Webserver IIS för Tellstick

Moderator: Telldus

riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Jackjson, det är ju perfekt! Men...hur sjutton vet du om en enhet kan dimmas eller inte? Jag har nytta av en sådan, eftersom jag ständigt slår off först, innan jag tänder, eftersom jag är rädd att om enheten redan är on så skulle den sätta igång att dimma upp och ner i all evighet. Med denna funktion skulle jag inte behöva bry mig.
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by MrMad »

Endast IKEA Koppla kan dimmas i dagsläget. Har du konfigurerat en sån med konfigurationsprogrammet så kommer dll:en att svara true på CanDim-funktionen.
z3eed
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Regedit...

Post by z3eed »

Får inte "sharedusers" att funka...

Vad gör jag för fel?
Enligt 1.2.2 så ska man lägga till:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Telldus\Devices\
och där ska ett strängvärde som heter "SharedDevices" med värde 1 läggas till.

Men efter det så funkar det ändå inte!
Så jag kopierade alla Devices från USER till MACHINE ... ändå inte OK...
Hur ska jag få de att funka?

Kör VISTA, IIS7 och PHP...

MVH // z3eed
z3eed
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Löste det...

Post by z3eed »

Installerade Switch King.

http://www.switchking.se/

Snygg applikation för övrigt.
Men den skapade automatiskt "SharedDevices".
Då insåg jag något intressant.
I Vista x64 så skapas Telldus inte som det brukar i registret.
Istället för:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Telldus
Så ska det vara:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Telldus

Nu var det bara att importera mapparna från "CURRENT_USER" till "LOCAL_MACHINE".

Alltså efter lite automatisk hjälp av "Switch King" så löste sig problemet och nu funkar det med IIS7 och PHP på Vista x64.
thompabompa
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by thompabompa »

jackjson wrote: Jag har byggt en wrapper i form av en ActiveX DLL som man enkelt hanterar från ASP.
Fantastiskt! Oerhört enkelt att använda och fungerade dessutom direkt. Sånt är man ju inte van vid ;-)
Enormt tack!

Men; det här var ju funktioner för att sätta värden (e.g. on/off). Men om man vill läsa av vilken state en switch är i; hur sjutton gör man då. Om det går alltså?

/th
mKristoffersen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

IIS7 windows 7

Post by mKristoffersen »

Jag har problem med att få det att lira på WIN7 samt IIS7.. På min utv. maskin fungerar allt perfa men när jag lägger upp det på min "server" som ska ha tellsticken vil det inte fungera...

Jag får antingen -1 devices eller så krachar iis:en.... Maskinen är precis nyinstallerad...

Misstänker rättigheter, nån med bra tips?
mKristoffersen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IIS7 windows 7

Post by mKristoffersen »

mKristoffersen wrote:Jag har problem med att få det att lira på WIN7 samt IIS7.. På min utv. maskin fungerar allt perfa men när jag lägger upp det på min "server" som ska ha tellsticken vil det inte fungera...

Jag får antingen -1 devices eller så krachar iis:en.... Maskinen är precis nyinstallerad...

Misstänker rättigheter, nån med bra tips?

Verkar som om shared devices gör att iis:en buggar helt och krashar... Fattar inget. Snart struntar jag i IIS7 och sätter upp min "hemma" server på en annan maskin... Men det ska ju gå... Inget proffs som vill få en virtuell stjärna av mig...
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: IIS7 windows 7

Post by MartinV »

mKristoffersen wrote: Jag får antingen -1 devices eller så krachar iis:en.... Maskinen är precis nyinstallerad...

Misstänker rättigheter, nån med bra tips?
Var ligger TDTool som du ropar på och vilken användare kör du applikationspoolen med?
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
mKristoffersen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

IIS7 windows 7

Post by mKristoffersen »

ja kör C# mot TelldusCoreTelldusCore med dllimport. Tycker jag testat alla olika user på appplikationspoolen som localsystem och networksystem...

Har testat med min adminuser också...

Blir snart galen om jag inte får det att fungera....
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: IIS7 windows 7

Post by MartinV »

mKristoffersen wrote:ja kör C# mot TelldusCoreTelldusCore med dllimport. Tycker jag testat alla olika user på appplikationspoolen som localsystem och networksystem...

Har testat med min adminuser också...
Har inte jobbat med C# mot TelldusCore i IIS, men funderar ändå på - har du slagit på Impersonation på sajten och slagit av anonym autenticering och därefter autenticerat med en användare med administratörsrättigheter?
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
mKristoffersen
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mKristoffersen »

arghhh testat det med... vet inte om det är min app som inte fungerar.. men iom att jag får minus ett (-1) på antal enheter så har jag iaf ett svar från tellduscore....

Lite lost på iis7 ska jag erkänna kan ju vara windows 7 som bråkar också...

Vill få igång min lilla webbapp så jag kan surfa till den från vilken dator som helst hemma och kontrollera mina lampor.... URGHHHHH Vad göra nu då..
Bertil Johansson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bertil Johansson »

Berätta gärna hur du gjorde det för mig med!

Bertil
Bertil Johansson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bertil Johansson »

Berätta gärna hur du gjorde det för mig med.

Bertil
thrawn
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IIS7 windows 7

Post by thrawn »

mKristoffersen wrote:
mKristoffersen wrote:Jag har problem med att få det att lira på WIN7 samt IIS7.. På min utv. maskin fungerar allt perfa men när jag lägger upp det på min "server" som ska ha tellsticken vil det inte fungera...

Jag får antingen -1 devices eller så krachar iis:en.... Maskinen är precis nyinstallerad...

Misstänker rättigheter, nån med bra tips?

Verkar som om shared devices gör att iis:en buggar helt och krashar... Fattar inget. Snart struntar jag i IIS7 och sätter upp min "hemma" server på en annan maskin... Men det ska ju gå... Inget proffs som vill få en virtuell stjärna av mig...
Har du hittat någon lösning på det här problemet? Har nämligen precis samma problem själv. Har gjort en egen wrapper och den fungerar utmärkt om jag kör det som en windows-applikation på servern (Win 2008 x64). Men om jag kör samma wrapper och initierar den i webbapplikationen så hänger sig server. Men bara om jag använder shared devices.

Det som är lite konstigt är att jag kan läsa från registret om jag gör det direkt från applikationen, men om jag gör det som det är tänk, att läsa genom tellduscore så hänger det sig.

Så har du, eller någon annan någon lösning på problemet? Har provat alla olika typer av användarkonfigurationer osv, men lyckas inte hitta på något lösning... :(
Gurgel
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Gurgel »

Jag hade samma problem med IIS7,
Tillslut gav jag upp och byggde en egen wrapper som jobbar mot tdtool istället för tellduscore... Och det fungerade direkt! :)

Men jag var tvungen att lägga över enheterna manuellt till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Telldus.
Post Reply