tellstick net och dimmer.

Moderator: Telldus

Post Reply
gar
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellstick net och dimmer.

Post by gar »

Hej

Jag har relativt nyligen köpt en tellstick net och styr diverse prylar men nu har jag stött på problem. Jag kan inte hitta någon app SOM jag kan styra dimmer med. De appar jag hittat med dimmfunktion funkar tydligen inte med tellstick net.

någon som kan hjälpa mig?
kastebo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping

Re: tellstick net och dimmer.

Post by kastebo »

Tellstick funkar dåligt med dimmrar som inte har stöd för absolut dimmring och dessa är sällsynta. Absolutdimmring är att du kan säga till dimmern att ställ in x% styrka.

Flesta trådlösadimmrar som man kan styra med tellstick funkar genom att man trycker på on knappen för att starta dimmringen och igen för att stanna den.
Dessa fungerar dåligt med tellstick eftersom man inte kan veta hur ljust det är.
Det går dock att styra dessa med en tellstick om man lägger till den som en vanligt on/off-enhet men det kommer som sagt fungera dåligt eftersom tellsticken inte vet aktuell status på enheten.
Finns iaf en nexadimmer som funkar med tellstick då den har absolut dimmring och det är denna http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... mer-p50297 denna är för inbyggnad men fördelen är att man även kan använda befintliga brytare för att styra den. Han en sådan här för att styra julstjärnorna i fönstret i vardagsrummet då jag vill ha olika ljusnivå beroende på tid på dygnet.
kastebo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping

Re: tellstick net och dimmer.

Post by kastebo »

Är inget som skiljer tellstick net ifrån andra tellstickar i dimmringshänseende vad jag vet. Har enheten stöd för dimmring med tellstick duo har den det för tellstick net. Vad är det för appar du pratar om? Är det till telefonen och om så vad har du för typ av enhet? Andoid, ios (iphone ipad... ), windows phone... ?

Kör remotestick på min andriodtelefon och tellevent på min ipad (båda kostar några kronor men är värda pengarna). Telldus officialla appar oavsett plattform är dåliga.
Kör du andiod såg jag att det nu fanns en gratisapp vid namn TelLive Remote Live som såg trevlig ut
gar
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och dimmer.

Post by gar »

Jag kör android och remotestick. Förstår då att det är Mina dimmers som är problemet.
Tack för infon. Här skall shoppas nya dimmers =)
brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och dimmer.

Post by brainstorm »

Lånar tråden lite :)

Ska montera några Nordlux Mercur spottar hemma som jag vill kunna dimmra med hjälp av min Telldus net.

Använder mig av appen Tell Event å vill kunna dimmra med hjälp av reglage och inte genom att ha en "on" och en Off" knapp som man får hålla inne.

Har det med vilken "puck" man använder?

Funderar på Nexa CMR-101 eller Proove TSR201.
brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och dimmer.

Post by brainstorm »

Någon?
robe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellstick net och dimmer.

Post by robe »

Du ändrar vad det är för typ av reglage genom att peka på Ändra enligt bilden och vidare peka på reglaget du vill ändra funktion på.
ImageUploadedByTapatalk1389044383.535464.jpg
ImageUploadedByTapatalk1389044383.535464.jpg (156.41 KiB) Viewed 13025 times
brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och dimmer.

Post by brainstorm »

Tack Robe, det visste jag redan om.
Undrade för att dimmern jag har i köket kan jag inte välja Reglage. kan bara välja Switch, Vanliga knappar eller Endast status. Reglage är grått.

Just nu har jag den ställt på Vanliga knappar, så jag har en på och en av knapp. dvs trycker jag på on så tänds spottarna å sedan dimrar ned sig å upp sig tills jag trycker on igen, då stannar den. Sen för att stänga av den så trycker jag på av.

Tycker inte riktigt om de där. Å så vill jag verkligen inte ha det i bion sen, därför jag frågar om det har med vilken "Puck" jag köper.
robe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellstick net och dimmer.

Post by robe »

Japp, det har betydelse vilken dimmer du köper. Den måste klara av absolut dimning.
Antagligen klarar inte den av det som du köpt nu alternativt att du lagt in den fel i TelldusCenter eller i live.
robe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellstick net och dimmer.

Post by robe »

F ö ser jag nu att det svaret redan getts tidigare i tråden.
brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och dimmer.

Post by brainstorm »

Hoppas Nexa CMR-101 stödjer absolut dimning då, för jag har redan beställt den :(
brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och dimmer.

Post by brainstorm »

Öppnade förpackningen idag å läser manualen, Den verkar inte stödja absolut dimning.

Tryck på on knappen å tryck igen när rätt styrka är uppnådd.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: tellstick net och dimmer.

Post by etompau »

brainstorm wrote:Öppnade förpackningen idag å läser manualen, Den verkar inte stödja absolut dimning.

Tryck på on knappen å tryck igen när rätt styrka är uppnådd.
Att det står på detta vis hänger säkert samman med att Nexa inte har någon sändare som skickar absolutvärdesdimning. Möjligtvis kan deras Gateway göra det.
Mig veterligen så har alla självlärande dimmers möjlighet att absolutvärdesdimmas.

Vill du läsa manualerna innan du öppnar förpackningen finns dom på Nexas hemsida. För övrigt är deras manualer inte något att hänga i julgranen direkt.
brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och dimmer.

Post by brainstorm »

Beställde en Nexa WMR-252 istället då det står längre upp i tråden att den kan absolutdimmras.
Post Reply