Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Moderator: Telldus

RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by RAPID »

Fungerar dethär med Tellstick NET?
Sugen på att göra egna sensorer som inte finns som klara koncept. T.ex. jordfuktighets sensor o.s.v...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by etompau »

RAPID wrote:Fungerar dethär med Tellstick NET?
Sugen på att göra egna sensorer som inte finns som klara koncept. T.ex. jordfuktighets sensor o.s.v...
Ja det ska det göra. Dock är sensorn DHT22 inte gjord för mätning av jordfuktighet. Tror det kan bli lite svårt att få till någon bra sensor som enkelt kan mäta fuktighet i jorden.
Kanske räcker det med en indikering om jorden ärr torr eller fuktig, i så fall finns det billiga sensorer på Ebay, ex. http://www.ebay.com/itm/Soil-Humidity-H ... xy4YdTUlFG

Sensorn har både en logisk hög/låg-utgång och en analog utgång. Den logiska utgången skulle kanske kunna anslutas till en WBT-912-sändare och då ge en indikering på om jorden är torr eller fuktig.
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by RAPID »

etompau wrote:Ja det ska det göra. Dock är sensorn DHT22 inte gjord för mätning av jordfuktighet. Tror det kan bli lite svårt att få till någon bra sensor som enkelt kan mäta fuktighet i jorden.
Kanske räcker det med en indikering om jorden ärr torr eller fuktig, i så fall finns det billiga sensorer på Ebay, ex. http://www.ebay.com/itm/Soil-Humidity-H ... xy4YdTUlFG

Sensorn har både en logisk hög/låg-utgång och en analog utgång. Den logiska utgången skulle kanske kunna anslutas till en WBT-912-sändare och då ge en indikering på om jorden är torr eller fuktig.

Tack så mycket! :)
WBT-912 blir ju en mobil RF-modul med ingång ju!

Jag ska prova WBT-912 + fuktsensorn du länkar! Återkommer när jag har provat!

EDIT:
Finns det något som är en WBT-912 fast med utgång?
D.v.s. en mobil modul som sätter en utgång när har får signal från t.ex. Tellsticken. Sedan drivs utgången med ett batteri eller liknande...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by etompau »

OK, det kan behövas någon form av "omvandlare" mellan fuktsensorns hög/låg-utgång och ingången på WBT-912. Har byggt en regnsensor med en WBT-912 och där använde jag en vanlig NPN-transistor, ex. BC109.
Basen på transistorn till utgången på fuktsensorn, emitter och kollektor till ingången på WBT-912. Emittern kopplas även till jord för sensorns matning.
Även en transmissionsgrind typ CD4066 ska kunna användas för att anpassa sensor och sändare.

Ett tips är, om du inte redan har det, köp ett kopplingsdäck så kan du enkelt labba med grejorna.
http://www.ebay.com/itm/830-Tie-Points- ... xy0aBRrxd4


En styrbar utgång, här kan du enkelt bygga om en LCMR-1000 till lågspänningsdrift (12 AC/24 DC V). Om du öppnar en sådan mottagare så ser du en stor "nät-kondensator", den används för att dra ner 230 V matningen. Byglar du bort denna komponent, kan du mata LCMR-1000 med 12 V växelström. Vill du sedan ha en spänningslös reläutgång får du skrapa lite på kretskortet och dra om några trådar.
Nikolaos.a
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by Nikolaos.a »

Äntligen har jag hittat till några som verkar kunna hjälpa mig.

Skulle vilja göra egna sensorer till min tellstick net, precis som ni förklarar här. Mitt mål är att få ihop en stektermometer som jag kan använda när jag kör BBQ (grillning under många timmar) då är temperatur A & O och för att slippa vara låst till hemmet hade det varit suuuuper att bygga ihop en termometer som skickar signalerna till tillstick NET så jag kan se temperaturen i telefonen och även lägga in "Händelser" tex om tempen går under 90 grader så får jag en notis i telefonen (detta sköter men ju från telldus Live)

Till mitt dilemma:

Jag har väldigt begränsad kunskap om arduino. Har pysslat lite med det så det är inte helt nytt för mig men är fortfarande en riktig gröngöling.

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med en tydlig guide? Skriva ner steg för steg, gärna några bilder?? Hade varit evigt tacksam om någon orkade ta sig tid och egentligen bara sammanfatta allt som står här till en guide för dummies :P Jag förstår inte riktigt snacket ni kör ibland så känner mig lite vilsen, har läst tråden flera gånger.

VH
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by etompau »

Ska du bygga själv rekommenderar jag Wireless Multi sensor Mk3, till den kan du ansluta givare (DS18B20) som klarar upp till 125 gr.
Manual mm finns att tillgå.
bergetun
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by bergetun »

Først og fremst, tusen takk for at dere gidder å lage/poste slike ting som dette. :)

Jeg prøver å få dette til å virke, men forstår ikke helt hvilken pin jeg skal koble transmitteren på mitt Arduino Uno kort.

TellstickSensor Sensor1(2);

Jeg forstår at dere bruker andre Arduino kort enn meg, men kan noen fortelle meg hvilken Pin jeg skal koble på mitt Uno kort når jeg har følgende kode i prosjektet mitt TellstickSensor Sensor1(2);

På forhånd, tusen takk for hjelpen
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by tronde »

Hvis du bruker Uno, kan du se på noe av det jeg kokte ihop i fjor. Jeg har brukt Nano, men kan ikke se at Uno ikke skal funke rett på.

http://gyrator.eu/arduino4telldus/index.html


Merk at jeg ikke er noe tess til å programmere.


Det jeg har gjort, er å lime sammen noe andre har gjort, og fjernet noen bugs her og der, og fått det til å funke slik jeg ville ha det. Jeg har skrevet en del kommentarer i koden så jeg husker hva som er hva, og hvorfor. Det står i koden hvor jeg har funnet det jeg har brukt. Folk som kan programmere vil sikkert rive av seg alt håret :D, men koden som ligger der funker mot Telldus slik jeg bruker den. Det bør være et greit utgangspunkt for dem som vil gjøre sin egen versjon.

Det er ett år siden, og mer, siden jeg gjorde dette, så teflonhjernen min husker ikke alle detaljene lenger. Siden jeg er dårig på programmering, er det begrenset hva jeg kan bidra med når det gjelder andre sensorer, for det har vært en del "prøv & feil" involvert her. Jeg følger med på forumet, og vil selfølgelig svare etter beste evne, men den evnen er svært begrenset når det gjelder koding.


Jeg har ikke prøvd DHT-sensorene, men siden jeg også har fungerende kode for radiodelen, bør det gå an å kople kode for DHT sammen med den. Sammenlikn med koden for ferdige sensorer så ser du hvordan radiodelen kalles opp.

Den største ulempen med min kode, er at den ikke på noen måte er laget for batteridrevne sensorer, men det er ikke noe problem hvis du bruker Uno. Den tømmer batteriet før du får snudd deg uansett. Selv har jeg enkel tilgang til 5V der hvor sensorene er plassert, så lav effekt får komme den dagen jeg får nok inspirasjon til finne ut hvordan det kan gjøres.

* * *

Det hadde vært veldig bra om flere kom på banen med sensorer og kode. Det er nesten ubegrenset hva man kan måle og bruke som input for noe i Telldus Live.




Hvis Telldus leser med her, hadde det vært veldig positivt om vi kunne få total regnmengde som valgbar trigger også.

Telldus må gjerne se litt på det jeg skriver om bug i adressedekodingen også, hvis de ikke alt har gjort det.

"Because of a bug in how Telldus decode the sensor-ID for PCR800 and WGR800, you are limited to 30 sensors. The code is OK for 256 sensors. The sensor-ID is one byte (two nibbles). Instead of converting the byte-value to decimal, Telldus add the decimal value from the first nibble to the decimal value of the second nibble. The result is only 30 unique sensor-IDs, and a lot of duplicates."
bergetun
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by bergetun »

Hei Tronde,

I båten min (En Princess 50) har jeg temperatur sensorer for å måle temperatur i alle kabinene, motorrom etc. I tillegg til kan jeg slå av å på dieselvarmer, se vind og vindretning, sjekke om landstrømmen er tilkoblet + mye mye mer. Alt dette gjør jeg gjennom Telldus.

Jeg har lenge søkt etter en sensor som kan vise spenningen på 24 volts forbruks-bateribanken i Telldus, slik at jeg kan passe på at batteriene ikke , men har ikke funnet noe ferdig laget. Derfor begynte jeg for en tid tilbake å fundere hvordan jeg kan lage en slik sensor selv.

Nå har jeg selv laget et voltmeter i telldus som måler volten på batterien, så nå kan jeg sende over status (volt) på batteriene til Telldus ved hjelp av en 433mhz transmitter koblet til Arduinoen. Problemet er selvfølgelig at Telldusen ser dette som en temperatursensor og ikke som en spennings-sensor som det faktisk er. Det vil si at sensoren viser 26.5 Celcius når batteribanken er 26.5 Volt. Det spiller ingen stor rolle for meg, men det ser jo litt teit ut.

Er det mulig å få Telldus til å vise en sensor uten C (Celcius) ?? Helst med Volt bak nummeret, men akkurat det er ikke så viktig
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by tronde »

Per i dag er det ikke mulig å endre til selvvalgt enhet, men jeg mener å huske at det har vært nevnt som en fremtidig mulighet. Ville absolutt vært gunstig for oss sm lager egne sensorer.
bergetun
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by bergetun »

Tenkte kanskje det var mulig med LUA script eller noe i den dur,.
tronde wrote: Fri Sep 27, 2019 5:26 pm Per i dag er det ikke mulig å endre til selvvalgt enhet, men jeg mener å huske at det har vært nevnt som en fremtidig mulighet. Ville absolutt vært gunstig for oss sm lager egne sensorer.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by tronde »

Lua har jeg null peiling på, så der har jeg ikke noe å gi.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
bergetun
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by bergetun »

Thanks @micke.prag

I cant seem to find a device type for Volt. Is it possible to remove the suffix completly on a device?
Its okay that it doesnt say 12Volt but 12 without a suffix is better then 12C.

Mvh
Bergetun
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Arduino bibliotek (Gör din egen sensor)

Post by micke.prag »

Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply