Telldus Live fungerar sämre

Moderator: Telldus

Post Reply
jonas.bostrom
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Live fungerar sämre

Post by jonas.bostrom »

Jag upplever att det varit en del problem efter att de gjorde arbetet med databasen (stod på twitter 5 jan). Någonstans efter den tidpunkten har det fungerar sämre. Ibland så tänds eller släcks inte vissa enheter. Det är inte heller konsekvent och samma enhet varje gång. En känsla är att om jag tar en och en väldigt långsamt så fungerar det bättre. Tidigare kunde någon strula någon gång men det var inte ens irriterande. Nu känns det inte alls som man kan lita på systemet och då är jag den i hushållet som har bäst tålamod... :-)

Jag har en Tellstick Net (v17) med Clas Ohlsons mottagare.

Någon mer som har märkt något liknande?
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by marsj027 »

Yes jag har märkt precis det samma. Har jag flera enheter som ska slås på eller av vid ett tillfälle så är det ofta en eller flera som inte genomförs. Detta är precis som du nämner något som har börjar under den senaste veckan, allt har fungerat perfekt tidigare.

Martin
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by etompau »

Vad visar loggen? Har kommandot skickats från Live?
99% av problemen ligger i radioförbindelsen till 433-mottagarna.
nolenjohan
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by nolenjohan »

Var kan jag se loggar?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by etompau »

Klicka på en enhet, välj "Visa enhetshistorik".
nilpanil
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by nilpanil »

BUMP

Är det fler än jag som har problem med att schemakörningar inte längre fungerar fullt ut?

Har haft min TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11i c.a. 2 månader. Första månaden fungerade det fullt ut. Har 8 regler som körs varje dag, inget avancerat utan tända/släcka lamport. 433 och z-wave. De senaste två veckorna eller så är det fler schemakörningar som inte körs varje dag, både 433 och z-wave. I loggen på Telldus Live ser man att ingenting schemaläggningen har körts.
Hotspur
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by Hotspur »

Klistar in min egen tråd här för att ge tips.

Jag har samlat alla mina fönsterlampor i en grupp som tänds och släcks vid solupp-och nedgång.
Nästan varenda dag så missar den att tända nån av dem och jag var en sekund från att slänga skiten i väggen när jag insåg problemet/lösningen.

Eftersom jag har haft dessa problem har jag ställt in gurppen "Fönsterlampor" att skicka signalen 5ggr för att vara säker på funktion.
Men när jag tittar på enhetshistoriken på de individuella enheterna så får de bara signalen en gång oavsett hur många repetitioner jag ställt in på Gruppenheten.
Inte heller själva gruppenheten får mer än en signal oavsett inställt antal repetitioner.

Detta är en klar bugg, någon annan som har/sett samma problem?

Jag har nu slängt allt vad schemaläggning och grupper heter och kör på events med enskilda enheter som fungerar klockrent med 5 repetitioner.

Men jag ser gärna att detta fixas då grupper är lättare att hantera!
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by snej81 »

Har du skapat ett supportärende?
Hotspur
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live fungerar sämre

Post by Hotspur »

snej81 wrote:Har du skapat ett supportärende?
Om du menar mig så ja
Post Reply