Z-Wave tillförlitlighet?

Moderator: Telldus

Post Reply
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Z-Wave tillförlitlighet?

Post by Masonit »

Hej

Funderar på att uppgradera från Net till Znet v2. Anledningen är för jag tänkt styra lite med kritiska funktioner med z-wave. Dock känner jag en som kör Zipato med z-wave och han är inte alls nöjd med z-wave. Han tycker 433 Mhz är mer tillförlitligt än z-wave...! Enligt honom är det inte räckvidds problem utan stabilitets problem med z-wave prylarna. De brukar ofta hänga sig så man får göra dem strömlösa så det startas om osv. Hur upplever ni det?

Mvh Masonit
mabo2
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave tillförlitlighet?

Post by mabo2 »

Hej!
Jag bytte nyligen från en .net till ZNET V2. Isamband med bytet bytte jag ut 5 av mina cirka 25 brytare som jag har för belysning hemma. Desvärre var min nya ZNET trasig, men efter att jag fått den reparerad är min erfarenhet att 433 systemet är mer till tillförlitilgt samt har bättre räckvidd än Z-Wave. Z-Wave enheterna tänds i land, ibland inte. De rapporterar oftas fel status (visar att de är släkta fast de lyser). Har mailat med supporten, men har bara fått till svar att jag skall resetta enheterna och konrigurera upp dem på nytt. Detta hjälper dock inte.

Med vänlig hälsning,
Martin
MatsP
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave tillförlitlighet?

Post by MatsP »

Har samma problem som Martin. Dålig uppdatering av enheternas status i telldus live. Jag har qubino.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave tillförlitlighet?

Post by Masonit »

Låter inte alls bra. I min bok är ju största anledningen till att skaffa z-wave just för att få en säkrare funktion..

\Masonit
slub
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave tillförlitlighet?

Post by slub »

Jag har ruttnat delvis på zwave, lite lampor kvar på det men motorvärmare och annat kör vanliga 433 och sen har jag skaffat en hög med wifibrytare istället. Billigare och bättre täckning och ivf inte sämre stabilitet.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave tillförlitlighet?

Post by Masonit »

slub wrote:Jag har ruttnat delvis på zwave, lite lampor kvar på det men motorvärmare och annat kör vanliga 433 och sen har jag skaffat en hög med wifibrytare istället. Billigare och bättre täckning och ivf inte sämre stabilitet.
Känns som jag skippar z-wave. Är också sugen på wifi brytare. Men tycker inte jag hittar några att köpa som känns seriösa. Vad kör du med?

\Masonit
Cicaro
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave tillförlitlighet?

Post by Cicaro »

Jag har visserligen bara kört z-wave sedan juldagen. Men jag har inte upplevt någonting av vad ni skriver. Här är Z-wave betydligt stabilare än 433. Z-wave kan visserligen ibland vara "segare" i tändningen men till skillnad från 433 har aldrig någon tändning/släckning missats eller fel status rapporterat. 433 rapporterar ju inte status, även om det skulle vara möjligt med min telldus.

Kanske beror på om man har Z-wave plus eller vanliga? Jag har (ännu) bara Z-wave plus enheter eller så är det kombinationen av tillräckligt många Fibaro double switch 2 + Telldus Znet v2.

Nu ska jag väl inte säga aldrig men peppar peppar ta i trä jag har inte haft en enda enhet som hängt sig till skillnad från 433enheter som strular av och till med missat tändning eller släckning. Kommer att uppgradera så allt "kritiskt" går på z-wave och 433 enbart används till mindre kritiska prylar som exempelvis adventsljusstakar osv :-P
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Wave tillförlitlighet?

Post by Esse non videri »

Håller med Cicaro. Har visserligen bara kört TellStick ZNet Lite v2 sedan början av november och har inte upplevt några problem sedan väl stabilitetsproblemet med TellSticken löst sig. Trodde ett tag att jag hade problem med en Fibaro dimmer men det visade sig att glödlampan hade gått (fick leta fram en armatur med glödlampa då jag missat att beställa en Bypass). :D

Däremot så tycker jag att Telldus Live laggar av och från och sedan har vi räckviddsproblematiken på 433 MHz. Jag har en NEXA väggsändare som ska styra en grupp lampor med både 433 MHz och Z-Wave och det fungerar långt ifrån alltid på första försöket. Om jag däremot använder statusfunktionen i en Qubino insatsbrytare fungerar det varje gång.
Post Reply