Styra luftvärmepump med .net

Moderator: Telldus

Post Reply
henrikl
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra luftvärmepump med .net

Post by henrikl »

Hej,
Jag har ett fritidshus med en ny luftvärmepump från mitsubishi samt en telldus.net.

Jag skulle gärna vilja styra vissa funktioner i LVP'n (e.g sätta på underhållsvärme/återgå till normalvärme) när jag inte är på plats, självklart kan man köpa en separat lösning för detta ex AirPatrol, men dels känns det klumpigt att ha ytterligare ett system att hantera förutom telldus och hemlarm och dels är det 3000:- jag gärna lägger på nåt annat. Nu när jag dessutom kan skicka kommandon baserade på aktuell temperatur (tack för det templight.se!) finns ju dessutom ytterligare en anledning att få till nån form av kontroll över LVP'n via Telldus.net

Så, är det nån som har nån idé hur/om man skulle kunna göra detta på nåt rationellt sätt, dvs:
- dels konvertera telldus RF-signaler till IR, och fjärrkontrollens IR-signaler till RF möjligen genom http://www.smarthome.com/8045I/NextGen- ... MHz/p.aspx)
- dels "lära" telldus ett antal nya on/off kommandon genom den nya "scan remote" funktionen.

Vad tror ni? Är det helt omöjligt eller värt att utforska?
Kasama
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra luftvärmepump med .net

Post by Kasama »

henrikl
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra luftvärmepump med .net

Post by henrikl »

Tack kasama, bra tips! Det är helt klart ett vettigt alternativ.
Dock får jag ju då ingen integration med Telldus, vilket ju hade varit det bästa för att få allt i samma system.

Att få telldus att lära sig IR-koder (med "scan remote" funktionen och naturligtvis med hjälp av ett tredjeparts tillbehör, tex genom en Marmitek Powermid "pyramid" eller liknande som konverterar RF till IR och tvärtom), borde ju rimligen vara något fler än jag skulle ha nytta av.
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra luftvärmepump med .net

Post by Zed »

Finns i alla fall två, kanske givetvis flera, möjliga vägar utan att göra det alltför avancerat.

1 Skaffa ett / flera portabla oljeelement och ställ på strategiska platser. Ställ termostaterna på underhållsvärme och sätt en fjärrstyrd brytare på varje. Peta igång dem från distans. När du ska till stugan stänger du av dem och istället via en fjärrstyrd brytare startar luftvärmepumpen som är inställd på "full" värme.

Överkurs: Ställ olje elementen på full värme. Skaffa en tempsensor. Skaffa en Android-enhet och installera Tasker. Möjligen behövs även Remotestick då Plug-Inen för Tellsticken till Tasker kanske ligger där. Nu kan du nämligen låta Tasker bestämma vilken temperatur (som du själv väljer) stugan ska ha.

T.ex. sätter du en Profile att om stugtempen går under +3 grader ska elementen starta. När tempen sedan når över +5 grader ska de slå av. Dock finns en del möjliga felkällor som bla. tappad Internet-anslutning till stugan. Då kommer brytarna att stanna kvar i sina lägen de hade när kontakten bröts så det gäller att inte ha något igång som kan orsaka bränder osv. Jag får för mig att olje-element kanske blir billigare när du bara vill ha underhållsvärme. Dessutom får du mindre gångtid på din luftvärmepump.

Själv har jag en dekorativ mys-lågenergi-lampa som tänds vid solnedgång och släcks vid soluppgång via Tasker. Det kan du ju givetvis göra i Telldus Live oxå.

2 Skaffa en tempsensor och Tasker enligt ovan. Ställ luftvärmepumpen på maxtemp som du vill kunna ha i stugan. Gör en Profile för underhållsvärme där du låter Tasker slå till/av luftvärmepumpen enligt de grader du specificerat. Gör sedan en Profile för vanlig värme som startar luftvärmepumpen och låter den sköta temperaturen på normalt sätt.

Kör du luftvärmepumpen för underhållsvärme kommer du att få väldigt många till- och frånslag på pumpen. Så att den pallar det, menar jag. Funkar det är ju den stora fördelen att du kan styra och ställa precis som du själv vill. Det fina med Tasker och Tellstick Net är ju att du kan använda indata från din tempsensor för att kunna sätta upp dina villkor i Tasker.

I min sommarstuga ( 22 kvadrat ) har jag ett element där termostaten står på underhållsvärme och ett där termostaten står på normalvärme. Samt ett extra konvektor-element som jag slår på strax innan jag åker dit för att få lite extra fart. Underhållsvärmen startar då innetempen går ner under 2 grader. Då innetempen går över 4 grader slås det av.

Just ja, det finns ett ännu enklare sätt. Classse säljer en brytare med inbyggd frostvakt vilket gör det väldigt simpelt. Men det är ju inte alls lika roligt...

Tasker kan verka krångligt och avancerat vid en första anblick, men det gott om information på nätet om hur du gör och hur andra har gjort. När du lärt dig kommer du att ha hur kul som helst. Tänk dig själv att starta din laddade kaffebryggare på morgonen bara genom att skaka på telefonen...
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
StyraHem
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra luftvärmepump med .net

Post by StyraHem »

Måste bara tipsa om denna fantastiska produkt som gör att du kan styra alla luftvärmepumpar väldigt enkelt. Installeras bara på några minuter sen kan du kontrollera värmen direkt från mobilen.

http://www.styrahem.se/p/336/styrning-a ... an-mobilen
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra luftvärmepump med .net

Post by gbgustaf »

Jag har en bergvärmepump som jag kan styra med tellstick. Min pump från Nibe har möjlighet att koppla in några extra tillbehör. Ett sådant är "extern justering", som i princip innebär att man kopplar en strömbrytare mellan två stift på ett kretskort i pumpen, och sedan kan man välja i en meny på displayen vad strömbrytaren ska ha för funktion. Det finns några olika funktioner att välja på.

I stället för strömbrytare har jag ett relä, som styrs av en nexa-puck. Materialkostnaden blev bara ett par hundralappar, och det funkar perfekt.
gus_tav
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra luftvärmepump med .net

Post by gus_tav »

Går med arduino. Lätt att ta mot 433 och sen finns det färdiga protokoll till Mitsubishi. Billig lösning men lite eget pulande.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra luftvärmepump med .net

Post by NuTTe »

Jag har löst det som så att pumpen går på den värmen man vill ha, typ 20-22 grader eller vad man nu föredrar, sen läser tillstick av en termometer och startar/stänger av pumpen vid 12/14 grader (mitt val).
Sen har jag en fiktiv brytare som villkor i styrningen så när folk ska till stugan så startar man brytaren och då kommer pumpen gå som vanligt.
Post Reply