortfarande måste ha igång en dator...
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by gabbano »

Kan meddela att du kan hantera Tellsticken från Netgears WNR3500L, då med OSet Tomato installerat på...
Tung pung ger starka ben!
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by gein »

gabbano wrote:Kan meddela att du kan hantera Tellsticken från Netgears WNR3500L, då med OSet Tomato installerat på...
Kan du berätta mer om det? Jag skulle väldigt gärna se att min android app RemoteStick gick att köra direkt mot routrar med USB-anslutning och kan ev. tänka mig att skriva ett plugin till lämplig router-firmware om möjligt.
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by gabbano »

gein wrote:
gabbano wrote:Kan meddela att du kan hantera Tellsticken från Netgears WNR3500L, då med OSet Tomato installerat på...
Kan du berätta mer om det? Jag skulle väldigt gärna se att min android app RemoteStick gick att köra direkt mot routrar med USB-anslutning och kan ev. tänka mig att skriva ett plugin till lämplig router-firmware om möjligt.
Vad har du för router/OS på den?
Tung pung ger starka ben!
extremesanta
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by extremesanta »

gabbano wrote:
gein wrote:
gabbano wrote:Kan meddela att du kan hantera Tellsticken från Netgears WNR3500L, då med OSet Tomato installerat på...
Kan du berätta mer om det? Jag skulle väldigt gärna se att min android app RemoteStick gick att köra direkt mot routrar med USB-anslutning och kan ev. tänka mig att skriva ett plugin till lämplig router-firmware om möjligt.
Vad har du för router/OS på den?
Nu blev jag väldigt nyfiken, jag är i görningen o köpa en sån router och lägga på Tomato. För den har jag vant mig vid nu.
Är det Tomato USB som gäller då?
Hur skall man göra för att få igång allt sen?
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: telldus direkt i min router

Post by gabbano »

extremesanta wrote: Nu blev jag väldigt nyfiken, jag är i görningen o köpa en sån router och lägga på Tomato. För den har jag vant mig vid nu.
Är det Tomato USB som gäller då?
Hur skall man göra för att få igång allt sen?
Det som behövs är:
- WNR3500L (se http://www.myopenrouter.com för installation av Tomato OS)
- Filerena usbserial, ftdi_sio, rfcmd
- USB hubb (+2 portar)

Logga in i web gui routern.
Aktivera USB stödet för externa lagringsenheter.
Kopiera över filerena usbserial, ftdi_sio, rfcmd till USB minnet.
Köra insmod på usbserial, ftdi_sio
Plugga in Tellsticken i USB hubben.
Kontrollera att du erhållit kontakt med Tellsticken genom att skriva dmesg
Sen är det bara att skriva rfcmd /dev/ttyXXXX NEXA X X X och börja aktivera/avaktivera enheterna...
Tung pung ger starka ben!
Post Reply