Tellstick Net XBMC plugin

Moderator: Telldus

brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by brainstorm »

Om man väljer ett dimmervärde den ska dimmra upp till. Dimmer den upp långsamt eller går det till rätt värde på en gång?
Vill nämligen dimmra upp långsamt.

Edit: Provade nu, funkade inte så klockrent som jag hade hoppats på. Den dimmar inte långsamt, sen går det inte att stänga av belysningen helt till 0%. då händer det ingenting. 10% var det lägsta som fungerar.

Edit2: lärde in enheten som en on/off enhet också så nu kan jag släcka helt. Synd bara att det inte går att dimmra upp långsamt :( annars så verkar det fungera rätt bra :)
jenkins
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by jenkins »

Tja,

Fantastiskt addon, Tack för detta!

Som tidigare post på pekar, det är ganska irriterande att dimmern inte reagerar alls vid 0%...
Kan man inte göra nåt åt det?

Har du koden på GitHub eller liknande så kan jag ta mig en titt? :-)

/D
Prahlis
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Prahlis »

Lysand plugin, men jag har ett par problem. Körde nightly build av XBMC och då gick det inte att installera. Fick gå tillbaks till 12.3 för att det skulle gå. Sen funkar det inte att dimma till 0%.
omicronCZ
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by omicronCZ »

Thanks, I'm sorry, but I do not know where my "Unique Tellstick NET System ID" displays ...
I try it (your URL command) for control my Tellstick devices in this your syntax :
googleandroid.se/xbmc/tellstick/lightEvent.php?un[your_unique_systemid]&device_id=[device id]&action=[1 = on, 2 = off, dim]
mnorthfield
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by mnorthfield »

Hej,

Kanonbra plugin till XBMC, gillas starkt! Finns det planer på att uppdatera det med stöd för XBMC versionerna 13.0 och 13.1?

-- Max
Patjo
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Patjo »

Funderar på samma sak som du, mnorthfield. Saknar verkligen pluginet till XBMC 13.1 !

"Kanonbra plugin till XBMC, gillas starkt! Finns det planer på att uppdatera det med stöd för XBMC versionerna 13.0 och 13.1?"

//Patjo
Patjo
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Patjo »

Har någon provat att installera någon äldre version av XBMC (t.ex. XBMC v12.3) där pluginet fungerar och sedan uppdaterat till XBMC v 13.1 ? Fungerar det då kanske ? Själv har jag en nyinstallation av XBMC 13.1.

// Patjo
mnorthfield
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by mnorthfield »

Patjo wrote:Har någon provat att installera någon äldre version av XBMC (t.ex. XBMC v12.3) där pluginet fungerar och sedan uppdaterat till XBMC v 13.1 ? Fungerar det då kanske ? Själv har jag en nyinstallation av XBMC 13.1.

// Patjo
Testade detta faktiskt. Då jag kör OpenELEC på min HTPC så backade jag tillbaka till 12.2, installerade pluginet, såg till att det fungerade och startade om till 13.1 igen. Och till min häpnad så fungerade det faktiskt fortfarande! Dock inte en optimal lösning, visst det fungerar, men jag brukar alltid köra en "Clean install" när nya versioner kommer.

-- Max
FreeFrag
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by FreeFrag »

Patjo wrote:Har någon provat att installera någon äldre version av XBMC (t.ex. XBMC v12.3) där pluginet fungerar och sedan uppdaterat till XBMC v 13.1 ? Fungerar det då kanske ? Själv har jag en nyinstallation av XBMC 13.1.

// Patjo
Jag kör XBMC 13.1 och kan bekräfta att detta plugin fungerar när man uppgraderar från 12.3. Jag kör detta på Windows 8.

//FreeFrag
Patjo
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Patjo »

Tackar, då kan det vara värt att installera om från v12.x. :D
Hur sparar man enklast alla inställningar för att återställa igen efter ominstallation + upd?
//Patjo
FreeFrag
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by FreeFrag »

Det ska mig veterligen bara vara att ta en kopia på katalogen XBMC under Users/xx/AppData/Roaming/ och använda den om du vill återställa. Jag har gjort så och det brukar fungera fint.

/FreeFrag
Andee78
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Andee78 »

Istället för att hålla på med olika installation behöver ni endast ändra import addon raden i addon.xml filen i addonen till:
<import addon="xbmc.python" version="2.1.0"/>

Då funkar det att installera i senaste versionen av OpenELEC/XBMC...

Lights on!
Patjo
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Patjo »

:cry: Nu funkar inte ditt fantastiska plugin längre, vad har hänt henkepenka ? :cry:


//Patjo
Betongtøffel
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Oslo, Norway

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Betongtøffel »

Henkapenka har ikke oppdatert pluginen på lenge, men nå har også serveren blitt borte (domenet googleandroid.se ble deaktivert 21.12). Er det noen her som kunne tenke seg å ta over prosjektet til henkapenka hvis han er villig til å gi fra seg kildekoden? Jeg er ikke selv en utvikler, så jeg er avhengige av at noen andre tar ansvar hvis jeg skal kunne fortsette å bruke denne utrolig praktiske pluginen.
My home cinema light automation: Tellstick Net, dimmers and switches from Nexa and Waveman, Raspberry Pi running Raspbmc with Tellstick Net XBMC plugin. Everything is controlled by the TV remote using CEC.
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Hej! Jag är relativt ny på Tellstick, köpte en Duo för några veckor sedan och har försökt på alla sätt och vis få igång ett XBMC-plugin som tänder och släcker. Provade först det här med men det då hade henkapenkas hemsida gått ner, och jag har mailat honom utan att få svar, så jag vet inte status på det här. I värsta fall kommer det aldrig att fungera.
Provade även ett annat plugin som har med Switchking att göra, men det tillägget som installeras i XBMC fungerar inte heller, antagligen inte uppdaterad i och med Kodis inträde. Så vad gör man nu?
Post Reply