Temperaturstyrning med Tellstick och Tasker?

Moderator: Telldus

Post Reply
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temperaturstyrning med Tellstick och Tasker?

Post by pleterrobin »

Vet inte om det redan har skrivits en förklaring på detta ännu. Men vore annars fint om jag kunde få hjälp. Annars får ni gärna länka till någon sida där svar finnes.

Jag har en Tellstick Net, ett gäng temp-sensorer, en massa mottagare och appen Tasker.
Det jag är ute efter är, att kunna sätta upp olika tasks i Tasker som då ska styra min Net att utföra olika händelser.

Som exempel. Har en sadelkammare ute i vårt stall som är lite dåligt isolerat. Skulle behöva att så fort temperatursensorn där känner av att temperaturen går under 3 grader, så vill jag att tasker triggar att ett element går igång. Samt när det gått över 5 så stängs elementet av igen.
Samma sak, vårt sovrum är riktigt dåligt isolerat. När det är riktigt kallt ute och det blåser som attans. Klarar inte våra el-element av att värma upp rummet, så då kan det lätt gå ner till 12-13 grader. Där skulle det vara på sin plats att få Takser att trigga fram så att en extra värmefläkt går igång, så fort det går under 17 grader. Då slipper man att själv hålla koll på när det blir för kallt, utan att Tasker håller koll på temperaturen och drar i gång den extra fläkten.

Är det någon som kan förklara och skriva ner hur jag ska gå tillväga?
Har sett någon guide innan hur man kunde göra, men efter upprepade försök så har jag aldrig lyckats få det att fungera.

Tack på förhand

// Peter
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturstyrning med Tellstick och Tasker?

Post by Zeta_R »

Jeg har tidligere styrt varmen i flere rom på denne måten. Hadde da en egen mobil som lå til lading hjemme konstant, stilt inn så den aldri gikk i "dvale".
Desverre så fungerte det bare sånn halvveis. Altfor mange ganger ble ikke av eller på signalet sendt og da ble resultatet att det enten ble veldig kaldt eller tilsvarende varmt.

Nå som events har kommet til Tellstick Net ser jeg ingen grunn til å ikke bruke det isteden. Events var også litt ustabilt til å begynne med, men i den senere tid har det fungert veldig bra her hos meg.

Eneste grunnen til å bruke tasker må i såfall være att det går ann å legge inn mer forutsetninger i tasker, men siden tasker og
remotestick ikke snakker bedre i sammen en de gjør, er det en fattig trøst.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturstyrning med Tellstick och Tasker?

Post by pleterrobin »

Okej. Tack för svar.
Låter som du säger, kanske lite ostabilt med tasker. Om inte så kanske lite för avancerat för min del.

Men den här funktionen "Event" har jag inte hunnit bekantat mig med så mycket ännu. Hur fungerar det?
Om jag skulle vilja ha att ett element går igång när temperatursensorn i det rummet, går ner till en viss temperatur. Samma sak när temperaturen gått upp till vald temperatur och stänger av elementet igen.
Hur gör jag då i "Event"? Är inte alls så bra med allt vad dator gäller, så vill någon förklara hur man skapar ett sådan event så vore det väldigt snällt.

Mvh // Peter
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturstyrning med Tellstick och Tasker?

Post by rodak »

Under event väljer du en temperatursensor som "trigger", ställer in "goes below 21 grader" till exempel. Sedan under actions väljer du en device som ditt element är kopplat till och väljer att slå på.
Sedan gör du ett nytt event men omvänt. Då väljer du samma temperatursensor men istället ställer in "goes above 22" och under actions en device som ska slås av.
Conditions behöver du inte röra sålänge du inte har behov av fler variabler.
Nu kommer ditt element slås på när temperaturen sjunker under 21 grader och slås av när temperaturen går över 22.
Notera att temperaturen måste passera angiven temperatur annars händer inget.
Så som du skapar eventet när du har 18 grader på givaren så kommer temperaturen aldrig att gå under 21 då den redan är under 21. I det fallet får du starta elementet manuellt första gången, sen går det på automatik.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturstyrning med Tellstick och Tasker?

Post by pleterrobin »

Fint. Tackar och bockar för den utförliga beskrivningen.
Har "knappat" in det nu i Events, så får vi se om det fungerar klanderfritt ikväll.

Tack

Mvh // Peter
rodak
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rodak »

Lycka till :-)
Post Reply