Bättre räckvidd/Byta antenn

Moderator: Telldus

mb77tyson
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by mb77tyson »

jag köpte en ny antenn på Ebay, den är sjukt mycket bättre än medföljande. Snabbare och bättre räckvidd
SP1
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by SP1 »

Just ordered this http://www.aliexpress.com/item/433Mhz-w ... 51291.html
Apparently it's a "sucker", so I'm excited to test it :lol:
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Masonit »

Vad är det egentligen som händer när man byter antennen? Ökar sändningseffekten eller är de andra antennerna helt enkelt bättre än originalet? Om isåfall varför är originalet så dålig och varför gör Telldus inget åt den?

\Masonit
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by etompau »

Masonit wrote:Vad är det egentligen som händer när man byter antennen? Ökar sändningseffekten eller är de andra antennerna helt enkelt bättre än originalet? Om isåfall varför är originalet så dålig och varför gör Telldus inget åt den?

\Masonit
Intressant fråga, dock svår att ge ett exakt svar på. Grundkonceptet kan sägas att en 1/2-vågsantenn är den minsta/kortaste antennen användbar för att uppnå för maximal utstrålad effekt och resonans i antennen för den önskade frekvensen (i detta fall ca 434 MHz=0,35 m).
Avviker man från optimal antennlängden kan den utstrålade energin minska och även sk stående våg uppstå (reflektioner).
Där är inget fel på originalantennen, den är en 1/8-antenn och ska funka OK. Mycket av användarproblemen kan hänföras till mottagarnas dåliga och enkla radiodel.
Sedan finns det godkännandekrav på radioprodukter som Telldus måste följa, det är inte tillåtet att bränna iväg hur mycket effekt som helst, då 433 MHz-bandet är ett öppet band där många prylar ska samsas, och man vill då så klart undvika att någon sändare dränker alla andra grejor som också vill kommunicera på bandet.
Även storlek på produkten spelar in, inte helt optimal alla gånger med halvmeterstora antenner i ett litet dataskåp.

Med en extern antenn kan man även få till ett bra jordplan som då bildar en den del av antennen och bidrar till korrekt anpassning av antenn= bättre sändning/mottagning.

Edit korrigerat längd på 1/2-vågsantennen.
Last edited by etompau on Wed Mar 30, 2016 5:13 am, edited 1 time in total.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tjabas »

Finns det förstärkare som kan boosta upp styrkan på signalen?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by etompau »

Inga som är godkända och som kan köpas över disk i Sverige.
Hittar lite olika prylar på Ebay om man söker på amplifier 433 MHz fsk.
http://www.ebay.com/itm/433MHz-FSK-digi ... 1378920638

Tror dessa kraftiga förstärkare skulle skapa mer problem än de löser. Vräker man iväg 3 W så är risken att Tellstick:en kan påverkas, mottagarna kanske blir överstyrda och och inte klarar av att avkoda signalen, grannar och kan bli störda och annan elektroniks utrustning kanske flippar ut.
Bättre då att jobba med bef. prylar och försöka justera och hitta optimal placering av antenn/mottagare, eller kanske gå över till Z-wave, där det finns möjlighet till att länka signaler mellan mottagare.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tjabas »

Intressant, hur många watt skickar tellsticken ut?
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Masonit »

tjabas wrote:Intressant, hur många watt skickar tellsticken ut?
Max 10 mW (http://download.telldus.se/TellStick/Ma ... ide_SE.pdf)

Men jag gissar att det inte är antennen som genererar de 10 mW? Antenner bara överför de 10 mW till luften? Det är väll längden på antennen samt dämpning som påverkar hur effektivt den skickar?

Optimal längd på antenn sladden för 433 Mhz är väll 35 cm istället för 0,35 cm?

\Masonit
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tjabas »

Masonit wrote:
tjabas wrote:Intressant, hur många watt skickar tellsticken ut?
Max 10 mW (http://download.telldus.se/TellStick/Ma ... ide_SE.pdf)

Men jag gissar att det inte är antennen som genererar de 10 mW? Antenner bara överför de 10 mW till luften? Det är väll längden på antennen samt dämpning som påverkar hur effektivt den skickar?

Optimal längd på antenn sladden för 433 Mhz är väll 35 cm istället för 0,35 cm?

\Masonit
jag hittade en förstärkare på 2 watt på aliexpress, från 10mv till 2 watt, detta måste göra gott om det inte stör ut något annat då?

Sedan så hur är strålningen från 2 watt, är detta farligt för oss inne i huset?
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Masonit »

Jag personligen skulle aldrig vilja skicka 2 W. T ex max effekt på wifi är 100 mW. Maxeffekt för radioamatör är vad jag minns 1 W. Å de kan ju ofta skicka väldigt långt.
Sedan är det olagligt att använda den utrustningen du titta på, om nu det har någon betydelse.. :)

\Masonit
Halling
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Halling »

Har en lösning på dålig performance på duo antennen.
Gjorde mätningar på antennen med en RigExpert utrustning och det visar sig att antennen inte är så bra, som flera av oss redan upplevt.
För att fatta mig kort så tweakade jag antennen genom att vika en 34 cm ståltråd runt basen på antennen i vinkeln och tvinna den. dvs. så den har kontakt med skärmen och blir ca 17 cm lång och hänger rakt ned.
Resultatet blev att antennens SWR(standing wave ratio) vid 433MHz gick från 4,7 till 1,5. Detta ger mycket bättre prestanda.

lycka till =)
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tjabas »

Jag hittade denna: http://www.aliexpress.com/item/433MHz-L ... 31ad3be82e


den förstärker upp till 100mw, skulle denna fungera tro?

om det stämmer så skulle den ju ge 10 ggr mer effekt än bara tellsticken.

Sedan så är också frågan om den bara sänder eller klarar den även att ta emot?'
Last edited by tjabas on Fri Apr 08, 2016 4:30 pm, edited 3 times in total.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by arneolav »

Halling wrote:Har en lösning på dålig performance på duo antennen.
Gjorde mätningar på antennen med en RigExpert utrustning och det visar sig att antennen inte är så bra, som flera av oss redan upplevt.
För att fatta mig kort så tweakade jag antennen genom att vika en 34 cm ståltråd runt basen på antennen i vinkeln och tvinna den. dvs. så den har kontakt med skärmen och blir ca 17 cm lång och hänger rakt ned.
Resultatet blev att antennens SWR(standing wave ratio) vid 433MHz gick från 4,7 till 1,5. Detta ger mycket bättre prestanda.

lycka till =)
Kan du legge ut et bilde, sier mer enn 1000 ord.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tjabas »

tjabas wrote:Jag hittade denna: http://www.aliexpress.com/item/433MHz-L ... 31ad3be82e


den förstärker upp till 100mw, skulle denna fungera tro?

om det stämmer så skulle den ju ge 10 ggr mer effekt än bara tellsticken.

Sedan så är också frågan om den bara sänder eller klarar den även att ta emot?'
enligt kinesen som säljer den så kan den bara sända, men oftast så brukar dessa säljare inte veta så mycket om det dom säljer, men han kan ha rätt.
Vad tror ni?

den måste ju även kunna ta emot för att fungera som den ska.

Eller finns det någon direkt mod i själva tellstick enheten för att kunna boosta effekten?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tronde »

tjabas wrote:
tjabas wrote:Jag hittade denna: http://www.aliexpress.com/item/433MHz-L ... 31ad3be82e


den förstärker upp till 100mw, skulle denna fungera tro?

om det stämmer så skulle den ju ge 10 ggr mer effekt än bara tellsticken.

Sedan så är också frågan om den bara sänder eller klarar den även att ta emot?'
enligt kinesen som säljer den så kan den bara sända, men oftast så brukar dessa säljare inte veta så mycket om det dom säljer, men han kan ha rätt.
Vad tror ni?

den måste ju även kunna ta emot för att fungera som den ska.

Eller finns det någon direkt mod i själva tellstick enheten för att kunna boosta effekten?
Dette er en forsterker som virker en vei. Tellstick bruker samme antenne for sending og mottak.

Uansett så bør du ikke sette på en aktiv forsterker. Det båndet vi bruker er et lisensfritt bånd nettopp fordi det er beregnet på svært lave effekter. Hvis man begynner å sette på aktiv forsterkning vil man kun oppnå at forholdene blir dårligere for alle, inkludert en selv. Det er tvilsomt nok å sette på annen antenne, om man ikke skal sette på forsterker også.
Post Reply