yale doorman

Moderator: Telldus

tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

yale doorman

Post by tjabas »

Jag funderar på att införskaffa ett yale doorman till vår ytterdörr, detta lås ska tydligen ha stöd för z-wave, men det jag undrar är om det på något sätt skulle kunna gå att få det att fungera med 433mhz istället?
jag har ett villa larm som går på 433mhz frekvensen, detta larm aktiveras genom att enkelt trycka på och av på en fjärrkontroll.

det jag vill är att när man låser yale doorman låset så skickas även en signal till larmet som aktiverar detta, och tvärtom avaktiverar larmet när man låser upp.
Jag vet att detta ska fungera på ett z-wave larm, men går det att få till på 433mhz bandet?
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by agn »

Yale Doorman har ingen radiomodul som standard. Låset kan köpas i ett paket med Verisure låsmodul (ej Z-Wave) och en minienhet som ansluts till din router. Finns att köpa hos bla. Bauhaus eller i låsbutiker. Efter att ha installerat en app i telefonen och skapat ett kostnadsfritt konto hos Verisure kan nu låset styras med mobilen. Det är heller inget krav att ha larm från dom.

Verisure har en smartplug som kan köpas i deras webbshop och den kan programeras för att tända en lampa när du låser upp och släcka den vid låsning. För att styra ditt larm av annat fabrikat kan ett relä anslutas i stället för en lampa och reläkontakterna får du koppla till din fjärrkontroll. Verisures system kollar en gång per dygn att det finns internetkontakt med låset och smartplug via minienheten. Om det är något fel så kommer det ett mail. Inga avgifter utgår.
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by reined »

agn wrote:Yale Doorman har ingen radiomodul som standard. Låset kan köpas i ett paket med Verisure låsmodul (ej Z-Wave) och en minienhet som ansluts till din router. Finns att köpa hos bla. Bauhaus eller i låsbutiker. Efter att ha installerat en app i telefonen och skapat ett kostnadsfritt konto hos Verisure kan nu låset styras med mobilen. Det är heller inget krav att ha larm från dom.

Verisure har en smartplug som kan köpas i deras webbshop och den kan programeras för att tända en lampa när du låser upp och släcka den vid låsning. För att styra ditt larm av annat fabrikat kan ett relä anslutas i stället för en lampa och reläkontakterna får du koppla till din fjärrkontroll. Verisures system kollar en gång per dygn att det finns internetkontakt med låset och smartplug via minienheten. Om det är något fel så kommer det ett mail. Inga avgifter utgår.


Hej.jag har ett Yale med radiomodul, inte verisures larm, men är intresserad av att styra mitt larm jag har med ett relä som du skriver om. har du gjort detta själv? vad är det för relä? Hur kopplar man? någon bra länk? nyfiken..
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by agn »

Jag har en smartplug som styr en lampa så att jag kan se statusen på låset men inget relä. Det här relät skulle nog fungera: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -ac-p36101 För att få det att fungera så blir det lite mec. Reläspolen kopplar du in istället för lampan och reläkontakterna får du löda in i fjärrkontrollen så att funktionen blir som när du trycker på fjärren. Det här är principen men beroende på hur fjärrkontrollen ser ut så kanske man får bygga ihop lite elektronik och sätta mellan relät och fjärren för att få det att fungera. Bygg in allt i en plastkapsling så att det blir beröringsskyddat.
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by reined »

Ok.Tack. får fundera på den lösningen lite till..när man är hemma och låser vill man ju inte att larmet aktiveras..kanske får blanda in telldus med en trigger,"om inte regel"
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by tronde »

agn wrote: Reläspolen kopplar du in istället för lampan och reläkontakterna får du löda in i fjärrkontrollen
Med en Nexa WBT-912 sender kopler man dens innganger direkte til relekontaktene. Med den sokkelen Kjell anbefaler er det kun enkle skruforbindelser.
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by reined »

tronde wrote:
agn wrote: Reläspolen kopplar du in istället för lampan och reläkontakterna får du löda in i fjärrkontrollen
Med en Nexa WBT-912 sender kopler man dens innganger direkte til relekontaktene. Med den sokkelen Kjell anbefaler er det kun enkle skruforbindelser.
har köpt en smartplugg från verisure, kopplat till relä och lödat på fjärren till larmet och det fungerar ju men måste komma på en lösning för "knappen" till fjärren förblir ju nedtryckt tills smartpluggen stängs av. provat att lägga till en trigger med en nexaplugg på/av 2sekunder, men så länge fjärren är nertryckt så verkar den störa ut signalen till nexan.
letat på nätet efter en timer eller något relä som bara ger en pulssignal men hittar inget.
nexa WBT-912 som du nämner fungerar inte så länge fjärr"knappen" är nedtryckt och stör ut signalen. :banghead:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: yale doorman

Post by etompau »

Försöker hänga med på din beskrivning. Du har alltså en Verisure smart plug till den har du anslutit ett 230 V-relä som sedan styr en 433 MHz-sändare
Verisure-->relä-->433 sändare

Vad är det för sändare du styr? Vad styr sedan sändaren?
Alla 433-sändare som jag har stött på har haft en time-out, där sändning automatiskt har upphört efter någon sekund.
Vill du ha att reläet återgår efter ca 1 sekund så går det att lösa med lite knåpande. Et alternativ är att du använder ett tidrelä. Det finns ett enormt utbud av dessa reläer, kan vara lite svårt att hitta fram till rätt modell. Conrad har en drös av dessa
https://www.conrad.se/Tids-%2fmultifunk ... 06_0214510

Ett annat alternativ är att du bygger något själv. Sök på kretsen "555" så finner du massa ritningar på olika tidkretsar. Du får då använda en transformator som spänningssätter kretsen och även använda ett relä på ca 12 V.
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by reined »

Jag har en smartplugg kopplat till ett 230 relä med en potentialfri utgång lödat på "larm av" knappen på fjärrkontrollen till mitt hemlarm, problemet är att så länge smartpluggen är på,
ligger relät på, och trycker på "larm av" knappen. det jag behöver är ett relä som bara ger en "puls" och sedan "stänger" av även om den forfarande får ström från smartpluggen.
relät skall fungera som en återfjädrande kontakt...ungerfär :help:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: yale doorman

Post by etompau »

OK. Som sagt det går att bygga en enkel lösning med några få komponenter, men vill du har ett tidrelä, så borde följande från Conrad fungera:
https://www.conrad.se/Tidsrel%e4-Finder ... 06_0214510

Spänning på reläet, och kontakten drar i inställd tid (0,1s -20h) enligt alternativ DI i manualen.
Monteras på DIN-skena.
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by reined »

etompau wrote:OK. Som sagt det går att bygga en enkel lösning med några få komponenter, men vill du har ett tidrelä, så borde följande från Conrad fungera:
https://www.conrad.se/Tidsrel%e4-Finder ... 06_0214510

Spänning på reläet, och kontakten drar i inställd tid (0,1s -20h) enligt alternativ DI i manualen.
Monteras på DIN-skena.
ja, en sånt relä borde ju fungera, skall titta lite på 555 kretsen oxså, men det verkar ju lite svårt... Tack för hjälpen.
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by agn »

Ett tidrelä skulle fungera fint men tyvärr är de lite dyra. Du kan få önskad funktion till låg kostnad genom att koppla in ett litet 12volts relä och en elektolytkondensator. Du behöver också en liten 12 volt DC strömförsörjning.

Ta bort anslutningen mellan det befintliga reläet och fjärrkontrollen. Du kopplar sedan in 12 volts källan till Nc anslutningen på ditt befintliga relä. Elektrolytkondensatorn kopplas till C anslutningen och No anslutningen kopplas till reläspolen på det nya reläet. Det nya reläets kontakter kopplas in på fjärrkontrollen.

Funktionen blir nu att så länge smartpluggen är frånslagen så hålls elektrolytkondensatorn uppladdad till 12volt genom det gamla reläet. När smartpluggen slås på så växkar ditt gamla relä läge och elektrolytkondensatorn levererar en spänningspuls till det nya reläets spole och reläet drar en kort stund. Hur länge reläet blir draget bestämms av storkeken på kondensatorn.

Hoppas att du förstod hur jag menade. Det är enkelt när man ser schemat men svårare att beskriva i text.
Last edited by agn on Wed Jan 04, 2017 3:03 pm, edited 3 times in total.
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by reined »

agn wrote:Ett tidrelä skulle fungera fint men tyvärr är de lite dyra. Du kan få önskad funktion till låg kostnad genom att koppla in ett litet 12volts relä och en elektolytkondensator. Du behöver också en liten 12 volt DC strömförsörjning.

Ta bort anslutningen mellan det befintliga reläet och fjärrkontrollen. Du kopplar sedan in 12 volts källan till Nc anslutningen på ditt befintliga relä. Elektrolytkondensatorn kopplas till C anslutningen och No anslutningen kopplas till reläspolen på det nya reläet. Det nya reläets kontakter kopplas in på fjärrkontrollen.

Funktionen blir nu att så länge smartpluggen är frånslagen så hålls elektroltkondensatorn uppladdad till 12volt genom det gamla reläet. När smartpluggen slås på så växkar ditt gamla relä läge och elektrolytkondensatorn levererar en spänningspuls till det nya reläets spole och reläet drar en kort stund. Hur länge reläet blir draget bestämms av storkeken på kondensatorn.

Hoppas att du förstod hur jag menade. Det är enkelt när man ser schemat men svårare att beskriva i text.
Jo jag tror jag förstår. Men jag provar med dinrelät från conrad först, skall ändå beställa andra grejer. men får jag inte ihop det med den så får jag prova enligt din beskrivning.Tack
reined
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by reined »

Har fått till "larm av nu" iaf.(tack agn)
En smartplugg från verisure kopplat till dinreläet skickar en 2sec puls till fjärren varje gång jag låser upp yaledoorman.
lösningen på "larm på" blir lite krångligare, för man vill ju inte att larmet skall gå på om jag är hemma och låser dörren inifrån, tyvärr finns bara tänd-släck och lås-låsupp i inställningarna till smartpluggen, så där går inte bestämma om ex man låser på insida eller utsida.
kanske kan blanda in en z-wave plugg med någon sorts regel..
Men den viktigaste funktionen fungerar ju nu -när man kommer hem och öppnar låset larmar det av.
När jag larmar "på" brukar jag stå på insidan dörren vid larmcentralen ,då står det ju om en dörr är öppen eller nåt annat som inte är rätt innan larmet aktiveras.
Jag får prova denna lösningen ett tag och se om det fungerar riktigt
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: yale doorman

Post by agn »

reined wrote:Har fått till "larm av nu" iaf.(tack agn)
En smartplugg från verisure kopplat till dinreläet skickar en 2sec puls till fjärren varje gång jag låser upp yaledoorman.
lösningen på "larm på" blir lite krångligare, för man vill ju inte att larmet skall gå på om jag är hemma och låser dörren inifrån, tyvärr finns bara tänd-släck och lås-låsupp i inställningarna till smartpluggen, så där går inte bestämma om ex man låser på insida eller utsida.
kanske kan blanda in en z-wave plugg med någon sorts regel..
Men den viktigaste funktionen fungerar ju nu -när man kommer hem och öppnar låset larmar det av.
När jag larmar "på" brukar jag stå på insidan dörren vid larmcentralen ,då står det ju om en dörr är öppen eller nåt annat som inte är rätt innan larmet aktiveras.
Jag får prova denna lösningen ett tag och se om det fungerar riktigt
Om du kopplar in en fotocell med reflektor tex. Kjell&Co art.nr. 50-122 mellan tidreläet och larmknappen och riktar in strålen så att den är bruten när du står i position för att låsa dörren så når inte pulsen från tidreläet fram till larmknappen när dörren låses från insidan. Det går säkert att hitta en billigare fotocell om man letar lite. Även en Pir detektor med reläutgång skulle kunna fungera.
Post Reply