Stryrning med hjälp av solens nedgång i NET

Moderator: Telldus

Post Reply
Hogge
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stryrning med hjälp av solens nedgång i NET

Post by Hogge »

Någon som har lösning på detta problem,, jag vill styra tändingen med hjälp av solens nedgång ,, (jättebra och inget problem) men nu när våren närmar sej så kan jag se ett litet problem.
Följade kommer uppenbart att hända , jag har en släck tid på 21:30 och tändning vid solens nedgång , i slutet av Maj kommer solen att gå ner runt 21:40 alltså efter släck
Kan man på något smart sett få Telldud Live att fatta att den inte ska tända om det kommer en släck på klockslag tidigare :banghead:
Har ett tidur som styr ute belysning som jobber efter solens upp och ner ,, där kan man sätta tidigaste tid som jag vill tända ,, och på så sett kommer den att förbli släck på sommaren
Attachments
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (130.64 KiB) Viewed 8949 times
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rodak »

Du kan lösa det med event istället för schema. Trigger sun down. Condition if time = klockslag typ 15.00—21.30. Action = tänd lampan.
Då tänds lampan vid solens nedgång men endast om klockan är mellan 15.00—21.30.
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rodak »

Släckning kan du fortsatt styra me schema och tider. Gör ju inget om en släckt lampa släcks ;-)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Stryrning med hjälp av solens nedgång i NET

Post by etompau »

Om du nyttjar händelsestyrningsfunktionerna för tändning bör du kunna få ihop det. Där kan du sätta en regel om solen är uppe eller ner för händelseexekveringen.
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rodak »

Men han ville ha solen som "trigger" då får han ju ha tid som condition istället.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Stryrning med hjälp av solens nedgång i NET

Post by etompau »

Ja, du har rätt. Sätter man ett tidsfönster som "condition" för tändning vid solnedgång ska det fungera.
Hogge
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stryrning med hjälp av solens nedgång i NET

Post by Hogge »

Tackar ,, verkar funka
Verkar dock inte lika lätt om jag har en fast tändning på morgonen e.x 06:00 och vill släcka vid gryning , förr elle senare inträffar gryning före 06:00 ? :roll:

Ja ,det är lätt att man har otur när man tänker :lol:
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rodak »

Jodå, lika lätt. Men där sätter du klockan 6 som trigger. Sun = down som condition och tänd som action.
Då tänds lampan kl 6 men endast om solen är nere :-)
Då kan du ha kvar släckning som vanligt vid gryning. Bara det att lampan kanske aldrig har tänds då solen var uppe, men det gör ju inget :-)
Hogge
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stryrning med hjälp av solens nedgång i NET

Post by Hogge »

Ja ,, så enkelt när man ser lösningen ,, var där å rotade men låst mej tydligen på solens UPPgång ,,
Hoppas det funkar som jag vill utan pro ,, vill bara att detta körs på vardagar ,, så jag har lagt till veckodag i conditons men det blir ju "OR" ? så man får väl hoppas på det bästa ! :wink:
Hogge
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stryrning med hjälp av solens nedgång i NET

Post by Hogge »

Funka inte,,, (utan PRO) har trixat lite med en regel till som bara på dag , resultatet blir dock en kort tändning på 1 min,, får väl var OK
Post Reply