LMDT-609 - hur gör man?

Moderator: Telldus

Post Reply
pf_
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

LMDT-609 - hur gör man?

Post by pf_ »

Hej igen!

Jag inköpte http://www.nexa.se/res/pdf/lmdt609.pdf som jag ska trycka in i trappen som får agera sensor till mitt Tellstick Net-system (som jag precis påbörjat) :)
Jag försöker para ihop den med Tellsticken men ingen sensor visar sig i listan. Vad gör jag för fel och hur går jag tillväga för att få denna sensor att synas i mitt Tellstick Live?

Pär
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: LMDT-609 - hur gör man?

Post by etompau »

Din frågeställning har varit upp några gånger - för att lägga in en rörelsedetekor i Live och sedan nyttja den för händelsestyrning så får du:

1. Lägg upp en ny fiktiv enhet, Nexa on/off självlärande, kalla den vid lämpligt namn.
2. Läs av detektorns huskod genom att aktivera "scan remote" och sedan sända en signal från detektorn.
3. Nu kan du nyttja den fiktiva enheten för att trigga händelser i "Event".
pf_
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LMDT-609 - hur gör man?

Post by pf_ »

Okej ska testa detta när jag kommer hem. Jag kanske missförstår allt här, men är inte alltså denna manick klassat som en Sensor och inte en Enhet?
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

LMDT-609 - hur gör man?

Post by loa46 »

Nix, den kommer att ligga under enheter precis som en fjärrkontroll, magnetkontakt eller annan sändare.
pf_
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LMDT-609 - hur gör man?

Post by pf_ »

Fan. Det händer verkligen ingenting.

1. Väljer My Devices och lägger till ny enhet, Nexa Self Learning On/Off.
2. Pluggar in batterier i min LMDT-609 och trycker på Scan Remote.
3. Switchar mellan DEL och SET bak på dosan.

Ingenting händer.

Vad gör jag för fel?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: LMDT-609 - hur gör man?

Post by etompau »

Din Tellstick ska blinka med blått sken när den tar emot signal från IR-detektorn. Sker detta?
pf_
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LMDT-609 - hur gör man?

Post by pf_ »

Nej.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: LMDT-609 - hur gör man?

Post by etompau »

Då är antingen din IR-detektor eller Tellstcik defekt. Har du möjlighet, så testa med en fjärrkontroll och se om du får blått blink.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LMDT-609 - hur gör man?

Post by GOKAR »

Har du testat med den nära Telsticken, har själv 2 st och de har extremt dålig räckvidd. I ett fall har jag satt en extender i närheten av LMT-609 för att få det att fungera. Har också den från Nexa som är gjort för utomhusbruk LMT-810 och den har mycket längre räckvidd.
Post Reply