KASS räckvidd

Moderator: Telldus

pACE78
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

KASS räckvidd

Post by pACE78 »

Jag köpte för ett tag sedan en Tellstick för att styra mina NEXA-enheter med datorn istället för med en fjärrkontroll. Jag bor i en relativt liten enplansvilla med gipsväggar men trots detta så når inte Tellsticken alla rum, fast fjärren gör det. Jag har sökt lite angånde detta på forumet och jag såg att jag verkligen inte är ensam med detta problem, speciellt inte om man har Batch8 som jag.
Jag läser på förpackningen nu och den säger: 30 meters räckvidd, inte "upp till 30 meter"! Detta är ju ett skämt för det stämmer ju verkligen inte. Öppet köp går inte heller att tillämpa då den har legat några veckor innan jag började använda den.

Jag förutsätter att vi som har dessa versioner med KASS räckvidd kommer få dem utbytta när detta problem blir löst, för det är verkligen ett problem. Annars känner jag mig lurad med falsk marknadsföring.
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

du får väll löda dit en bättre antenn? tror inte det är möjligt direkt...
pACE78
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by pACE78 »

Om du köper en bil som ska dra en viss mängd bränsle/mil men du märker att det inte ens är i närheten av sanningen, börjar du modifiera motorn då också för att lösa problemet?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

@pACE78 - PM
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

pACE78 wrote:Om du köper en bil som ska dra en viss mängd bränsle/mil men du märker att det inte ens är i närheten av sanningen, börjar du modifiera motorn då också för att lösa problemet?
japp de skulle jag faktiskt kunna göra. Man kan dessutom byta ut datorn i bilen för o få ner bränsleförbrukningen (kallas chippa). Dock ser jag inte vad det har med denna tråden att göra? Ville vi inte utöka räckvidden i tellsticken?
pACE78
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by pACE78 »

japp de skulle jag faktiskt kunna göra. Man kan dessutom byta ut datorn i bilen för o få ner bränsleförbrukningen (kallas chippa). Dock ser jag inte vad det har med denna tråden att göra? Ville vi inte utöka räckvidden i tellsticken?
Nu ska jag ska få min sticka utbytt. Det kanske det är något fel på den, inte helt omöjligt att så är fallet.

Angående mitt tididigare inlägg så kanske jag formulerade mig lite dåligt, så jag ska försöka igen. Vad jag menade var att om du köper en ny bil som du har fått förklarat för dig att den ska dra 0,6l/mil. När du sedan får bilen så är sanningen mer 1,2l/mil. Jag tror inte en sekund på att du skulle ge dig på en chippning eller försöka mappa om styrboxen utan att klaga hos tillverkaren.
Meningen med mitt inlägg var att skapa debatt om att jag som kund inte ska behöva rätta till en produkt med egna ingrepp för något som utlovas redan från start. Hoppas detta blir enklare förklarat för dig.
Last edited by pACE78 on Sat Nov 21, 2009 6:11 pm, edited 1 time in total.
real
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Post by real »

Här har vi en till med Batch:8 med skrämmande dålig räckvidd. Den når ett par meter om jag har tur, men inte ens i närheten av 30m.

Min köptes på Clas Ohlson.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

@real - PM
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
dali
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by dali »

Jag upplever nåt liknande. Räckvidden är MAX 7-8 meter. Den vanliga fjärrkontrollen räcker betydligt längre.
Hjorten
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Hjorten »

JAg har oxå en sändare från Batch 8. Den fixar mottagare i samma rum och ett rum intill med trävägg emellan. Men jag har en utomhusmottagare ca 4 meter från sändaren men den tar den ej. Min Nexa-sändare brukar klara upp emot 40 meter utomhus vid fri sikt.
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Batch 8

Post by zorro »

Min Batch 8 har åxo kass räckvidd man trodde ju att den skulle vara bättre än den gammla vita men satan vad man bedrog sig på det :evil: :evil: .
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Post by Palle »

Köpte också en Batch 8 idag. Den klarar upp till 8 m. Ska man byta den eller är alla lika dåliga?
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Palle wrote:Köpte också en Batch 8 idag. Den klarar upp till 8 m. Ska man byta den eller är alla lika dåliga?
Ja det är väl frågan det, jag bytte min och det blev bättre men inte tillräckligt...
Capo
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Capo »

Ni som får byta ut era Batch 8 enheter, är ersättningsenheterna från samma batch eller nyare?
Jag har en batch 8 själv och upplever precis som flera andra i tråden dålig räckvidd men det verkar inte vara så stor idé som det inte löser problemet.
PaulDefaire
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by PaulDefaire »

Jahapp, åkte på ett måndags-ex jag med. Köpte en Tellstick på Kjell & Co igår, en batch 8 såklart, når om jag har tur ungefär tre meter. Vet inte om jag har någon större lust att modda dit en antenn heller, men det kanske blir tvunget.
Post Reply