Utveckla schemaläggaren med grupper

Moderator: Telldus

Post Reply
jodo2017
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Utveckla schemaläggaren med grupper

Post by jodo2017 »

Jag använder schemaläggaren för två saker:
1. Tända/släcka diverse lampor i olika rum och detta funkar utmärkt eftersom jag sällan måste ändra inställningarna
2. Köra lite mer komplexa scheman när jag är på semester där varje enhet tänds och släcks flera gånger under dagen och därmed har varje enhet många ” schemaaktiviteter” (Totalt har jag 29 schemaaktiviteter som har med semesterläge att göra)

Idag kan man bara aktivera/inaktivera schemaaktiviteter på enhetsnivå och det betyder att jag måste gå igenom varje aktivitet på varje enhet så fort jag vill aktivera/inaktivera semesterläge. Detta resulterar i att jag måste gå in på 29 olika schemaaktiviteter och aktivera/inaktivera manuellt.

Jag hade gärna sett att det gick att gruppera schemaaktiviteter.
För mitt semestersläge hade jag gärna haft en semestergrupp som innehåller alla relevanta schemaaktiviteter som jag kunde aktivera och avaktivera vid behov på ett enda ställe.

Är detta något som är på gång?
Jocke.Sve
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utveckla schemaläggaren med grupper

Post by Jocke.Sve »

+1 på den @jodo2017! :clap:
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utveckla schemaläggaren med grupper

Post by arneolav »

Du kan fikse dette ved å opprette en "dummy device".
Gi den navn ferie.
Når på ferie, ferie ON
Test i alle aktuelle events: ferie on/off
jodo2017
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utveckla schemaläggaren med grupper

Post by jodo2017 »

arneolav wrote:Du kan fikse dette ved å opprette en "dummy device".
Gi den navn ferie.
Når på ferie, ferie ON
Test i alle aktuelle events: ferie on/off
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar.

Jag har 8 olika enheter som har semesterscheman. Varje enhet har mellan 2 och 8 olika schemaaktiviteter som alla är en egen rad/aktivitet i schemaläggaren.
Hur skulle jag via en "dummy device" kunna styra aktiv/inaktiv-status på 29 schemaaktiviteter?
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utveckla schemaläggaren med grupper

Post by arneolav »

Set Dummy device til ON for ferie. (Eller OFF, beror på hur du tenker)
Alla aktuelle rader i Events må teste på Dummy i "Trigger events".
(Du må ha PRO abonnement for Condition i Trigger events.)
POB76
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utveckla schemaläggaren med grupper

Post by POB76 »

Jeg sliter med det samme problemet som deg, jodo2017. Fikk du det til å fungere slik du ønsket, og hvordan gjorde du det?

Jeg har tre taklamper som er tilkoblet via takstikkontakt og som i det daglige slås av og på via vanlig veggbryter.
Når jeg skal på ferie ønsker jeg å la veggbryteren stå på og la telldus slå av og på taklysene flere ganger utover kvelden og natta for å simulere bebodd hus.
Til nå har jeg lagt inn lysstyringen i tidssplanleggeren. Men hvis jeg ønsker at hver lampe skal slå seg på og av 4 ganger i løpet av kvelden/natta blir dette tilsammen 24 ulike programmeringer i tidsplanleggeren (12 stk ON og 12 stk OFF). Da må jeg inn på de 24 programmeringene og velge "active" når jeg reiser bort, og inn igjen på de samme 24 og velge "passive" når jeg er hjemme igjen.

OBS! Info!
Jeg ønsker ikke at de tre lampene skal slå seg på og av samtidig, men litt offset i forhold til hverandre, derfor har jeg lagt inn ulike ON/OFF-tider på de tre lampene i tidsplanleggeren. Jeg har ikke pro-abonnement, kun basic.

Finnes det en enklere måte å gjøre dette på, slik at jeg ikke trenger å aktivere/deaktivere 24 ulike tidshendelser hver gang?

I så fall hvordan? Gjerne med teskje 😀

EDIT:
Jeg har nå slettet alle linjene i tidsplanleggeren. I stedet har jeg laget en event for hver gang jeg ønsker at en spesifikk lampe skal slå seg av eller på. I alle eventene la jeg inn som condition at "Ferie Dummy" skal være på for at eventen skal bli utført. Selv om det var mye jobb å legge inn alle eventene, er det heldigvis nå enkelt å aktivere/deaktivere dem ved å slå "Ferie Dummy" på når jeg er bortreist, og "Ferie Dummy" av når jeg er hjemme. Er det noen som har en mer elegant måte å gjøre det på, så er jeg takknemlig for tips :-)
POB76
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Utveckla schemaläggaren med grupper

Post by POB76 »

Ref posten min ovenfor.

Jeg brukte mye tid på å legge inn events på tre lamper basert på solnedgang + tidsforskyvning som trigger, og condition "Ferie Dummy PÅ"
Jeg la inn ulike tider hvor de skulle slå seg av og på utover kvelden og natta.
Den siste eventen var at alle tre skulle slå seg av 7 timer etter solnedgang.

Resultat:
En av lampene slo seg av utpå kvelden, men slo seg ikke på igjen ihht hva jeg hadde lagt inn som event. De andre lampene stod på hele tiden.
I dag tidlig håpet jeg på at de tre lampene ville være av ihht den siste eventen i skjemaet, men jeg måtte skuffet konstatere at alle tre lampene lyste.
Det er kort avstand mellom gateway og plugger, så det er ikke avstanden som forårsaker ustabiliteten. Jeg mistenker at solnedgangs-funksjonen er ustabil. Jeg har testet litt hvor jeg har lagt inn klokkeslett som trigger, i stedet for solnedgangsreferanser, og da fungerer det klokkerent.

Det er skuffende å registrere at Telldus på mange områder fremstår som et beta-produkt.
Joda, det er gøy å eksperimentere og finne ut av ting. Jeg forventer imidlertid at når jeg har kjøpt en hyllevare, så skal det fungere. At Telldus selger produkter ment for automatisering, gjør det ikke noe mindre viktig at ting funker og er stabile.

Jeg redigerer nå alle eventene jeg har laget og baserer disse på klokkeslett i stedet for solnedgangsreferanser...
:x
Post Reply