Bättre räckvidd/Byta antenn

Moderator: Telldus

Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Masonit »

tjabas wrote:
tjabas wrote:Jag hittade denna: http://www.aliexpress.com/item/433MHz-L ... 31ad3be82e


den förstärker upp till 100mw, skulle denna fungera tro?

om det stämmer så skulle den ju ge 10 ggr mer effekt än bara tellsticken.

Sedan så är också frågan om den bara sänder eller klarar den även att ta emot?'
enligt kinesen som säljer den så kan den bara sända, men oftast så brukar dessa säljare inte veta så mycket om det dom säljer, men han kan ha rätt.
Vad tror ni?

den måste ju även kunna ta emot för att fungera som den ska.

Eller finns det någon direkt mod i själva tellstick enheten för att kunna boosta effekten?
Kanske bättre å satsa på en sådan här istället.

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... hem-p50298

\Masonit
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tjabas »

Masonit wrote:
tjabas wrote:
tjabas wrote:Jag hittade denna: http://www.aliexpress.com/item/433MHz-L ... 31ad3be82e


den förstärker upp till 100mw, skulle denna fungera tro?

om det stämmer så skulle den ju ge 10 ggr mer effekt än bara tellsticken.

Sedan så är också frågan om den bara sänder eller klarar den även att ta emot?'
enligt kinesen som säljer den så kan den bara sända, men oftast så brukar dessa säljare inte veta så mycket om det dom säljer, men han kan ha rätt.
Vad tror ni?

den måste ju även kunna ta emot för att fungera som den ska.

Eller finns det någon direkt mod i själva tellstick enheten för att kunna boosta effekten?
Kanske bättre å satsa på en sådan här istället.

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... hem-p50298

\Masonit

jag har ett gäng med sådana, tyvärr så funkar dom inte så bra, jag har tex en så sitter i våran hall, endast 4 meter från auriel antennen, man kan se att den tar emot signalen från tellsticken på den blinkande lampan på repeatern, men den lyckas inte att skicka signalen 2 meter vidare till en annan väggkontakt, jag har laborerat mycket med dessa nexa repeaters, men jag kan tyvärr inte rekomendera dom.
Sedan så klarar ju dessa repeaters endast av nexas prylar, dom tar inte andra märken.
Just därför så är jag intresserad av att kunna boosta själva signalen, vilket innebär att den förstärker precis alla signaler,oavsett märke.

Finns det någon som vet om det går att få tag på en 433mhz förstärkare som klarar av att sända och ta emot signalen?
det verkar som om dessa på tex, aliexpress endas kan sända.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Masonit »

Låter som du borde leta efter störningskällor istället för att öka signalstyrkan, Låter inte normalt med så dålig räckvidd. Jag hade också mycket problem med räckvidd i början. Men efter placerat Tellsticken högt och centralt i huset så blev det mycket bättre.

\Masonit
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tjabas »

ok. du kan ha rätt,

jag har tellsticken brevid routern, jag kan ju tänka mig att routern stör en del kanske?
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Masonit »

tjabas wrote:ok. du kan ha rätt,

jag har tellsticken brevid routern, jag kan ju tänka mig att routern stör en del kanske?
Routern han definitivt störa.

\Masonit
Halling
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Halling »

Bild var begärd, denna har otroligt mycket bättre perfomance både i x-mit och recieve.
en en nästan gratis tweak.
Attachments
IMG_1482.JPG
IMG_1482.JPG (78.2 KiB) Viewed 8225 times
Hotbird
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Hotbird »

En extern antenn fungerar alltid bättre än den som sitter på t.ex. Tellstick net dels beror det på att man ofta inte kan placera Tellsticken på ett tillräckligt bra läge där antennen kan stråla fritt. Sedan är originalantennen en bra kompromiss av en optimal antenn i det formatet men det räcker ändå inte alltid till.
Jag skrev ett inlägg för ett drygt år sedan med rubriken "Hemmagjord antenn" där jag beskriver hur man enkelt kan skapa en antenn som strålar bra och som går att placera typ bakom en bokhylla eller en gardin.
Den kanske inte är så vacker men den strålar bra och är mycket lätt att smyga undan, givetvis får alla antenner bästa verkningsgrad om de sitter högt och fritt men verkligheten ser inte alltid så ut att detta går att uppfylla och då handlar det om att anpassa sig.
Post Reply