Proove dörr sensor med Tellstick Net

Moderator: Telldus

Post Reply
mart123
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Proove dörr sensor med Tellstick Net

Post by mart123 »

Hej!

Jag be mig om ursäkt i förväg för dåligt grammatik på svenska!... Jag har kopplat en dörr sensor till min Tellstick och allt ser bra ut i Tellus Live, fast sensoren verka inte skicka "on" / "off" när dörren öppnas / stängas. Den röda LED lyser, men Tellstick känner inte till att nånting har hänt. Det som är konstigt är att det funkar utmärkt när jag trycka på knappen; den röda LED lyser och jag kan aktivera lampor mm. Det är bara magnet funktionen som är konstigt. Som jag förstod så borde den skickar "on" när dörren öppnas, och "off när den stängas"... har jag missförstod nåt kanske?

Tack så mycket om ni kan hjälper mig!
Martin.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove dörr sensor med Tellstick Net

Post by etompau »

Lite svårt att hänga med på hur du har gjort/gör när du testar.

Det grundläggande är att du:
1. lägger till en ny enhet (väljer magnetkontakt) och ger den ett passande namn
2. läser in den unika huskoden från sensorn genom att skanna in den. Tryck på knappen på sensorn (som det anges på bildskärmen) då skicka sensor en signal och du får ett meddelande när det är klart.
3. efter detta ska du kunna se hur lampsymbolen för din enhet ändrar status (tänds/släcks) när du tar isär och sätter samman sensorns.

Detta måste fungera för att du ska kunna gå vidare med övriga programmering och styrning.
mart123
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dörr sensor med Tellstick Net

Post by mart123 »

Jag förstår; förlåt att det var lite oklar!

Jag har gjort allt detta, och det ser bra ut i Telldus Live. När jag gå fram nu till sensoren och trycka på knappen, den blinka röd på sensoren och statusen ändras till "on" i Telldus Live på en gång, så kopplingen mellan sensoren och Tellstick verkar funkar bra. Men... när jag öppnar / stänger dörren, sensoren blinkar röd igen, men ingenting händer i Telldus Live. Jag misstänker att nåt är fel med sensoren, men det är konstigt att det blinkar röd som att den försöker skicka nåt.

Tack för hjälpen!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove dörr sensor med Tellstick Net

Post by etompau »

Om sensorn blinkar till när dörren öppnas borde det fungera. Kanske något skumt hårdvarufel i enheten.
Ser du att din Tellstick Net blinkar med blått sken när du öppnar dörren och sensorn skickar sin signal?

Sedan är det så att för att något ska ske (brytare aktiveras, lampa tänds etc) så måste du skapa en eller flera händelser som då triggas av signalen från din dörrsensor, men det antar jag att du har koll på.
mart123
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dörr sensor med Tellstick Net

Post by mart123 »

Jag tänkte samma om att det kan vara nåt hardvarumässigt, men...
1) Det kan kommnunicera med Tellstick, och...
2) Det känner igen när dörren öppnas.

Det är bara kombinatiionen som inte funkar!... väldigt konstigt.

Jag satt upp en händelse för att tända lampan igår, och det funkar super när jag trycker på knappen. Det är bara magnet funktionen som verka inte skicka. Jag är inte hemma nu men jag kollar om Tellsticken blinkar blått ikväll.

Tack!
Martin.
SP1
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dörr sensor med Tellstick Net

Post by SP1 »

Any updates for this?
I got a similar problem. I bought 4 proove sensors, 1 had corroded\drained battery and only 1 will transmitt on\off signal. The other 2 only transmits off signal, no matter if I open or close the door. Pressing the button will transmit on signal.
Not very pleased with this product.
SP1
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove dörr sensor med Tellstick Net

Post by SP1 »

Scraped the corrosion off and reconfigured all of them. Works fine now, so I'm a happy chap.
Post Reply