Ungefär vilken datamängd kan jag förvänta mig för en Telldus net per dygn?
Jag överväger att skaffa en Telldus net och ett trådlöst modem (+ billig router) för att styra och övervaka värmen i sommarstugan, och i så fall tänkte jag ha ett telefonabonnemang där trafiken kostar 10 kr/MB. Om vi har en datamängd på bara några kilobyte per dag blir detta en billig lösning, men om datamängden är stor så blir det naturligtvis dyrt. Med t.ex. 10 kB/dag blir den årliga kostnaden bara 36,50 kr. Jag antar att datamängden bl.a. beror på hur många temperaturgivare jag ansluter eftersom dessa rapporterar regelbundet, men vi kan väl anta att jag har ett fåtal givare.
Datamängd
Moderator: Telldus
Re: Datamängd
När jag tittar på mina temp.loggfiler så har dessa en storlek på ca 75 -90 KB/månad och för varje sensor. Filen innehåller då även en tid- och datumstämpling vilket jag inte tror skickas från Tellstick samt, min loggning sker var 15:e minut. Så kanske kan man räkna med att en senor genererar 0,75 MB/ månad?
Jag antar då att datamängden för ett sensorvärde blir 50 KB (utan tid och datum) x 15 (ett värde/minut skickas), vilket ger 0,75 MB/månad. Till detta kommer signalering mellan Telldus server och din Tellstick.
Jag antar då att datamängden för ett sensorvärde blir 50 KB (utan tid och datum) x 15 (ett värde/minut skickas), vilket ger 0,75 MB/månad. Till detta kommer signalering mellan Telldus server och din Tellstick.