OS X och tdtool ger: dyld: Library not loaded: QtCore.framew

Moderator: Telldus

Post Reply
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

OS X och tdtool ger: dyld: Library not loaded: QtCore.framew

Post by skorpion »

Hej
Jag försöker få tdtool under OS X att fungera, men när jag startar tdtool från terminalen får jag bara:

Code: Select all

dyld: Library not loaded: QtCore.framework/Versions/4/QtCore
  Referenced from: /usr/bin/tdtool
  Reason: image not found
Trace/BPT trap
Jag har installerat senaste betan för OS X
http://download.telldus.se/TellStick/So ... _beta2.dmg

Själva TelldusCenter fungerar utan problem och jag har gjort en ny fräsch installation av TelldusCenter (tog även bort /usr/bin/tdtool innan jag installerade senaste betan)

Jag kör OS X Leopard 10.5.8

Funderar på om jag saknar någonting som krävs för tdtool? QtCore4?

/Niclas
jram
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jram »

Jag hade samma problem och pillade som tusan. Den första, långa..., lösningen jag hittade var att ladda hem och installera hela QT-sdk:n och sedan ett bibliotek till. Men nu har jag snurrat runt lite mer i filerna som tellduscenter installerar och har hittat en bra lösning.

Problemet är att tdtool inte hittar qtcore.framework (duh..) fast att det är installerat. När det är löst kommer du märka att även biblioteket libftd2xx.0.1.4.dylib saknas.

LÖSNING:
Gör symboliska länkar i /usr/local/lib.

Görs genom att:
Öppna terminalen. (/Program/Verktygsprogram/Terminal.app)
Kör:

Code: Select all

sudo ln -s /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/Frameworks/QtCore.framework /usr/local/lib
Ange adminlösenord.
Kör:

Code: Select all

sudo ln -s /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/Libraries/libftd2xx.0.1.4.dylib /usr/local/lib
Klart.

Kör Snow Leopard 10.6.1
Kan dock inte tänka mig att Telldus framework läggs på nått annat ställe. Skulle du få problem så kan du söka efter qtcore och libftd med kommandot

Code: Select all

sudo find . -name "QtCore.framework"
(eller libftd...)
i roten (cd /)

Lycka till!
/Kim

PS. Mats skickar en :wave:
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by skorpion »

Hej
Det lät som perfekt och var 100% säker på att det skulle fungera.
Men det gjorde det inte :(
Körde de kommandon du gav mig och kollade verkligen så att målen fanns innan jag körde dem.

Nu ger

Code: Select all

ls -lsa /usr/local/lib/QtCore.framework
Detta:

Code: Select all

8 lrwxr-xr-x  1 root  wheel  84 23 Okt 22:22 /usr/local/lib/QtCore.framework -> /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/Frameworks/QtCore.framework

Code: Select all

ls -lsa /usr/local/lib/QtCore.framework/Versions/4/QtCore
ger:

Code: Select all

9832 -rw-r--r--  1 501  staff  5032504 27 Aug 00:35 /usr/local/lib/QtCore.framework/Versions/4/QtCore
Så visst finns biblioteket där.
Har tom testat att starta om datorn men ingen skillnad :/

Jag kör dock OS X Leopard 10.5.8 bara, men tycker inte bör vara någon skillnad för det :/

Såg sen att om jag kör:

Code: Select all

otool -L /usr/bin/tdtool
så ger det mig:

Code: Select all

/usr/bin/tdtool:
	/Users/micke/Documents/dev/telldus-pub/trunk/telldus-core/build/driver/libtelldus-core/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/TelldusCore (compatibility version 2.0.0, current version 2.0.0)
	QtCore.framework/Versions/4/QtCore (compatibility version 4.5.0, current version 4.5.0)
	/usr/lib/libz.1.dylib (compatibility version 1.0.0, current version 1.2.3)
	/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/ApplicationServices (compatibility version 1.0.0, current version 34.0.0)
	/usr/local/lib/libftd2xx.0.1.4.dylib (compatibility version 0.1.0, current version 0.1.4)
	/usr/lib/libstdc++.6.dylib (compatibility version 7.0.0, current version 7.4.0)
	/usr/lib/libgcc_s.1.dylib (compatibility version 1.0.0, current version 1.0.0)
	/usr/lib/libSystem.B.dylib (compatibility version 1.0.0, current version 111.1.4)
Jag la märke till första raden: "/Users/micke/Documents/dev/tel...."
Det är det enda som inte finns i en sökväg.
Så jag tog och gjorde en symlänk som hänvisades till micke-katalogen, men det fungerade inte heller.

Så nu har jag slut på ide.....not

Hehe tog mig säkert 40 min innan jag kom hit på detta inlägg

Tänkte till lite extra och gjorde följande:

Code: Select all

sudo ln -s /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/Frameworks/QtCore.framework/ /Library/Frameworks/QtCore.framework
Detta gjorde så att tdtool fungerar :)

Den andra symlänken du skrev om (libftd2xx.0.1.4.dylib) behövde inte jag skapa då den redan fanns under /usr/local/lib

Tack å hej!

/niclas
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by skorpion »

Nu ser jag ett fel du troligen gjorde

Du skrev:

Code: Select all

sudo ln -s /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/Frameworks/QtCore.framework /usr/local/lib
Detta skapar ju en symlänk-katalog till målet
Skriver man:

Code: Select all

sudo ln -s /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/Frameworks/QtCore.framework/Versions/4/QtCore /usr/local/lib/
Skillnaden är följande i fet stil:
sudo ln -s /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.0/Frameworks/QtCore.framework/Versions/4/QtCore /usr/local/lib/
Så kommer tdtool att fungera
jram
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jram »

Fint att du hittade felet. Sorry!
skorpion
Posts: 74
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by skorpion »

Nemas problemas

Det är alltid skönt å få använda fettklumpen som sitter innanför pannbenet till lite felsökning ;)

Hjärnstimulering helt enkelt :)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vi ska lösa detta problem till version 2.0.1.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply