Hitta bra sensorer/givare för temperatur/luftfuktighet!

Moderator: Telldus

Post Reply
PeeGee

Post by PeeGee »

Hej alla,

Vi håller på att bygga pool hemma hos oss och nu när projektet ligger i vinteride tänkte jag att det var dags att titta på alla funktioner runt om, och det jag främst tänker på nu i början är ett bra sätt att hålla koll på olika temperaturer samt luftfuktighet.

Vi har i samband med detta projekt byggt ett nytt förråd som vinterisoleras, detta förråd kommer sedan att frostvaktas runt 5 grader under vinter. Detta är såklart väldigt bra att kunna monitorera så att grejerna där inne inte fryser sönder.

Utöver sändare till detta vill jag ha en sändare till poolen också, och då vill jag helst inte ha en sån där "klump" som flyter runt i vattnet, utan jag skulle vilja ha en som jag kan dölja. Jag tänker mig en variant där jag kan sänka ner en kabel i skimmern tex, för en diskret lösning.

Vad jag har förstått så är Tellstick Net en bra lösning för detta ändamål, tillsammans med bra sensorer och applikationer.

Det jag då undrar är om ni har testat er fram till någon motsvarande lösning? Vilka sensorer passar för dessa ändamål, jag tänker med bra räckvidd och någon med sladd till poolen? Vilken applikation använder ni för övervakning på tex dator, men även på telefon och padda?

Stort tack på förhand!
etompau

Re: Hitta bra sensorer/givare för temperatur/luftfuktighet!

Post by etompau »

En Tellstick Net är en perfekt start för ditt projekt. En billig enhet med många möjligheter.

Om du vill skruva lite själv, så skulle jag rekommendera Foogadgets sändarmodul. http://foogadgets.tictail.com/
Till modulen kan du koppla en eller flera bussanslutna givare av typen DS18B20. Givare har hög noggrannhet (+-0,5 gr) samt finns i vattentätt utförande som kanske skulle duga till din pool.
På Ebay hittar du en drös av dessa givare till mycket låga priser.
Kanske skulle du kunna ha en givare för vattentemp, och en givare som mäter lufttemp?
Fördelen med att bygga själv är att du kan välja en stabil plastkapsling som du kan ha vid poolen eller i ditt uthus, och även använda några rejäla batterier för lång driftstid.

Jag har själv byggt 4-5 stycken av dessa sändarmoduler och de funkar mycket bra.
Sändarmodulen kan även kommunicera med en givare som både mäter temp och fuktighet. (DHT22)

För loggning av mätvärde har jag använt en Raspberry som var 15:e minut hämtar mätdata och lagrar dessa i en databas samt visar värden i en graf.
Telldus är på gång med en loggningstjänst i Telldus Live.
tjabas

Post by tjabas »

Detta låter intressant, finns det några guider på hur man kopplar ihopa en fungerande termometer? Samt exakt vilka grejer som behövs.
niclasf

Post by niclasf »

Börja med att ladda ner manualen. Om du har frågor efter det, så besvaras dom snabbt med email ;)
Man behöver inte mycket elkunskap alls för att sätta ihop en fungerande sensor.

Vänligen
Niclas
Konstigt

Post by Konstigt »

Någon som har tips på något välfungerande och prisvärt som är färdigt att användas? Prooves fick jag med i deras startkit, inte så imponerande direkt..

Edit: Tror jag kan svara min egen fråga.

För både temp & hygrometer: Oregon Scientific Trådlös sensor Temperatur/Luftfuktighet THGR810
För endast temp: Loh Electronics, art 02811
Post Reply