Kjøpe Telldus...

Moderator: Telldus

Post Reply
strips
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kjøpe Telldus...

Post by strips »

Hei,

Jeg trenger hjelp å bestemme meg for hvilken Telldus og hvilken software som egner seg best for mine behov. Det blir så mye at jeg ikke klarer å få oversikt.
    • Primært ønsker jeg å styre temperatur med elektriske ovner i stuen hjemme.
    • Automatisk skru lys av og på etter klokke samt fjernkontrol.
    • Styre flere soner med temperatur som soverom og loftstue.
    • Kupevarmer/motorvarmer i bil basert på ute-temperatur.
    Kan jeg få til dette uten å ha en PC? F.eks. med Tellstick net? Hva skjer om internet går ned?

    Håper noen kan hjelpe meg med noen svar :)

    Stian
    etompau
    Posts: 2405
    Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
    Location: Skåne

    Re: Kjøpe Telldus...

    Post by etompau »

    Alla dina 4 krav kan kan håndteres af en Tellstick Net og Telldus Live-tjenesten uden en PC som körer. Men systemet er ikke primärt konstruerat för at styre värme og ovner (värmeelement).
    Så ska du ha en avancerad varmeovnsstyrning, ska du måske kige på system fra ex Nobö.

    Hvis du bruger en Tellstick Net, og du mister forbindelsen til Internet opphör styrningsfunktionen. Jag har selv 3 stycken Net, som körer på ADSL/Fiber/4G og tillgängligheten og stabiliteten er meget god, system körer meget stabilt, särskilt om du tänker på kostnaden för udstyret.
    Den svaga länken er radioforbindelsen mellan Tellstick Net og mottagarna.

    Läs lidt på Clas Ohlsons norska hjemmeside og se havd andra bruger syns om produktet.
    http://www.clasohlson.com/no/TellStick-Net/36-4860
    strips
    Posts: 27
    Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

    Re: Kjøpe Telldus...

    Post by strips »

    Takker for svar. Ja det er jo prisen som gjør denne attraktiv :)

    En Tellstick har forhåpentligvis like bra rekkevidde som en liten Nexa fjernkontroll?

    Antar at alle bryterer blir stående i sin nåværende posisjon ved internettbrudd? Kan fort bli meget varmt om alle ovnene står på :) Eller kaldt. Så jeg ser utfordringene.

    Tellstick Duo er kanskje litt tryggere når det gjelder varmestyring.
    etompau
    Posts: 2405
    Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
    Location: Skåne

    Re: Kjøpe Telldus...

    Post by etompau »

    Ja, rekkevidden er likvärdig eller bedre än en fjernkontroll. Det går också at monter på en extern antenn.
    Brytarna bibehåller sitt läge även om internetforbindelsen forsvinner. De går dock tillbage till off-läge vid strömafbrott.

    Notere at Tellstick Duo ikke virker med Event-styrning i Telldus Live-tjenesten.
    tronde
    Posts: 625
    Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

    Re: Kjøpe Telldus...

    Post by tronde »

    strips wrote:
    Antar at alle bryterer blir stående i sin nåværende posisjon ved internettbrudd?
    Vanligvis vil en bryter bli stående av etter strømbrudd. Clas Olson har/hadde(?) en som husket siste stilling, men den funket stort sett ikke ellers. Det kan gå an å mekke til noe som leser status på en bryter. Da kan man evt. lage en re-startfunksjon i Live! ved strømbrudd.
    arneolav
    Posts: 281
    Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

    Re: Kjøpe Telldus...

    Post by arneolav »

    Så langt jeg vet går det ikke å lese status på bryter.

    For restart etter strømavbrudd tenker jeg å benytte et rele og en WBT-912.

    Relé aktiviseres når strømmen er tilbake og WBT-912 sender en signal som kan benyttes for event.
    Den vil vel også sende signal når strømavbrudd inntreffer.

    MEN...WBT-912 har vist seg noe upålitelige.
    Har noen flere for å få tilbakemelding;
    Se at vann, vv-bereder og div annet virkelig er aktivisert.
    Noen ganger sender de ikke signal, andre ganger sendes signal i utide.
    Har lagt inn mail når WBT-912 aktiviseres. Noen ganger kommer flere mail uten grunn.

    Har ikke kommet på noen bedre idé for event v/strømavbrudd.
    tronde
    Posts: 625
    Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

    Re: Kjøpe Telldus...

    Post by tronde »

    arneolav wrote:Så langt jeg vet går det ikke å lese status på bryter.

    For restart etter strømavbrudd tenker jeg å benytte et rele og en WBT-912.

    Relé aktiviseres når strømmen er tilbake og WBT-912 sender en signal som kan benyttes for event.
    Den vil vel også sende signal når strømavbrudd inntreffer.

    MEN...WBT-912 har vist seg noe upålitelige.
    Har noen flere for å få tilbakemelding;
    Se at vann, vv-bereder og div annet virkelig er aktivisert.
    Noen ganger sender de ikke signal, andre ganger sendes signal i utide.
    Har lagt inn mail når WBT-912 aktiviseres. Noen ganger kommer flere mail uten grunn.

    Har ikke kommet på noen bedre idé for event v/strømavbrudd.
    Hvis man lar releet få strøm fra en bryter som låser seg i "av" ved strømbrudd har man nokså sikker indikasjon på at det har vært strømbrudd.

    En event som trigges av at releet viser strømbrudd starter en prosess som også setter statusbryteren "på". Hvis WBT-912 er usikker kan man bruke senderen i en magnetkontakt. Man må uansett mekke noe selv.
    strips
    Posts: 27
    Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

    Re: Kjøpe Telldus...

    Post by strips »

    Hele poenget er å holde det enkelt. Når man må lage spesial-brytere med releer og diverse så blir det for mye styr.

    Sett at jeg styrer ovnene via Telldus Live og strømmen eller internet går ned. Kan man få varsel på mobil eller e-post?

    Når strømmen og internett kommer tilbake. Vil jo temperaturstyringen fortsette som før...?

    Så lenge man kan få varsel ved lengre brudd kan det være godt nok. Hvis jeg er borte på ferie vil jeg ikke komme hjem til minusgrader inne. Ved varel kan jeg få noen naboer til å skru på ovnene.
    Post Reply