Pratar sensorer i mun på varandra?

Moderator: Telldus

Post Reply
johanm

Pratar sensorer i mun på varandra?

Post by johanm »

[Tellstick Net]

Mina sensorer (temp och luftfuktighet, på diverse olika modeller av givare) fungerar "sådär". Väldigt ofta har jag perioder då ett par givare fungerar klockrent, medans andra bara uppdateras mer sporadiskt, och någon kanske inte alls.

Ja - jag ska uppgradera antennen på min Tellstick Net enligt andra diskussioner här - förmodligen inte helt fel. Och systemet är på landet, så just nu kan kan inte prova justeringar på plats...

Men - hur ser egentligen protokollet på 433 MHz som används ut? Jag skulel inte bli förvånad om de olika givarna glatt skickar ut sina värden med jämna mellanrum, och om de då riskerar att prata i munne på varandra och därför göra det svårt för Tellstick att "höra allt som sägs".

Kan det vara på detta sättet? Och i så fall vad är ett vettigt sätt att hantera detta? Insikter eller åsikter?
arneolav

Re: Pratar sensorer i mun på varandra?

Post by arneolav »

Det er mulig, men;
Hjemme har jeg 32 sensorer og alle oppdateres innen 3 minutter.
På hytta har jeg 12 sensorer også disse oppdateres innen 3 minutter.

Sensorer med dårlig batteri oppdateres "sånn av og til"... Noen ganger flere timer forsinkelse før den stopper helt.
etompau

Post by etompau »

Där är ingen "kollisionskontroll" i sensorerna, utan de skickar sina signaler även om där redan förekommer en sändning på 433 MHz-bandet.
Risken för kollision är minimal och inget som du normalt kommer att märka av.

Om du inte har en regelbunden mätvärdesuppdatering så beror det troligtvis på för dålig signal från givarna. Kan åtgärdas med bättre placering av givarna, pålödning av extern antenn på givarna och/eller en ny antenn till din Tellstick.
disktant

Post by disktant »

Ny antenn löste alla mina problem med sensorer som tappades
uppgraderade sedan till Pro och får uppdateringar mer frekvent

http://www.styrahem.se/p/288/battre-ant ... ick-netduo
Post Reply