Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Moderator: Telldus

Post Reply
tocasp
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by tocasp »

Hei
Koblet opp WMR-1000 og satte den opp mot en fjernkontroll.
dette funkerer tipp-topp uten noen problemer. Når jeg så skal knytte denne mot telldus live gjør jeg som vanlig og lærer telldus koden. MEN.. når jeg så skal skru av og på WMR-1000 virker det ikke. i følge Live, så blir wmr´n aktivert og alt ser bra ut, men ingenting skjer. Når jeg så bruker fjernkontrollen så skrur wmr´n seg på, og i live regstreres det som at denne også blir aktivert, og det samme gjelder når jeg skrur den av.

Hva kan være galt? håper det var forståelig? Altså.. når jeg bruker fjernkontrollen, så virker alt bra(både sensor og i live aktiveres denne), men når jeg kun bruker live så blir den kun aktiv i live, men slår seg ikke på.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by etompau »

Testa med att lägga up en ny enhed i Live och knyt den mot WMR-1000 på en ny minnesposition, sedan testa med att styra enheden. Då får du en kvittens på att signalen fra Net går fram på korrekt måde till WMR. Virker ikke detta, så har du et problem ...
tocasp
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by tocasp »

etompau wrote:Testa med att lägga up en ny enhed i Live och knyt den mot WMR-1000 på en ny minnesposition, sedan testa med att styra enheden. Då får du en kvittens på att signalen fra Net går fram på korrekt måde till WMR. Virker ikke detta, så har du et problem ...
Jeg sletta enheten jeg hadde lagt inn i live, sletta minne på wmr og så la jeg den inn igjen i live. Same story.. Jeg knytter den opp mot en fjernkontroll, sender signalet til live som registrer dette. Når jeg skrur av og på viften ( har knyttet wmr mot en baderomsvifte) med fjernkontrollen, vises rett status i live. Når jeg trykker av/på i live så skjer det ingenting.. :idea: :cry: :evil:

Kan det være noe krøll med fjernkontrollen jeg bruker? Jeg har lkct-614..

Someone.. Help me...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by etompau »

Blanda inte in din fjernkontroll vid test. Lägg bara upp en ny enhed i Live og sedan skicka en "Learn-signal" till WMR-1000. Får du ikke kvittens fra mottagaren så har du dit problem där. Testa då om det är et rekkviddsproblem genom att prova en annnan position för din Net etc.
tocasp
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by tocasp »

etompau wrote:Blanda inte in din fjernkontroll vid test. Lägg bara upp en ny enhed i Live og sedan skicka en "Learn-signal" till WMR-1000. Får du ikke kvittens fra mottagaren så har du dit problem där. Testa då om det är et rekkviddsproblem genom att prova en annnan position för din Net etc.
OK.. Jeg prøvde å trykke inn learn knappen på wmr for å se om live tok signalet direkte, men det gjorde den ikke..
Det som jeg ikke helt skjønnerer jo når jeg bruker fjernkontrollen så blir signalet fanget opp av live, og gir rett status.. Men når jeg skal bruke live, så skjer det ingenting.. Vil ikke dette si at signalet som er registrert er riktig da?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by etompau »

Telldus Live tar ikke emot signal fra WMR-1000. Du ska sende en learn-signal fra Telldus Live/Net til din WMR-enhed som då er satt i Learn-mode. Når mottagaren tar emot signalen ska den kvittere opplerningen med to aktiverigar af ansluten enhed.
Testa om du får detta til at virke.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by arneolav »

Ta en titt her: http://www.nexa.se/Fjaerrstroembrytare.htm

Du vil se at noe utstyr er definert som mottager og andre er sendere.
Mottagere, slike som LCMR-1000, WMR-1000..... sender aldri noe.

Legg bort fjernkontrollen forløpig.
Nexa brytere (mottagere) og sendere må defineres i TelldusLive, my devices, SelfLearning devices:
Før du begynner må du slette all gammel kode i bryterene. (Se bruksanvisning).
Ta også bort evt. gamle definisjoner i TelldusLive.

For å "aktivere" brytere (mottagere) som LCMR-1000, WMR-1000..etc...:
Trykk innlæringsknappen én gang, (Dette er litt forskjellig, se bruksanvisning) diode vil blinke.
I TelldusLive, MyDevices: klikk "Learn" mens dioden på bryteren blinker. Pass på at du velger rett device).
Gjør tilslutt en test i TelldusLive, MyDevices , velg On og Off og se at bryteren kobler på/av.

For å "aktivere" sendere, eks WBT-912;
Defineres i TelldusLive, my devices, SelfLearning devices.
Velg ScanRemote. Aktiver deretter sender. Senderen vil nå bli registrert.
Husk å lagre!
Gjør en test og se at signal mottas i TelldusLive, MyDevices.

Når alt dette fungerer kan du programmere fjernkontrollen som beskrevet i bruksanvisning.
Fjernkontrollen er en sender og kan defineres i TelldusLive, MyDevices som beskrevet over.

Temperatursensorer defineres ikke, men registreres automatisk (etter noen minutter) i TelldusLive, MySensors.
Her vil du kanskje oppdage at det finnes flere enn dine egne, det er naboen sine...
Du får ikke fjernet evt. nabo-sendere fullstendig; Men velg Edit, det går å ta vekk haken slik at slike uønskede ikke vises.

tellmon.net anbefales for grafisk fremstilling.
tocasp
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by tocasp »

etompau wrote:Telldus Live tar ikke emot signal fra WMR-1000. Du ska sende en learn-signal fra Telldus Live/Net til din WMR-enhed som då er satt i Learn-mode. Når mottagaren tar emot signalen ska den kvittere opplerningen med to aktiverigar af ansluten enhed.
Testa om du får detta til at virke.
Det funka gitt :) tusen takk for hjelpen!
tocasp
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by tocasp »

arneolav wrote:Ta en titt her: http://www.nexa.se/Fjaerrstroembrytare.htm

Du vil se at noe utstyr er definert som mottager og andre er sendere.
Mottagere, slike som LCMR-1000, WMR-1000..... sender aldri noe.

Legg bort fjernkontrollen forløpig.
Nexa brytere (mottagere) og sendere må defineres i TelldusLive, my devices, SelfLearning devices:
Før du begynner må du slette all gammel kode i bryterene. (Se bruksanvisning).
Ta også bort evt. gamle definisjoner i TelldusLive.

For å "aktivere" brytere (mottagere) som LCMR-1000, WMR-1000..etc...:
Trykk innlæringsknappen én gang, (Dette er litt forskjellig, se bruksanvisning) diode vil blinke.
I TelldusLive, MyDevices: klikk "Learn" mens dioden på bryteren blinker. Pass på at du velger rett device).
Gjør tilslutt en test i TelldusLive, MyDevices , velg On og Off og se at bryteren kobler på/av.

For å "aktivere" sendere, eks WBT-912;
Defineres i TelldusLive, my devices, SelfLearning devices.
Velg ScanRemote. Aktiver deretter sender. Senderen vil nå bli registrert.
Husk å lagre!
Gjør en test og se at signal mottas i TelldusLive, MyDevices.

Når alt dette fungerer kan du programmere fjernkontrollen som beskrevet i bruksanvisning.
Fjernkontrollen er en sender og kan defineres i TelldusLive, MyDevices som beskrevet over.

Temperatursensorer defineres ikke, men registreres automatisk (etter noen minutter) i TelldusLive, MySensors.
Her vil du kanskje oppdage at det finnes flere enn dine egne, det er naboen sine...
Du får ikke fjernet evt. nabo-sendere fullstendig; Men velg Edit, det går å ta vekk haken slik at slike uønskede ikke vises.

tellmon.net anbefales for grafisk fremstilling.
Supert. Da har nok jeg gjort ting litt feil.. Har brukt fjernkontrollen aktivt, men skjønner jo at det har vært feil. Uansett, takk for linken og tipsene :)
a-mansson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by a-mansson »

Även jag har problem med WMR-1000 och Tellstick Net.
Känns som om WMR-1000 har lite mottagningsproblem från Tellstick Net ungefär som WMR-3500.
Jag har programmerat en minnesplats i WMR-1000 till Tellstick Net och en till en vit Nexa fjärr.
Fjärrkontrollen tänder och släcker WMR-1000 utan problem. Tellstick Net missar tillslag och frånslag.
Har provat flytta Tellstick Net men det hjälper inte. Samma sak oberoende.
Har även provat med lite olika huskoder & enhetskoder med Tellstick Net men ingen skillnad.
Om man även fångar upp fjärrens huskod & enhetskod och lägger in de i Telldus Live, och sedan aktiverar den där ifrån så blir det samma missar.
Trycker man direkt på fjärren så tänder/släcker den däremot direkt.
Har två WMR-1000 och de uppträder på samma sätt. Alla mina andra 20 nexa mottagare av olika sort fungerar ok från alla de platser jag flyttat Net:en till.

Någon som vet ifall det skiljer sig mycket i sändningstid av signalen från en fjärr vs. Tellstick Net?
Om man håller knappen på fjärren inne en längre tid sänder den under längre tid då, eller den sänder flera korta som om man trycker flera gånger i följd på ON/OFF/LÄR UPP i Live?

Är det någon annan som har liknande mottagningsproblem mellan WMR-1000 och Tellstick Net?
Telldus support, Ska jag lägga en ticket? Innehåller senaste firmware fix för de problem folk haft med WMR-3500 & WRR-1?

Med vänlig hälsning,
Andreas
Laskers
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by Laskers »

Jag har precis samma problem som dig Andreas. Allt annat fungerar men två WMR-1000 vill inte fungera. En tredje fungerar dock. Jag har provat allt ovanstående utan lyckat resultat. Om jag är inloggad på live.telldus.com och trycker på ON eller OFF flera gånger efter varandra verkar den reagera så är något med signallängden som ni är inne på.
jasy
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by jasy »

Även jag har problem med två stycken WMR-1000. Den ena har jag inte lyckats att "lära upp" över huvudet taget. Den andra fungerar väldigt instabilt med min Telldus Net. Jag tvingas ofta att använda den man manuella brytaren, men då är det inga problem.
FurirKeeper

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by FurirKeeper »

Har haft en del trassel med WMR-1000 själv, jag använder dem tillsammans med min Tellstick Net. Köpte först 4 stycken WMR-1000 varav 3 var så dåliga på att ta emot signal att jag skickade tillbaka dem. Fick 3 nya varav 1 nu börjat strula (totalt 4 dåliga av 7). Har inga problem med någon av mina andra nexa-mottagare på något avstånd inne i huset. Tror att mottagardelen i WMR-1000 är dålig.
Kan dela med mig av mina erfarenheter:

-Har märkt att WMR-1000 tar emot signalen bättre ifall den manuella brytaren är sluten (strömbrytaren på). Misstänker att brytarkretsen kanske fungerar som en antenn i detta fallet. På de ställen där den manuella brytaren enbart finns för ovanliga tillfällen har jag därför lämnat den manuella brytaren i på-läge.

- Har märkt liksom andra att mottagningen fungerar bättre med fjärrkontrollen, men bara ifall man håller in knappen på fjärrkontrollen. Korta tryck på färrkontrollen fungerar lika dåligt som min Net. En lösning från Telldus sida skulle därför kunna vara att ha som alternativ att "härma" intryckt fjärrkontrol knapp i valfritt antal sekunder när man vill tända eller släcka. Vet ej ifall fjärren skickar samma signal många gånger eller ifall den skickar en längre signal när man håller in knappen, kan inte så mycket om det fysiska lagret för Nexa.

- Det kan vara inbillning, men tycker att uppdateringen av min Net från Beta 16 till skarp version 17 gjorde mottagningen för WMR-1000 lite bättre.
48frisco
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by 48frisco »

Jag har problem med att para 2st. WMR-1000 har använt skarvkabel för att kunna flytta enheten, vad göra lämna tillbaka??
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstik net og WMR-1000 vil ikke snakke sammen.

Post by etompau »

48frisco wrote: Wed Aug 29, 2018 8:40 pm Jag har problem med att para 2st. WMR-1000 har använt skarvkabel för att kunna flytta enheten, vad göra lämna tillbaka??
Svårt att komma med några förslag med en så tunn felbeskrivning. Får du dom inte att funka öht? eller är det räckviddsproblem du har?
När dom kommer in i dosan och elkablarna ligger runt mottagaren kan mottagningen påverkas. Testa att vända mottagaren i dosan och se till att elkablarna ligger sidan om mottagaren så långt det går.
Post Reply