Nybörjarfråga.

Moderator: Telldus

Post Reply
Zoo

Nybörjarfråga.

Post by Zoo »

Hej,
Jag har nyligen köpt en Tellstick Net och lite kringsensorer. Allt har funkat bra att lägga till och styra... men... Nu när jag har lekt färdigt vill jag ta bort en tidigare gjord koppling. Närmare bestämt har jag en utomhussensor jag tänkte koppla till bilen ute. Denna sensor har jag dock under allmänt fixande kopplat till en position på min lilla fjärrkontroll. Jag kan ta bort och lägga till enheten på nätet, men hur jag än gör så ligger den kvar på fjärran. Jag har kopplat en vanlig brytare på samma knapp på fjärran och mycket riktigt tänds och släcks nu båda när jag trycker på lilla fjärrkontrollen...

Hur tar jag bort utebrytaren från fjärran? Jag vill alltså inte att den ska kunna sättas på eller slås av av misstag när man sitter med lilla fjärrkontrollen.

Tack på förhand!

/Z
etompau

Re: Nybörjarfråga.

Post by etompau »

Du får radera huskoden i mottagaren. Vanligtvis så sätter man mottagaren i upplärningsläge och sedan trycker du på OFF-knappen på fjärren. Detta ska framgå i manualen för din mottagare.
Zoo

Post by Zoo »

Hej, tack för svar. Med risk för att missuppfatta Ditt svar så tolkar jag det som att Du säger att jag kan stänga av med fjärren.. Det stämmer absolut.

Mitt problem är dock att jag vill få bort kopplingen helt mellan fjärren och utebrytaren som jag alltså inte vill ska göra något alls oavsett hur man trycker på fjärran. Jag vill styra utebrytaren bara med appen eftersom den kommer att styra min motorvärmare. Då vill jag inte att frugan eller barn kommer åt den när de tänder eller släcker tv-lampan som är kopplade till fjärran. Som det är nu så inser jag att motorvärmaren kommer att bli slumpmässig på/av eftersom det trycks på fjärren.

/Z
tronde

Post by tronde »

Zoo wrote:Hej, tack för svar. Med risk för att missuppfatta Ditt svar så tolkar jag det som att Du säger att jag kan stänga av med fjärren.. Det stämmer absolut.

Mitt problem är dock att jag vill få bort kopplingen helt mellan fjärren och utebrytaren som jag alltså inte vill ska göra något alls oavsett hur man trycker på fjärran. Jag vill styra utebrytaren bara med appen eftersom den kommer att styra min motorvärmare. Då vill jag inte att frugan eller barn kommer åt den när de tänder eller släcker tv-lampan som är kopplade till fjärran. Som det är nu så inser jag att motorvärmaren kommer att bli slumpmässig på/av eftersom det trycks på fjärren.

/Z
Da gjør du slik som etompau foreslår. Sett mottakeren i innlæringsmodus, og trykk "AV" på fjernkontrollen. Da skal fjernkontrollen bli slettet fra mottakerens minne.
Zoo

Post by Zoo »

Hej,

Tack för det. Jag ber om ursäkt för att jag inte begrep första svaret. Tack så mycket för förtydligandet. Det stämde naturligtvis. Nu vågar jag nog installera motorvärmaren! Som parentes känns den lite klen och inte helt IP44 vilket den verkar vara på papperet alla fall. Jag sätter ut den och hoppas att den överlever under denna vintern alla fall .

tack igen och ha en bra dag..

/Z
Post Reply