Givare Oregon..

Moderator: Telldus

Post Reply
Zoo

Givare Oregon..

Post by Zoo »

Hej,
Inser att frågandet nog mer är om Oregons grejer än om Telldus, men jag hoppas att det kanske finns överlappande kunskaper i omgivningarna.

Jag har en Tellstick Net med div brytare och sensorer som funkar bra. För att ha lite fler roliga saker så har jag köpt mig en Oregon väderstation WMR89 med bla regn och vindmätare och en ytterligare utesensor. Alla dessa kopplar upp sig som de ska till min Tellstick. Så långt allt väl. Billigaste varianten att få de givare jag ville ha vara att köpa ett helt paket som även innehöll en "huvudenhet" med display osv.

Problemet är att denna Huvudenhet som följde med absolut vill koppla upp sig mot sin egen utegivare. Den, i sin tur kan jag koppla mot "kanal" 1, 2 eller 3 med en liten knapp på baksidan. Till Tellsticken har jag dock redan använt kanal 1,2 och tre till andra givare. Oacvsett om jag ställer in Oregongivaren på den ena eller andra kanalen funkar det bra i Tellsticken. I Oregonapparaten dyker den dock bara upp om den ligger på kanal 1. Ingen av de andra givarna jag har (vanliga tempsensorer från Proove och ett par från ClasO) dyker dock upp i Oregon alls. Jag inser att en lösning är att helt enkelt använda min nya Oregonsensor ute för att föda både Oregon och Tellstick men om jag gör det så tappar jag ju den loggade historian som jag har på den enhet jag idag har utomhus.

Frågor
1: Kan man få Oregonapparaten att visa info från andra givare än egna?
2: Kan man flytta historik från en givare till en annan?

Tack på förhand

/Zoo
etompau

Re: Givare Oregon..

Post by etompau »

1. Alla tillverkare av trådlösa termometrar/väderstationer har gjort sina egna protokoll för givarna, så till Oregon måste du använda deras givare för att det ska fungera. Sedan kan det finnas "no name brand" bland väderstationerna som använder samma givarelektronik och där det går att blanda.
2. Du får beskriva lite mer om din loggning, vilket program/databas använder du?
Post Reply