Thermo/Hygro Sensor 313159

Moderator: Telldus

Post Reply
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Thermo/Hygro Sensor 313159

Post by arrowsmith »

Köpte idag en Telldus Thermo/Hygro Sensor Art.#313159

Ska den inte sända båda tempvärdena och hygrometervärdet till telldussystemet??
Jag får endast in yttertempvärdet men varken innetemp/hygro värde.

Jag känner mej antingen korkad eller lurad, kan inte bestämma mej för
vilket förrän jag har fått input från er andra om egentlig funktion... :?

jag kan då INTE se någonstans än att den INTE skulle sända all info sen mäter.

//HB
fcorin
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Thermo/Hygro Sensor 313159

Post by fcorin »

Jag får alla värden, dvs temp & fukt inne samt temp ute.
Någon annan sensor på samma kanal som krockar?
--
Fredrik
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Thermo/Hygro Sensor 313159

Post by arrowsmith »

Jag har redan bytt kanal en gång utan framgång. Men jag ska prova att skifta igen och se om det hjälper.
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Thermo/Hygro Sensor 313159

Post by arrowsmith »

Jodå, efter några försök så lyckades det!
Fick testa tre olika kanaler och några omstarter med batteri ur och i igen så vips så var dom där!

Tack för tipset "fcorin"! :wave:
Jag tyckte redan jag hade provat men
det behövdes visst lite försök till.
staffanw
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Thermo/Hygro Sensor 313159

Post by staffanw »

Tänkte ta och haka på denna tråd då jag har samma sensor, men ett helt annat problem: Om jag sensorn liggande på bordet med den yttre givaren på huvudenheten så får jag 2 graders skillnad mellan de båda givarna! Är min enhet trasig eller ska det vara så stor skillnad?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Thermo/Hygro Sensor 313159

Post by etompau »

staffanw wrote: Thu Aug 16, 2018 12:07 pm Tänkte ta och haka på denna tråd då jag har samma sensor, men ett helt annat problem: Om jag sensorn liggande på bordet med den yttre givaren på huvudenheten så får jag 2 graders skillnad mellan de båda givarna! Är min enhet trasig eller ska det vara så stor skillnad?
Dessa mätare håller kanske en tolerans på +-1-2 grader. Så en avvikelse mellan de två sensorerna är inget ovanligt.
Lägg din sensor i en låda och låt den ligga där i några timmar för att säkerställa att inte vinddrag/ljus etc påverkar givarna, och se vilka temp.värde du får.
staffanw
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Thermo/Hygro Sensor 313159

Post by staffanw »

etompau wrote: Thu Aug 16, 2018 1:01 pm
staffanw wrote: Thu Aug 16, 2018 12:07 pm Tänkte ta och haka på denna tråd då jag har samma sensor, men ett helt annat problem: Om jag sensorn liggande på bordet med den yttre givaren på huvudenheten så får jag 2 graders skillnad mellan de båda givarna! Är min enhet trasig eller ska det vara så stor skillnad?
Dessa mätare håller kanske en tolerans på +-1-2 grader. Så en avvikelse mellan de två sensorerna är inget ovanligt.
Lägg din sensor i en låda och låt den ligga där i några timmar för att säkerställa att inte vinddrag/ljus etc påverkar givarna, och se vilka temp.värde du får.
Tack för svar, ja den verkade stabilisera sig på under 1 grads skillnad och det kan jag leva med!
Post Reply