Kommer dessa applikationer att fungera?

Moderator: Telldus

Post Reply
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by RAPID »

Hejsan!

Jag har kikat på olika hemautomationslösningar och fastnade för Telldus eftersom priset är väldigt attraktivt och det verkar finnas kompletta lösningar.

Har jag läst rätt att:
*Kan jag ha en Tellstick net som är anslutet till routern och mina inställningar finns i molnet? D.v.s på en server? (jag vill slippa ha igång en serverdator)

*Jag vill styra bevattningen av mina geckoödlors terrarie. Kan jag schemalägga att telstick:en bevattnar genom att starta en fjärrströmbrytare, ansluten till en vattenpump varannan dag i 15 sekunder? Vad jag kan se så är min. tiden 1 minut?

*Jag kommer ha en gammal Androidbaserad tablet på väggen som kör Telldus Live! som kommer vara på dygnet runt. Där jag kan få feedback och styra belysningen typ såhär:
Image

*Jag har redan idag fjärrströmbrytare som jag köpte från Kjell o CO för några år sedan. Vet ni om Telldus är kompatibel med dessa?
Image

Tack på förhand!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by etompau »

1. Tellstick Net behöver ej någon dator för att fungera och alla inställningar ligger i "molnet". Enbart internetförbindelse är nödvändigt.

2. I schemaläggningen är minsta aktiveringstid 1 minut, men i funktionen händelsestyrning så går det att använda en fördröjningsfunktion som är inställbar i sekundsteg. Kanske skulle den kunna användas. Notera att denna funktion kräver att du abonnerar på ett Pro-konto.
Sedan att aktivera vattenpumpen varannan dag blir lite lurigt. Schemaläggaren är uppbyggd på veckodagar som repeteras. Detta gör då det svårt att få till en varannandagsstyrning. Det går kanske att mecka till någon regel som gör den bara aktiveras varannan dag.

3. OK

4. Svårt att säga. Testa eller köp några nya brytare. Som du själv skriver, priset på prylarna är inte särskilt högt.
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by RAPID »

Tack för ditt svar!

Pro versionen var ju lite turn-off efter de bra priser på hårdvara grejjerna.
Även om 25€ /år inte är så farligt.

I värsta fall med pro-versionen, kan jag istället säga att han ska bevattna, Måndag, Onsdag, fredag, 15 sekunder dessa dagar?

Kjell och CO verkar ha ett bra startpaket.
Vad jag kan läsa mig till så kommer jag kunna styra belysningen i hemmet (förhoppningsvis med de gamla fjärrbrytarna också).
Ha Appen körandes nonstopp på tabletten och senare lägga till bevattningings systemet med onvastående villkor.
Eller vad säger ni?
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... ium-p50424

Telldus Znet lite verkar inte vara ett alternativ då den inte kan ta emot signal från 433 mHz bandet.
Planerar nämligen att ha lite temperaturgivare och kanske rörselsvaker också senare.

Med Vänlig Hälsning:
Stefan
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by Zeta_R »

Om du uansett skal ha en tablet aktiv 24/7, så er en løsning å installere Tasker og Remotestick.
Da har full kontroll i forhold til tidsstyring og forøvrig alt annet som du kan gjøre med Events i Telldus live (+mye mer).

Selv styrer jeg både med min egen android mobil, en virtuell android klient på min pc + en laaang liste med events i Telldus live (pro abn)
Prøver å legge mest mulig til Events, da det er minst "feilkilder" som kan oppstå. Alt som er mer avansert kjøres i Tasker...
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by RAPID »

Zeta_R wrote:Om du uansett skal ha en tablet aktiv 24/7, så er en løsning å installere Tasker og Remotestick.
Da har full kontroll i forhold til tidsstyring og forøvrig alt annet som du kan gjøre med Events i Telldus live (+mye mer).

Selv styrer jeg både med min egen android mobil, en virtuell android klient på min pc + en laaang liste med events i Telldus live (pro abn)
Prøver å legge mest mulig til Events, da det er minst "feilkilder" som kan oppstå. Alt som er mer avansert kjøres i Tasker...
Tack för svaret!

Har du lust att länka vad du tänker på specifikt? Jag har googlat lite, men förstår inte riktigt vilket du menar.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by etompau »

Remote stick är ett tredjepartsprogram som är gör ungefär vad Telldus egen app gör, kanske lite mer sofistikerat.
https://play.google.com/store/apps/deta ... tick&hl=sv

Tasker är en app som kan användas för mer avancerad styrning i Telldus, kanske mer kopplat till händelser på din läsplatta/mobil.
https://play.google.com/store/apps/deta ... kerm&hl=sv

Med startpaketet för 1000:- får du massor av möjligheter och funktioner till ett oslagbart pris. Du kan ju testa din ödlefunktion under en begränsad tid på en månad (3€) och se om det uppfyller dina önskemål.
RAPID
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by RAPID »

etompau wrote:Remote stick är ett tredjepartsprogram som är gör ungefär vad Telldus egen app gör, kanske lite mer sofistikerat.
https://play.google.com/store/apps/deta ... tick&hl=sv

Tasker är en app som kan användas för mer avancerad styrning i Telldus, kanske mer kopplat till händelser på din läsplatta/mobil.
https://play.google.com/store/apps/deta ... kerm&hl=sv

Med startpaketet för 1000:- får du massor av möjligheter och funktioner till ett oslagbart pris. Du kan ju testa din ödlefunktion under en begränsad tid på en månad (3€) och se om det uppfyller dina önskemål.
Holy shit vad nice!

Det var ju över förväntningar vad dessa appar kan leverera!
Helgen räddad! Tack så mycket! :)
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kommer dessa applikationer att fungera?

Post by Zeta_R »

Tasker kan være litt krevende å komme i gang med, nøkkelen er å begynne med det enkle og ta
det gradvis derifra. Spesielt når en begynner å bruke variabler, åpner det seg mange spennende muligheter

f.eks

for en tid tilbake skaffet jeg meg en Oregon PCR800 regnmåler. Problemet med den var att data ifra sensor
kun viste en akkumulert verdi. Nå f.eks viser den 1435,6 mm (som er mengde nedbør siden jeg installerte den for 2 år siden).
For meg er det totalt uinteressant, men med Tasker kan jeg gjøre noe med det.

Ved å bruke variabler og sette ulike "checkpoint/referanser" kan Tasker regne ut litt mer interessante verdier slik som dette:

Image
Post Reply