Hjelp med oppstart

Moderator: Telldus

Post Reply
Heffalumpen
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hjelp med oppstart

Post by Heffalumpen »

Hei
Helt fersk med Smarthus og er ingen elektriker, så faguttrykk skjønner jeg ikke :D Har lest en god del og valget har falt på Tellstick znet, men har noen spørsmål før jeg går til innkjøp... og nei... jeg skal ikke tukle med ledninger selv, vil bare få en oversikt over systemet ;)

I huset er det bla åpen løsning med 3 soner downlights (halogen gui10 enn så lenge). 2 av sonene har kun 6stk downlights, men sone 3 har 16 stk. Ser det finnes flere dimmere, men den største er Max 300w?. Vil det si at jeg må ha 2 dimmere for å styre den ene sonen(3)?
Jeg vil også kunne slå av/på/dimme alle sonene med én bryter ved inngang når vi kommer hjem, men kunne dimme feks kun sone 3 og 1+2 separat med egne brytere. Går det?
Jeg har varmefolie i gulv. Hvordan løses det? Finner ingen komponenter/regulator for dette..
Har sett det finnes noe som heter Trappevender, endevender, kronevender, relé og flere jeg som vanlig dødelig ikke kan noe om. Hvilken funksjon har de?
Ser det står i beskrivelsen til flere av produktene at «de plasseres bak eksisterende bryter». Vil det si at man kan benytte vanlige brytere/dimmere(Elko) sammen med Tellstick på en måte?

Beklager dumme spørsmål som sikkert er besvart tidligere. Men takk på forhånd til de med gode svar :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hjelp med oppstart

Post by etompau »

Med en ZNet har du muglighed til at vegle mellan 433 MHz-produkter og Z-wave.
Det er som du siger en maximal effekt på inbyggnadsdimmer på ca 300 W, detta må du ha med i dina beräkningar.

Hvis vi snakker om 433-dimmers, så har de 6 minnesplatser, som då kan styres af forskillige brytare.
En brytare kan vara kodad/styre alla 3 dimmers.
Övrige brytare mot specifika mottagare/dimmers.

Trappevender=trappomkopplare, en växlande brytare som används när två brytare ska kontrollera samme lampa/belysning
kronevender=kronomkopplare, två brytare som styr två lampor
endevender=?
Relä=en kontakt som du kan fritt bruge till whatever som ska styres.

Plassering bakom brytare, ja en del mottagare, både 433 MHz og Z-wave kan placeras bakom befintlig bryder og sedan kan den styres mottagren.


Varmefolie i gulv. Du må giver mere data omkring detta. Ikke umugligt at den kan styres med en relä-mottagare.
Heffalumpen
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hjelp med oppstart

Post by Heffalumpen »

Først, tusen takk for gode svar!

Du skriver at en dimmer har feks 6 minneplasser. Forstår jeg det riktig at ved å programmere en bryter mot den dimmeren opptar 1 minneplass osv? Dersom det er riktig, i hvilket tilfelle benytter man da en trappevelger isteden som du nevner benyttes dersom 2 brytere skal styre en lampe?

Okay, så en dimmer kan kobles bak en eksisterende feks elko 315gle. Da kan både elko-bryter og 433/zwave benyttes mot samme kilde? I mitt tilfelle fortsette med Elko bryter for å dinne/av/på i sone 3,og montere 2 dimmere i taket som det trådløse kan styres? :oops:

Varmefolien styres av en Elkoreg termostat der man justerer fra 0-50-100% og er i Elko Pluss systemet. Gulvet med varmefolie er på ca 40-45 kvadrat. Effekten vet jeg ikke med sikkerhet, men har lest at det beregnes 135-140w pr kvadrat? 5400-6300w?.
I nytt system ønsker jeg at gulvvarme skal justere seg i forhold til en romføler samt da tidsstyrte isteden
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hjelp med oppstart

Post by etompau »

Ja det er korrekt. På denne uppnås en flexibilitet hvordan styrningen av exempelvis dina zoner kan udföres.

Det er ikke helt nemnt at give exakte besked om din installation på forument, med det du beskriver lyder OK syns jag.

Varmefolie, nja rent spontant skulle jeg valgt en lösning med en separat gulvvarmetermostat.
Post Reply