Styra el element med tellstick net?

Moderator: Telldus

Post Reply
klovarn
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra el element med tellstick net?

Post by klovarn »

Hej!
Denna fråga kanske har kommit upp förut, men jag hittar inga bra trådar iaf inga uppdaterade 2015.
Finns det något sätt att styra sina direktverkande el element via tellstick net alternativ updatera sig till z-wave lite?
Kom gärna med vad ni anser är bästa lösningen, har också en luftvärmepump som skulle kunna vara med i bilden.

Hälsningar Alexander :wave:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra el element med tellstick net?

Post by etompau »

Hur hade tänkt att styrningen skulle fungera? Vill du ha individuell styrning av varje element, är det befintlig element som ska styras eller planerar du utbyte av bef.?

Tror inte jag har sett några element med stöd för 433 MHz-styrning. Danfoss har vattentermostater med Z-wave, men nu gällde det direktverkande.

Två alternativ dyker upp så här spontat:

1. Nattsänkning via kontaktorstyrning i säkringscentral för radiatorerna. En passande 433-mottagare styr en kontaktor som bryter matningen till elementen på önskade tider. En enkel lösning som en elektriker kan koppla ihop på några timmar.

2. Moderna elradiatorer med elektroniska termostater brukar ha en ingång på anslutningsplinten för sänkning av temp. med ca 2 grader. Här skulle det ev. gå att få till en styrning med passande 433-mottagare.
klovarn
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra el element med tellstick net?

Post by klovarn »

Tack för svar @etompau :)
Vi köpte ett hus i sommras där det finns ett gammalt regler system med 3 zoner och en utomhus givare men nu på efterhand har vi upptäckt att denna central inte fungerar som den ska.
Så nu är jag ute efter en modernare lösning, jag har en tellstick net med lite olika tillbehör och hoppades på att det fanns någon termostat man kunde koppla in på respektive element så man kan styra nattsänkning/värmen när man inte är hemma etc. tänkte även att man kan koppla magnetkontakter på fönstren där vissa element sitter så strömmen bryts till elementet om man öppnar dörrar/fönster.
Vad jag vet så är det elektroniska termostater på elementen, när du skriver passande 433 mottagare kan du länka till en du tänkt dig ? :)

/Alex
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra el element med tellstick net?

Post by etompau »

Som sagt, tror inte du hittar något som direkt kan anslutas/kopplas in till ditt element och som då kan styras över 433 MHz-signaler. Vill du jobba vidare med en lösning, lär det bli ett "hemmabygge".
Du lämnar inte mycket info om din reglercentral, hur den fungerar och ställs in, men jag gissar på att det blir enklast och säkrast att "angripa" den och där ansluta någon mottagare, ex. Nexa LCMR-1000 eller WRR-1 då beroende på hur centralen är uppbyggd och fungerar.
Kanske sitter där tre kontaktorer som styr bortkoppling och temp.sänkning av sektionerade radiatorer, dessa kontaktorer skulle du då kunna styra via din Tellstick, med villkor som ex. tid/dag, ute- eller innetemp och signaler från magnetkontakter. Eller så nyttjar centralen temp-säkningsfunktion i radiatorernas elektroniska termostater, men även här gissar/spekulerar jag.
zphinx
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra el element med tellstick net?

Post by zphinx »

Jag har en liten verkstad där jag inte vill ha "full" värme på hela tiden då jag inte är där så ofta, utan vill kunna slå på värmen när jag skall vara där lite smidigt.
Jag använde mig av en tellstick net, en infälld nexa brytare, ett växlande relä, 2st rumstermostater och en kontaktor.

Det är kopplat på så vis att den ena termostaten håller en grundvärme på ca 5 grader så det inte blir allt för kallt.
När jag slår på nexa brytaren växlar den relärt som styr om strömmen så termostat nr 2 blir aktiv vilken är inställd på 20 grader.
Elementen i fråga är ställda på max. Den inbyggda termostaten i elementen används med andra ord inte. Det sköter rumstermostaten

Alla el grejer som nexabrytare, relä o kontaktor sitter i en liten elcentral.
Detta funkar väldig smidigt. Nu vet jag inte hur din planlösning ser ut med det är ju lösbart att göra samma sak rum för rum. Lite jobb dock men fullt lösbart.

MEN!
Kom ihåg att anlita en elektriker. El är inget man ska greja med om man inte har 100% koll. Sen får du inte ens göra en sådan installation själv om du inte har elbehörighet.
klovarn
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra el element med tellstick net?

Post by klovarn »

Tack för alla svar :)
@ etompau - det sitter 3 kontaktorer idag till 3 olika zoner, men det är något fel på denna lösning därför vill jag byta ut den till en modernare.
@zphinx - låter ju som du har hittat en bra lösning som går att bygga vidare på, kan du länka vidare till vilka enheter du använder mer specifikt? :) min svärfar är elektriker så han hjälper mig med själva jobbet när jag hittat en lösning.
Tack ännu en gång!
klovarn
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra el element med tellstick net?

Post by klovarn »

Hittade en z-wave thermostat produkt för element men det verkar vara för vattenburna element :(
https://www.dustinhome.se/product/50108 ... tor-z-wave
Jansod
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra el element med tellstick net?

Post by Jansod »

En 433 mottagare /sändare som kan styra ett relä borde ju fungera. Finns nåt sådant?
Vore ju bra om man kunde pulsa strömmen till elementet....eller?
Iqtherm har någon triacenhet borde väl gå att gör nåt liknande.
Post Reply