Dimmer som går att styra både från knapp och Telldus

Moderator: Telldus

Post Reply
nicmar

Dimmer som går att styra både från knapp och Telldus

Post by nicmar »

Hej!

Jag försöker få till en smidig lösning för att ha dimmer, som jag kan styra både från knapp på väggen och från Telldus Live.

Jag har en CMR-101 och en WT2. I steg 1 vill jag få dimmern att fungera från datorn, och sedan vill jag kunna använda WT2 som är en självfjädrande upp/ner-brytare, att dimma upp/ner och kunna tända/släcka. Är det för mycket begärt? :)

STEG 1:
Jag har kopplat CMR-101 i taket, så den får ström när den vanliga brytaren är på (som jag troligen ska koppla sen så den alltid är på).
Från den är de yttre sladdarna kopplade till lampan och de inre får ström från uttaget.

Jag kunde ansluta den till Telldus, men inget händer när jag tänder/släcker/justerar. Är detta för att den inte stödjer absolut dimning? Har sett det lite på forumet. Ska jag istället ha WMR-252? Kommer det då fungera som jag tänkt det, eller är det nån annan nackdel med den?

STEG 2:
Jag kunde ansluta WT2 som fjärr i Telldus, men måste jag verkligen skapa en "Trigga händelser" i Telldus för att använda den? Och innebär detta då att jag inte kan skicka en signal mer än var 30:e sekund utan att köpa Pro-tjänsten?

Hade iallafall varit perfekt om jag kunde dimma upp/ner med 10% eller nåt liknande via knapparna. Hade också gärna tänt/släckt den enkelt. Eftersom WT2 har 4 knappar (två återfjädrande vippor) skulle jag kunna ha dimmer på ena sidan, och on/off på andra.

Men det hade ju inte funkat smidigt om jag måste vänta 30 sekunder (eller 2 i proversionen) för att dimma upp/ner... :(

Bara jag kan få den att dimma på nåt sätt! :)

Tacksam för tips!
nicmar

Re: Dimmer som går att styra både från knapp och Telldus

Post by nicmar »

I videon på denna sidan ser det ut som den fungerar just som jag vill ha det:
http://www.nexa.se/vara-produkter/syste ... sandare/wt

Hur kan man programmera den så?
etompau

Post by etompau »

Mottagaren, CMR-101 i ditt fall, har flera minnesplatser för koder från olika sändare, så enklast är att du lär upp den med koden från väggsändaren och koden från din Tellstick.
På så sätt styr du den "direkt" från väggsändaren och din Tellstick, och behöver inte gå omvägen med händelse i Telldus Live.

Men vill du via din väggsändare specifikt styra dimningsnivå till ex. 20%, då är det smidigt att lägga upp en händelse i Telldus Live som styr din CMR-101. Det ska också gå att lägga olika funktioner på knapparna, som du nu beskriver. Du får då använda händelsestyrningen för dessa funktioner.

Styrning av CMR-101 ska fungera bra tillsammans med Tellstick. Du får försöka beskriva bättre hur det nu inte fungerar med din Tellstick. Notera också att olika ljuskällor fungerar olika bra med en dimmer.
nicmar

Post by nicmar »

Just nu är problemet att lampan inte lyser alls oavsett vad jag ställer in i telldus live. Jag ska prova det du sa med att lära via väggbrytaren.

Lär man den bara en knapp, alltså är upp/ner (på/av?) länkade på nåt sätt så man bara lär den det ena?

Lampan jag har är en dimmable led från osram (superstar) och den lyser när jag kopplar den direkt i uttaget utan dimmern.

Funderar om man kan mäta utgående ström från cmr-101 men jag vågar inte riktigt peta med en voltmeter i starkström :)
Post Reply