Kör live från tre enheter, smartphone, surfplatta och PC. Hur kan det komma sig att på luren och PCn dimmas det i fasta steg, 0, 25, 50, 75 och 100% medan det på surfplattan är en steglös slider? Irriterande då 25% ibland inte är tillräckligt dimmat. Fattar inte riktigt iden med fasta lägen.
Finns det något sätt att få steglöst i alla enheter?
Jag kör via browser i alla enheter, gillar inte appen då jag ser lite illa och det inte går att zooma in.
Det verkar som att surfplattan kör "mobile version", om jag byter till "full desktop version" blir det fasta steg på den också och det går inte att byta tillbaks till mobile!
Fasta steg/slider dimmer
Moderator: Telldus
Fasta steg/slider dimmer
Last edited by Steinar on Mon Mar 30, 2015 2:22 pm, edited 1 time in total.
Re: Fasta steg/slider dimmer
Den går tillbaka automatiskt men det tar ett bra tag.Steinar wrote:Det verkar som att surfplattan kör "mobile version", om jag byter till "full desktop version" blir det fasta steg på den också och det går inte att byta tillbaks till mobile!

Har du provat andra appar? Känner inte till Android / iOS -apparna, men åtminstone för Windows Phone finns det tydliga appar både med slider och 10% steg. Jag antar att det finns motsvarande också för dina enheter.Steinar wrote:Jag kör via browser i alla enheter, gillar inte appen då jag ser lite illa och det inte går att zooma in.
Re:
Jo, det löser det väl delvis på androiderna men på PCn och via browser blir det fortfarande fasta steg.que2 wrote:Har du provat andra appar? Känner inte till Android / iOS -apparna, men åtminstone för Windows Phone finns det tydliga appar både med slider och 10% steg. Jag antar att det finns motsvarande också för dina enheter.Steinar wrote:Jag kör via browser i alla enheter, gillar inte appen då jag ser lite illa och det inte går att zooma in.
Egentligen är det väl så att jag inte fattar vad som är bra med fasta steg ö.h.t.
Är det någonsin någon från telldus som svarar på frågeställningar på forumet så skulle det vara intressant att höra motivet till fasta dimmersteg.
När jag ändå är igång så undrar jag hur svårt det egentligen kan vara att skapa ett "live" som kan köras på en lokal dator, har fått en del problem när live varit nere, lokala bredbandsleverantören haft avbrott etc.
Alla mottagare har ett begränsat antal steg att välja mellan. Det brukar handla om 8, 16 eller 32 beroende på vilken mottagare vi pratar om (i de flesta fall är det 16 som gäller).
Det betyder att den steglösa skalan inte alls är steglös utan att man bara letar upp närmaste steg utifrån var man släpper markören.
Skalan är dock mer detaljerad än de 5 nivåer som finns i desktop-gränssnittet.
Det betyder att den steglösa skalan inte alls är steglös utan att man bara letar upp närmaste steg utifrån var man släpper markören.
Skalan är dock mer detaljerad än de 5 nivåer som finns i desktop-gränssnittet.
Mottagare i det här fallet är 2st m-spot100rf som styr 12+9st 4W COB-LED och med "steglöst" kan jag reglera ner till väldigt svagt ljus men med fasta stegen ger 25%, det mest dimmade innan off, ett ljus som upplevelsemässigt snarare är ca 50%.
Frågan kvarstår, varför fasta steg när "steglöst" ger större justeringsmöjligheter?
Annars är jag väldigt nöjd med LED-dimmern, trots det ohemula priset.
EDIT
Laddade ner en ljusmätningsapp bara för att kolla på ett ungefär.
Appen mäter i lux men då jag inte har någon kalibreringskälla så kan man se det som "enheter".
Med steglös reglering ger inställning på 1-6% ca 750 "lux", mätt direkt på en COB-LED.
Ljusstyrkan stiger stegvis med ca 1000-1500 "lux" för varje 5-7% ökning på den "steglösa" skalan, sammanlagt 16 (17?) steg upp till 100% som ger ca 20000 "lux".
Med fasta steg ger lägsta inställningen, 25%, ca 5500 "lux" som i.o.f.s. stämmer ungefär i relation till maxvärdet på 20000 "lux".
Frågan kvarstår, varför fasta steg när "steglöst" ger större justeringsmöjligheter?
Annars är jag väldigt nöjd med LED-dimmern, trots det ohemula priset.

EDIT
Laddade ner en ljusmätningsapp bara för att kolla på ett ungefär.
Appen mäter i lux men då jag inte har någon kalibreringskälla så kan man se det som "enheter".
Med steglös reglering ger inställning på 1-6% ca 750 "lux", mätt direkt på en COB-LED.
Ljusstyrkan stiger stegvis med ca 1000-1500 "lux" för varje 5-7% ökning på den "steglösa" skalan, sammanlagt 16 (17?) steg upp till 100% som ger ca 20000 "lux".
Med fasta steg ger lägsta inställningen, 25%, ca 5500 "lux" som i.o.f.s. stämmer ungefär i relation till maxvärdet på 20000 "lux".