Nexa Selflearning LWMR-210 kan inte lära

Moderator: Telldus

Post Reply
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa Selflearning LWMR-210 kan inte lära

Post by Bunker »

Hej!

Jag har köpt en Nexa LWMR-210 modul för ett tag sen och monterat i väggbrytare.

När jag kör med NexaCodeSwitch som enhet så fungerar det bra, men förstås inte med absoluta dimvärden.

Därför försöker jag lära en selflearning kod från Tellstick:en. Men jag får den inte att fungera. Så här har jag gjort.

1. Skapade en enhet Nexa - "Self Learning dimmer". Jag har ingen self-learning fjärrkontroll så jag vet inte vad jag ska använda fälten Fjärrkontrollskod resp. Enhetskod i detta fall så de får stå på 1 båda två.
2. Trycker på den lilla knappen på LWMR-210 för att sätta den i upplärningsläge.
3. Klickar på knappen "Lär upp" i Telldus Center.

Inget speciellt händer, LWMR-210 fortsätter blinka tills den blinkat sina 10 sekunder eller vad det nu är. Varken av eller på ikonerna fungerar för SelfLearning enheten. Däremot fungerar tänd och släck om jag skapar en vanlig Nexa Code Switch enhet.

Jag har testat med tellsticken så nära som direkt mot LWMR-210 så räckvidden ska inte vara ett problem.

Tellstick batch 3 (vit)
Kör Windows XP SP2 och Telldus Center 2.0.0
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Det behövs en TellStick av batch 5 eller senare för att kunna styra selflearning-mottagare.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

Så det finns inget hopp för oss med äldre Tellstick menar du? Det känns rätt surt om min Tellstick inte ska stödja moderna mottagare. Det är ju bara ca 2 år sen jag köpte den tror jag. :cry: Principiellt vill jag inte betala för en uppdaterad version så snart. Vad sägs om gratis utbyte mot en nyare variant? Jag kan stå för frakten.

Det hade varit smidigt om det framgått av dokumentationen att det krävs batch 5 eller senare, så hade jag sluppit lägga en timme på att försöka få det att fungera helt i onödan. :banghead:

För övrigt såg jag inget alls i manualen om self-learning funktionaliteten. Kanske läge att lägga till det till nästa release? :idea:
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

@Bunker: PM
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Selflearning och speciellt absolutdimmning knäckte vi ganska nyligen och insåg då att dåvarande firmware inte räckte till, därför fick vi uppgradera den i senare TellStickar.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

fredrik.jacobsson wrote:insåg då att dåvarande firmware inte räckte till, därför fick vi uppgradera den i senare TellStickar.
Den går alltså inte att uppgradera via mjukvara?

F.ö. ska ni veta att jag verkligen kommer uppskatta att ni knäckt absolut dimmning när jag får det att fungera hemma.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Bunker wrote:Den går alltså inte att uppgradera via mjukvara?
Inte via USB, tyvärr.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Post Reply