Inkoppling wmr-252

Moderator: Telldus

Post Reply
Patrik_Lindkvist
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Inkoppling wmr-252

Post by Patrik_Lindkvist »

Tjenixen !
Jag har en vanlig rattdimmer idag och tänkte även koppla in en wmr-252 bakom så jag även kan styra taklampan med mobilen/Fjärrkontroll.
Jag har kollat runt och sökt på wmr-252 och sett lite olika svar men inte det jag söker.

Blir förvirrad att det är 3 trådar i mitt fall som det inte står nåt om i instruktionen från Nexa.
Se länken
*borttagen*
Ni som kan detta kan säkert ge mig råd vilken kabel som ska vart.
Tacksam för svar.
Last edited by Patrik_Lindkvist on Mon Jan 26, 2015 3:15 pm, edited 1 time in total.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Inkoppling wmr-252

Post by etompau »

Gissar på att det är en trappkoppling du har? Förutom dimmern har du då en annan brytare i rummet som då korsvis kan tända och släcka din lampa.
Nexas mottagare är inte gjorda för att direkt anslutas i en sådan koppling, än mindre att häkta på en dimmer efter WMR-252.
WMR-252 är tänkt att sitta i en krets som konstant är spänningssatt, vilket inte är fallet i en trappkoppling.
Patrik_Lindkvist
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Inkoppling wmr-252

Post by Patrik_Lindkvist »

Hej !
Nej det är inte nån trappkoppling,detta är det enda stället man kan tända/släcka taklampan med.
Däremot sitter det ett uttag längre ner.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Inkoppling wmr-252

Post by etompau »

OK, då är det sannolikt fastråden till eluttaget som sitter ihop i dimmern fasingång (pil in).
Ska du byta dimmern mot en nexa, så flyttar du helt enkelt över dessa två trådar till nexans fasingång.
Den andra tråden från din befintliga dimmer (tändtråd) går in på nexans andra plint.
Som vanligt, är du osäker, så ta hjälp av kunnig/behörig person.

Tolkar din text som att du vill ha kvar din befintliga dimmer och sedan ansluta nexan efter den?! Det tror jag inte kommer att fungera. två dimmer i serien är inte en optimal lösning.
Patrik_Lindkvist
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Inkoppling wmr-252

Post by Patrik_Lindkvist »

Hej !
Nu när jag satt och läste alla fina svar så kom jag ju på att jag HADE ju en 2-vägs strömbrytare från början...så nu inser jag ju varför man trodde det var en trappkoppling.
ALLTSÅ!
det jag behöver är ju en 2-vägs strömbrytare/dimmer som kan dimma 2 lampor?
Frågan kvarstår-
HUR kopplar man in en sådan?Vad rekomenderas ?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Inkoppling wmr-252

Post by etompau »

En fjärrstyrd dimmer med två separata och dimbara utgångar finns mig veterligen inte.
Patrik_Lindkvist
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Inkoppling wmr-252

Post by Patrik_Lindkvist »

Hej !
Som lösning fick det bli wmr-252 som mottagare och Nexa sändarknapp som jag använde istället för min befintliga rattdimmer.

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... ags-p50438

Jag tackar för alla trevliga och kunniga svar.
Ploth
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Inkoppling wmr-252

Post by Ploth »

Hej!
Jag har samma problem som dig Patrik och tänkte höra hur du löste det!
Hur kopplade du WMR-252 för att behålla trappfunktionen men ändå kunna dimma?
Idén med Nexa sändarknapp tycker jag är kanon!
Post Reply