Lägga till "okända" 433 enheter

Moderator: Telldus

Post Reply
inquam
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lägga till "okända" 433 enheter

Post by inquam »

Efter lite om och lite men och tankar på att bygga en egen burk med en RPi så kom jag av en händelse över en Tellstick Net billigt med en massa kontakter och sensorer. Köpte till en TellStick ZNet Lite också för möjligheten att även styra ZWave enheter. Ett par tankar har dykt upp men då jag inte läst detaljerna om hur 433 fungerar så vet jag inte vad man kan och inte kan göra. En av dessa tankar var iaf om man inte skulle kunna lägga till möjligheten att lära systemet "okända" 433 enheter. Jag har tex ett gäng rörelsesensorer ifrån ett gammalt larm som går över 433. Skulle man inte kunnat "scanna" efter dessa när man från dem försöker skicka en parningssignal eller om man vet vilket protokoll de använder kunna välja detta. Sedan enge vad det är för typ av sensor. Väljer man tex en rörelsesensor så kan man bli instruerad att "aktivera" den (i detta fallet röra sig framför så att den registrerar rörelse) och systemet kunde försöka identifiera vad enheten skickar när detta sker.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Lägga till "okända" 433 enheter

Post by etompau »

Tanken är god, men att göra Tellstick Net till en sorts protokollanalysator där okända signaler läses in och lagras hade krävt betydligt mer hårdvara och datorkapacitet än vad som finns i grejorna dag.
Stöd för olika (433)protokoll läggs in av Telldus.
Mycket av fokus ligger idag på Z-wave där då protokollet är standardiserat och grejor från olika leverantörer ska fungerar tillsammans.

Det du kan göra är att testa lite olika 433-mottagare och aktivera skanningsfunktionen och sedan trigga dina detektorer. Har du tur kan du se hur huskoden uppdateras och då kanske du kan använda detektorerna i ditt system.
Larmsystemtillverkarna brukar dock hitta på egna protokoll som inte sällan är krypterade så chansen är nog inte så stor att det ska fungera.
Post Reply