TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Moderator: Telldus

Post Reply
magnusedback
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Post by magnusedback »

Har problem med en TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara i live efter ett par timmar.

Jag kan inte styra enheter och jag får inte några uppdaterade värden på sensorer.
När den låst sig står den fortfarande som online i Live!.

Själva enheten svarar på ping i det lokala nätet, bryter jag strömmen en kort stund fungerar den igen.

Några tips vad man kan göra? Fler med liknande problem?

/Magnus
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Post by etompau »

Är dina enheter av 433 MHz-typ? Där finns ett potentiellt problem med sändning/mottagning på 433 MHz-bandet som är relaterat till ett hårdvarufel i vissa Tellstick ZNet ver.2.
Testa med att lägga dina prylar i direkt anslutning till din Net, får du funktion där men inte på längre avstånd kan det vara detta som orsakar ditt problem.
Ta då kontakt med telldus support så hjälper dom dig.
http://support.telldus.com/
magnusedback
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Post by magnusedback »

Tack för snabbt svar!

Jag glömde nämna att jag fått enheten utbytt då även jag hade räckviddsproblem på 433Mhz från början.

Jag har sensorer på 433Mhz och en del brytare med mera på Z-wave bägge typerna slutar att svara.
En av 433mhz sensorn en Proove tempgivare sitter max 2 meter i från TellSticken.

Kan ibland fungera i 2 timmar ibland kan det gå ett dygn.

/Magnus
MatsP
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Post by MatsP »

Jag har liknande problem att enheten slutar fungera efter ett tag. Inga händelser triggas eller scheman för den delen. Efter omstart fungerar allt igen (ett tag). Jag har tagit ström från routern förut och provar nu med "riktig" strömkälla för att se om det fungerar bättre. Var tar du ström från?
Cud
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Post by Cud »

Jag kan inte påstå att telldus är särskilt driftssäker.
Du måste bota om den ofta för att den skall fungera.
Lite hobby artat!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Post by etompau »

Cud wrote: Mon Dec 17, 2018 3:54 pm Jag kan inte påstå att telldus är särskilt driftssäker.
Du måste bota om den ofta för att den skall fungera.
Lite hobby artat!
Har aldrig behövt att boota om mina enheter. Vore intressant om du kunde utveckla varför du anser att man ofta måste "bota" om den.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite V2 som slutar att svara

Post by Zeta_R »

Skjer akkurat det samme hos meg, kun på min Znet lite v2, min gamle Tellstick Nett som jeg bruker i et annet bygg er stabil. Utrolig irriterende å hele tiden ta strømmen på min Znet :evil:

edit: hos meg begynte dette problemet for 1 uke siden. Har fungert stabilt i over 1 år før den tid.
Post Reply