Önskade features

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
maf
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Önskade features

Post by maf »

Hejsan

Jag tänkte skriva ned min önskelista över nya features som jag skulle vilja se i NexaHome, så här lagom till jul. :D
  1. Ett kommentarsfält på varje rad i GUI:t. Framförallt på eventen i eventlistan. Mest för att kunna hålla rätt på regelverken, som börjar bli lite omständliga vid det här laget. Skulle förenkla om jag i fritext kunde förklara t.ex. "Tänd 20 minuter före solnedgång bara på vardagar som ej är helgdagar".
  2. Jag kör min NexaHome på headless Raspberry Pi och tvingas nu använda VNC/Skärmdelning för att komma åt GUI:t från min Mac, vilket är ganska segt och trögt att jobba i. Jag skulle önska en client/server-lösning där jag kan installera GUI:t på min Mac och styra NexaHome från den. Kanske inte det enklaste att realisera, men önskan finns iallafall.
  3. Möjlighet att återgå till föregående inställning i BSH. Ett exempel: Jag har en fjärrkontroll som jag trycker på "1 off" på så startar jag ett script i NexaHome som släcker sovrummet, hallen, vardagsrummet och sonens sovrum om det fortfarande råkar vara tänt. Jag saknar möjligheten att återställa föregående inställning om jag skulle ångra mig. Visst kan jag köra så att "1 on" slår på samma lampor igen men det är ju inte säkert att dom var tända innan... Säg t.ex. att det bara var hallen som faktiskt var tänd, då skulle jag vilja tända bara den igen (och inte inne i sonens sovrum) när jag trycker "1 on". För detta skulle det behöva någon minnesfunktion med vad status på varje lampa var före senaste uppdatering.
  4. Att nollställa dimnivån till t.ex. 100% när man släcker en lampa. Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men går det att skicka ut en dimlevel utan att tända en lampa? Jag skulle nämligen vilja att när man trycker på tändknappen till en dimmbar lampa så ska den alltid tändas till 100%. Däremot kan jag vilja använda en annan dimmnivå när jag automatiskt tänder samma lampa. Det är störande att behöva stå och hålla in knappen för att dimmra upp till 100% varje gång NexaHome har haft den tänd på t.ex. 35%.
Ja, allt går ju säkert inte att realisera men se det som lite tips på vad som kunde vara intressant och välj ut godbitarna som känns intressanta.

Mvh
Magnus
maf
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by maf »

Åh! En grej till! Start Date och Stop Date i eventlistan borde inte vara absoluta datum med årtal. Då kan man ju bara använda eventet en enda gång. Istället ska inställningen "1 oktober till 15 april" t.ex. repetera varje år. Därmed skulle man kunna ha inställningar som bara gäller under vinterhalvåret när det är mörkt, och andra inställningar för sommarhalvåret.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Önskade features

Post by hekj »

maf wrote:Jag tänkte skriva ned min önskelista över nya features som jag skulle vilja se i NexaHome, så här lagom till jul. :D
  1. Ett kommentarsfält på varje rad i GUI:t. Framförallt på eventen i eventlistan. Mest för att kunna hålla rätt på regelverken, som börjar bli lite omständliga vid det här laget. Skulle förenkla om jag i fritext kunde förklara t.ex. "Tänd 20 minuter före solnedgång bara på vardagar som ej är helgdagar".
  2. Jag kör min NexaHome på headless Raspberry Pi och tvingas nu använda VNC/Skärmdelning för att komma åt GUI:t från min Mac, vilket är ganska segt och trögt att jobba i. Jag skulle önska en client/server-lösning där jag kan installera GUI:t på min Mac och styra NexaHome från den. Kanske inte det enklaste att realisera, men önskan finns iallafall.
  3. Möjlighet att återgå till föregående inställning i BSH. Ett exempel: Jag har en fjärrkontroll som jag trycker på "1 off" på så startar jag ett script i NexaHome som släcker sovrummet, hallen, vardagsrummet och sonens sovrum om det fortfarande råkar vara tänt. Jag saknar möjligheten att återställa föregående inställning om jag skulle ångra mig. Visst kan jag köra så att "1 on" slår på samma lampor igen men det är ju inte säkert att dom var tända innan... Säg t.ex. att det bara var hallen som faktiskt var tänd, då skulle jag vilja tända bara den igen (och inte inne i sonens sovrum) när jag trycker "1 on". För detta skulle det behöva någon minnesfunktion med vad status på varje lampa var före senaste uppdatering.
  4. Att nollställa dimnivån till t.ex. 100% när man släcker en lampa. Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men går det att skicka ut en dimlevel utan att tända en lampa? Jag skulle nämligen vilja att när man trycker på tändknappen till en dimmbar lampa så ska den alltid tändas till 100%. Däremot kan jag vilja använda en annan dimmnivå när jag automatiskt tänder samma lampa. Det är störande att behöva stå och hålla in knappen för att dimmra upp till 100% varje gång NexaHome har haft den tänd på t.ex. 35%.
4. Du skulle kunna använda TelldusCenter och lägga in två device för varje lampa som är dimmbar:
1) använd ''Scanna' knappen och tryck på fjärrkontrollens ON-knapp
2) använd 'Slumpa' knappen för att generera en Fjärrkontrollskod
Använd den andra enheten då du lär upp den dimmbara lampan.

Skapa en bsh-fil för den första enheten och skriv tänd/släck kommandon som påverkar den andra enheten.

11.bsh

Code: Select all

device_1 = "11";
device_2 = "12";
if (deviceIsOn(device_1)) {
   deviceLevel(device_2, "100%");
} else {
   deviceOff(device_2);
}
Har inte testat ovanstående men det skulle kunna funka!
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Önskade features

Post by hekj »

maf wrote:Åh! En grej till! Start Date och Stop Date i eventlistan borde inte vara absoluta datum med årtal. Då kan man ju bara använda eventet en enda gång. Istället ska inställningen "1 oktober till 15 april" t.ex. repetera varje år. Därmed skulle man kunna ha inställningar som bara gäller under vinterhalvåret när det är mörkt, och andra inställningar för sommarhalvåret.
Jag har lagt in detta i v3.9.3, events där både 'Start Date' och 'Stop Date' har passerats flyttas fram ett år.
maf
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by maf »

Din lösning för punkt 4 verkar fungera. Jag ska försöka köra på ett mellanting så att jag inte blir stående utan möjlighet att tända/släcka om min RPi skulle krasha...

Tack också för realiseringen av nya featurn. Jag laddar hem 3.9.3 nu.

Mvh
Magnus
Jocke_E
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by Jocke_E »

Jag skulle vilja ha så man kan lägga in egna iconer i "Device-listan". Tex en termometer för temperatur-givare. Vägguttag för vägguttag, osv.


Mvh Jocke
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by Leffe »

Har ett önskemål jag med
skulle det gå att lägga upp en device som bara "ligger till " min 1 och max 5 sekunder och sedan går i off läge igen . Man skulle kunna säga en puls
Jag själv är inte man till att åsta komma detta men jag vet att här finns många skarpa hjärnor på detta forum som kanske har någon ide. :wave:
maf
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by maf »

Leffe wrote:Har ett önskemål jag med
skulle det gå att lägga upp en device som bara "ligger till " min 1 och max 5 sekunder och sedan går i off läge igen . Man skulle kunna säga en puls
Jag själv är inte man till att åsta komma detta men jag vet att här finns många skarpa hjärnor på detta forum som kanske har någon ide. :wave:
En sån här?

Code: Select all

if(deviceIsOn("17")) {
  deviceOff("17",1);
}
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Önskade features

Post by hekj »

maf wrote:
Leffe wrote:Har ett önskemål jag med
skulle det gå att lägga upp en device som bara "ligger till " min 1 och max 5 sekunder och sedan går i off läge igen . Man skulle kunna säga en puls
Jag själv är inte man till att åsta komma detta men jag vet att här finns många skarpa hjärnor på detta forum som kanske har någon ide. :wave:
En sån här?

Code: Select all

if (deviceIsOn("17")) {
  deviceOff("17",1);
}
För att senarelägga off-kommandot ett antal sekunder så är man tyvärr tvungen att använda timers.

Om man ger en extra parameter till deviceOff metoden så senareläggs detta kommando med ett antal minuter.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=4754

Om du vill ha kortast möjliga puls så kan du testa att ge off kommandot direkt, dvs ingen extra parameter.

Code: Select all

if (deviceIsOn("17")) {
  deviceOff("17");
}
Man kan också beordra exekvering av en annan bsh-fil och på så sätt få en liten fördröjning.
17.bsh

Code: Select all

device = "17";
if (deviceIsOn(device)) {
  execFile("device_off.bsh");
  execParam(device);
}
device_off.bsh

Code: Select all

bsh = "device_off";
params = getData(bsh + ".params_");
echo(params);
var len = Integer.parseInt(params);
for (int ndx = 1; ndx <= len; ndx++) {
  param = getData(bsh + ".param" + ndx + "_");
  echo(param);
  deviceOff(param);
}
Har inte testat ovanstående själv...
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by Leffe »

Fantastiskt !!
Tackar


Funkar suveränt , nu är garageporten manövrerbar från telefonen!! :D
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by Leffe »

Ett litet problem har uppkommit med "pulsen" den fungerar riktigt i NH Appen och direkt i datorn men om jag lägger den en webbsida så blir det lite knas

aktiverar jag den via sidan får jag två pulser varje gång och varje gång sidan uppdaterar så får jag en ny puls :roll:
Finns det medecin för detta tro?


Leffe
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Önskade features

Post by hekj »

Leffe wrote:Ett litet problem har uppkommit med "pulsen" den fungerar riktigt i NH Appen och direkt i datorn men om jag lägger den en webbsida så blir det lite knas, aktiverar jag den via sidan får jag två pulser varje gång och varje gång sidan uppdaterar så får jag en ny puls :roll:
Finns det medecin för detta tro?
Du kan till en början lägga in följande kod överst i din bsh fil.

Code: Select all

echo(getExecutedBy());
Behöver nog också se hur din html sida ser ut.
larsosca
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by larsosca »

Hej

Schemaläggning med dim-nivå lägre än 10% skulle sitta fint.
Jag har en ledstrip i vardagsrumsfönstret som ger grymt mycket ljus.
Normalt har jag den på 10%, men nu med en julstjärna i fönstret skulle jag vilja kunna schemalägga den till 1%.

Kan man komma åt att justera dropdown listan någonstans?
Eller finns det någon annan listig metod?

//Lasse
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Önskade features

Post by hekj »

larsosca wrote:Schemaläggning med dim-nivå lägre än 10% skulle sitta fint.
Jag har en ledstrip i vardagsrumsfönstret som ger grymt mycket ljus.
Normalt har jag den på 10%, men nu med en julstjärna i fönstret skulle jag vilja kunna schemalägga den till 1%.

Kan man komma åt att justera dropdown listan någonstans?
Eller finns det någon annan listig metod?
1) avsluta NexaHome
2) öppna NexaHome.xml i en texteditor, ändra procent värdet från 10% till 1% och avsluta sedan texteditorn
3) starta NexaHome
larsosca
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Önskade features

Post by larsosca »

Tack för tipset, men jag löste det på ett annat sätt.
Ett bsh-script dimmar ledstrippen till 1% när man tänder julstjärnan. :-)

device="39";
if (deviceIsOn(device)) {
deviceLevel("10","1%");
}

//Lasse
Post Reply