Lysrör och energisparlampor?

Moderator: Telldus

Post Reply
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Lysrör och energisparlampor?

Post by RickardP »

Vad använder ni för att styra lysrör och/eller energisparlampor?

Jag köpte 2st Nexa mottagare för inbyggnad bakom strömbrytaren utan att läsa på och visade sig att dem inte klarar dessa, lysröret blinkade hela tiden konstigt och energisparlampan nästan blinkade, var mer som att man dimmade fram och tillbaka väldigt snabbt :)

Så behöver ny lösning och har 2st mottagare till försäljning om någon är intresserad.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Post by RickardP »

Efter att hållit på vet inte hur länge så måste jag nog konstatera att LCMR-1000 inte fungerar med lysrör, jag vet dock inte riktigt vad jag gjorde för fel men jag fick den att fungera klockrent på en vanlig taklampa med energisparlampa.

Men när jag installerade en på nästan samma sätt i ett lysrör amatur så först fick jag den att fatta fjärrkontrollen jag har från Nexa men efter försökt fått in Tellsticken så fick jag inte igång lysrören men mottagaren lös precis som vanligt men när jag skulle ställa in fjärrkontroll eller tellstick reagerade den inte.
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Säker på att ledarna hamnade på rätt ställe? så att den inte levde på strömmen genom lampan, vilken kanske var nog för att lysa med dioden.
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Post by RickardP »

nje, hundra är jag inte men jag testade ifall jag råkade byta plats på kablarna mm för det blev ganska rörigt i lysrörsarmaturen ett tag :)

LCMR-1000 är så stor så får inte plats inanför mina strömbrytare men funderar på att placera den utanför strömbrytaren och testa igen.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

I LCMR-1000 sitter ett vanligt relä så det ska inte vara några problem med lysrör.
Fungerar det inte är det troligast att du inte kopplat något rätt eller att din LCMR är sönder.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Post by RickardP »

Nu när jag väl bestämde mig för att sätta mottagren utanpå strömbrytaren till lysröret så visade det sig att strömbrytaren har 3st kablar vilket den tidigare jag installerat inte hade.

Jag har kapat kablarna då jag som nybörjare på detta inte fattade hur jag skulle få dem lösa men nu är problemet hur jag ska koppla mottagaren, så jag tog en bild och ber någon som gjort detta tidigare kolla och komma med förslag.

Image
codex
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by codex »

de svarta kablarna ska en kopplas till inkommande ström (fasen, L) och den andra svarta till mottagarens L. Den vita kopplas till mottagarens styringång.
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Post by RickardP »

codex wrote:de svarta kablarna ska en kopplas till inkommande ström (fasen, L) och den andra svarta till mottagarens L. Den vita kopplas till mottagarens styringång.
Tack men det handlar om en LCMR-1000 (http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm)

och den har ingen styringång vad det nu är.

Vad kopplar jag på N då da?
codex
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by codex »

aha ok, tänkte du kunde styra den med knappen och fjärren. men det funkade visst inte. Så fel av mig.

Då kan du koppla den vita tillsammans med tändtråden som går till lampan från mottagaren. Och N ska in på en av skruvplintarna.
strixx
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Munka-Ljungby

Post by strixx »

De två svarta trådarna är fas. Den ena kommer antagligen från centralen, eller från närmsta kopplingsdosa. Den andra går antagligen vidare till ett uttag eller till en annan strömbrytar.

Dessa båda ska in i ingången längst till vänster på plinten märkt IN / L.
Den vita är tändtråden som går till lampan och ska kopplas till ingång 2 från vänster på plinten, märkt med en symbol och OUT.

Sedan måste du hitta nollan i dosan. Den ska vara blå. Den ska in längst till höger, mäkt N / N.
Tillsist ska nolla från lampan tydligen också in i Nexabrytaren, näst längst till höger. Det är inte aldeles säkert att du hittar den i dosan där brytaren satt. Den kan lika väl gå direkt från amaturen till en annan kopplingsdosa. Kan inte svara på om det är tvunget att koppla in denna. Rent generellt kan jag säga att det inte borde behövas, men det finns en risk att det behövs.

Den Nexabrytare su har kan man inte köra trappomkoppling på så strömbytaren kan du inte använda längre, utan lampan kommer endast kunna tändas och släckas från fjärr och tellstick.
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Post by RickardP »

Tack strixx, så jag behöver trycka in båda svarta i L det låter som inte det kommer fungera då det är väldigt litet hål att sätta in kablarna i men kanske kan sätta ihop dem innan.

Sen kan man ju fråga sig vart nollan är då jag inte har flera kablar i strömbrytaren, är desto fler upe i armaturen där jag också försökt sätta fast denna mottagare men utan resultat.

Jag tror man behöver vara elektriker för att förstå sig på lysrör grejerna :-)

Vanliga lampor och strömbrytare fungerar ju dock väldigt bra som den lekman jag är ;-)
error1
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by error1 »

LCMR-1000 kan ikke monteres inline på 1-pol brytere slik som lwmr-210, den trenger drivspenning til releet.

Imidlertidig kan slike relebrytere brukes til mye rart, det trenger ikke være 220v du switcher....


Dette var feil! Har sjekket med multimeter på lwmr-210, og funnet ut at de to N terminalene koblet sammen, så det vil være 220V på begge to. Det betyr at man må være nøye med å koble riktig fase, og at den kun støtter 220v enheter.

Kan du vise oss bilder av veggen der bryteren satt, og hvis ledningene er synlige utenpå veggen, kan du forklare hvor det blir av hver enkelt?
Antagelig må du trekke en ny ledning fra nærmeste stikkontakt og opp til der hvor bryteren sitter. Jeg ville nok vurdert elektriker om du ikke føler deg trygg på det.
Last edited by error1 on Sun May 16, 2010 3:53 pm, edited 1 time in total.
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lysrör och energisparlampor?

Post by supermangesthlm »

RickardP wrote:
Så behöver ny lösning och har 2st mottagare till försäljning om någon är intresserad.
Tjena,
är lite sugen på dina nexa-210:or(?)
Kommer åka förbi nykoping i morron. Maila mig på @hotmail.com om du har dom kvar. Om det inte funkar i morron kanske vi kan losa det med posten...

Allt gott!
Magnus
Last edited by supermangesthlm on Tue May 11, 2010 12:16 am, edited 2 times in total.
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Post by RickardP »

använder dem till annat tyvärr + den ena tror jag är trasig efter lite ström ful koplingar :) men hoppas du hittar andra.
Post Reply