Nexa dimmer merkelig

Moderator: Telldus

Post Reply
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa dimmer merkelig

Post by strips »

Hei,

Usikker på om denne posten hører best til her...

Jeg har en blanding av Nexa og Intertechno dimmere i stuen. Jeg får forskjellig dimmenivå fra forskjellige dimmere. Jeg har en Tellstick Duo

Jeg har testet med å øke dimmenivå med 1% for hvert steg og talt antallet steg. Intertechno dimmeren virker bra og gir meg 12 trinn med 8% mellom hvert trinn. Den tenner på 1% og øker på 8%,16%,24%,...96%.

Problemet er nexa dimmeren. Den tenner på 1% og holder samme nivå til litt over 40%. Over dette så endret den verdi per 10% helt til 100%. Her grov-tester jeg kun per 10%. Jeg gjentok samme test i både EventGhost og SwitchKing og fikk samme resultatet.

Det merkelige er jeg bestemte meg for å teste Nexadimmeren skikkelig og startet på nytt for å sjekke 1% økning til 100%. Denne gangen så økes lysnivået for hver 6-8 %. Så jeg skjønner mindre og mindre.

Jeg trenger å eliminere feilkilder. Er det noen CLI / kommando jeg kan kjøre mot Telldus Center for å sette dimmenivå? Eller er det noen logging for alle API-eventer så jeg kan se hva som faktisk sendes til Tellsticken?

Mvh
Stian
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by strips »

Oppdatering.

Jeg testet akkurat med tdtool.

Dimlevel 1 - 110 er det samme nivå. Det er først når jeg setter dimlevel = 120 lyset øker litt. Etter dette så øker lysnivået gjevnlig opp til 255.

Dette virker mer og mer som en bug så jeg har sendt inn support forespørsel. Jeg testet dette på to forskjellige NEXA dimmere av type EYCR-2300.

Mitt system:
Telldus Center 2.1.2
Tellstick Duo fw 12 (samme problem med fw 5).
Windows 7 Proffesional 64 bits.
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by strips »

EYCR-2300 er utestet av Telldus og de lurte på om det kan være p.g.a. den støtter LED at den oppfører seg annerledes.

Jeg hadde også en Nexa WMR-252 som støtter LED. Den har det samme problemet. Den dimmer ikke under 50%. Over 50% så har den jevnlige trinn.

Så det kan se ut til at protokollen er implementert annerledes.

Forhåpentligvis er dette noe Telldus klarer å finne ut av :) Hadde vært kjedelig om nye LED-kompatible dimmere ikke kan dimmes med bedre oppløsning en dette.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by etompau »

Kan du ikke teste med en halogenlampa - då kan du afgöra dimningsnivå /trin(steg)
Dimmning af led-lampor (pärer) kan vara lidt tricky, lidt af trial&error.
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Nexa dimmer merkelig

Post by strips »

Rettelse. Plug in dommerene er av type EYCR-201.


etompau wrote:Kan du ikke teste med en halogenlampa - då kan du afgöra dimningsnivå /trin(steg)
Dimmning af led-lampor (pärer) kan vara lidt tricky, lidt af trial&error.
Jeg bruker bare glødelamper på disse.
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by strips »

Har satt laveste nivå ett hakk lavere på to EYCR-201 med glødelamper.

Men etter en kjapp test så dimmer den nå på 30% og virker bedre. Virker ikke som den dimmer lineært.

Skal teste mer nøye senere.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by tronde »

strips wrote:Har satt laveste nivå ett hakk lavere på to EYCR-201 med glødelamper.

Men etter en kjapp test så dimmer den nå på 30% og virker bedre. Virker ikke som den dimmer lineært.

Skal teste mer nøye senere.
Prøv å sette den til laveste faste dimmenivå. Det er kun LED og lavenergilamper som har behov for å sette laveste nivå opp.

Glødelamper og halogen dimmer fra 0 hvis det ikke er svært lav effekt på pærene. Da vil de typisk flimre.
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by strips »

tronde wrote:
strips wrote:Har satt laveste nivå ett hakk lavere på to EYCR-201 med glødelamper.

Men etter en kjapp test så dimmer den nå på 30% og virker bedre. Virker ikke som den dimmer lineært.

Skal teste mer nøye senere.
Prøv å sette den til laveste faste dimmenivå. Det er kun LED og lavenergilamper som har behov for å sette laveste nivå opp.

Glødelamper og halogen dimmer fra 0 hvis det ikke er svært lav effekt på pærene. Da vil de typisk flimre.
Hvis jeg setter ett trinn lavere så er det såvidt lampen lyser og nivået blir veldig mye lavere enn alle andre lamper på laveste nivå. Ikke alle dimmerene mine som kan justeres.

Når jeg har tid skal jeg utføre noe mer testing med absolutt laveste nivå og se hvordan den dimmer.

Oppdatering:

Når jeg satte laveste dimmenivå dimmer den jevnt. Ca. per 8% og det er bra. Men den begynner å dimme veldig lavt.

Så det virker som når man øker laveste dimmenivå så hopper den over de laveste nivåene. Den hopper rett på tilsvarende høyere nivå. Den skalerer ikke ned hele "rangen".
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by tronde »

strips wrote:
tronde wrote:
strips wrote:Har satt laveste nivå ett hakk lavere på to EYCR-201 med glødelamper.

Men etter en kjapp test så dimmer den nå på 30% og virker bedre. Virker ikke som den dimmer lineært.

Skal teste mer nøye senere.
Prøv å sette den til laveste faste dimmenivå. Det er kun LED og lavenergilamper som har behov for å sette laveste nivå opp.

Glødelamper og halogen dimmer fra 0 hvis det ikke er svært lav effekt på pærene. Da vil de typisk flimre.
Hvis jeg setter ett trinn lavere så er det såvidt lampen lyser og nivået blir veldig mye lavere enn alle andre lamper på laveste nivå. Ikke alle dimmerene mine som kan justeres.

Når jeg har tid skal jeg utføre noe mer testing med absolutt laveste nivå og se hvordan den dimmer.

Oppdatering:

Når jeg satte laveste dimmenivå dimmer den jevnt. Ca. per 8% og det er bra. Men den begynner å dimme veldig lavt.

Så det virker som når man øker laveste dimmenivå så hopper den over de laveste nivåene. Den hopper rett på tilsvarende høyere nivå. Den skalerer ikke ned hele "rangen".

Du må huske på at lysnivået fra en glødetråd er veldig avhengig med temperaturen i den. 10% på en 25W lampe er noe annet enn 10% på 200W. Du blir nok litt lurt av dette, tror jeg. Dimmeren er jo beregnet å tåle 200W, og da blir det nok litt tilfeldig hvor likt den dimmer lave effekter. Mix av pærer med forskjellig effekt på samme dimmer vil også gjøre utslag her.
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by strips »

tronde wrote:
Du må huske på at lysnivået fra en glødetråd er veldig avhengig med temperaturen i den. 10% på en 25W lampe er noe annet enn 10% på 200W. Du blir nok litt lurt av dette, tror jeg. Dimmeren er jo beregnet å tåle 200W, og da blir det nok litt tilfeldig hvor likt den dimmer lave effekter. Mix av pærer med forskjellig effekt på samme dimmer vil også gjøre utslag her.
Sant nok. Men alle testene jeg gjør er med en enkelt 60W glødepære. For sammenligning så har en eldre dimmer som ikke kan justeres passe laveste lysnivå. Den kan også dimmes "lineært" helt fra laveste til høyeste nivå. Når jeg justerer den nye dimmeren til til laveste nivå så er det VELDIG mye lavere lys enn laveste på de gamle. Bare synd oppløsningen (antall trinn) blir lavere når man justerer laveste dimmenivå høyere.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by tronde »

Har du prøvd å dimme med vanlig fjernkontroll?

Jeg synes bruksanvisningen er veldig uklar på om det er åtte nivåer totalt, eller om det er åtte som kan låses til laveste nivå.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer merkelig

Post by krambriw »

Jag misstänker att det bara finns ett begränsat antal (15-16 stycken) nivåer i dimmern (En Nexa NEYCR-300).

När man dimmar med en Duo så anger man ett procentuellt värde mellan 0-100%. Det räknas om till en nivå enligt formeln level = int(level*255/100). Telldus arbetar alltså med nivåerna 0-255.

Om jag dimmar med Duo'n så är nivån lika från 0-6%, nästa höjning kommer vid 7%, sedan ligger den konstant fram till nästa höjning vid 13%, 19%, 26% osv i steg om 6-7%.

100/6 = 16,7
100/7 = 14,3

Medel: 15,5 nivåer

mvh
Post Reply