Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Moderator: Telldus

Post Reply
Lefty
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Post by Lefty »

Hej alla,

Har googlat och sökt men inte hittat en dimmer jag letar efter. Testar här:

Köpte en dimmer som jag använder för kökslampan, kopplade in den uppe vid "koppen" i taket. Det funkar ju bra, fjärrstyr den via min TellStick Duo och Androidtelefon utan problem. Problemet är att jag ibland dimmar ner den till 0% med mobilen. Sen kommer frugan och vill dra igång lampan och använder tryckknappen. Dimmern kommer ju ihåg senaste inställningen så hur mycket hon än klickar på tryckknappen så tänds inte lampan, dimmern är ju satt på 0%. Hon blir sur för att hon måste ta upp telefonen och viktiga WAF-poäng går förlorade ;)

Går det med annan dimmer eller teknik göra detta lite mer driftsäkert.? En dimmer som återställs till 100% vid strömförlust vore ju toppen. Finns det en sån?


Tack på förhand!

*EDIT* Rubriken blir ju lite fel, det ska ju vara "Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid OFF/ON"

/Lefty


Det är liknande denna, men Nexa:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... are-p50290
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Post by etompau »

Du lär inte hitta någon fjärrströmbrytare som går i tilläge efter strömavbrott. Tänk hur det skulle se ut om strömmen går i ett hus och sedan återkommer!

- Montera en väggsändare (LWST-615) så kan frugan styra dimmer. Dock ej med fullt pådrag vid tillslag.
- Använd en inbyggnadsmottgare (WMR-252) med anslutningsmöjlighet för vanlig väggkontakt.
Lefty
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Post by Lefty »

etompau wrote:Du lär inte hitta någon fjärrströmbrytare som går i tilläge efter strömavbrott. Tänk hur det skulle se ut om strömmen går i ett hus och sedan återkommer!

- Montera en väggsändare (LWST-615) så kan frugan styra dimmer. Dock ej med fullt pådrag vid tillslag.
- Använd en inbyggnadsmottgare (WMR-252) med anslutningsmöjlighet för vanlig väggkontakt.
Tack för tipset! Något liknande var min plan B.

Angående strömavbrott: I mitt fall blir väl enda skillnaden att kökslampan gå igång automatiskt. Ser inte riktigt risken i just detta, eller missar jag något? (har precis installerat, så jag är lite av en newbie än så länge)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Post by etompau »

Har man väl börjat med Tellstick, vill man styra rubbet; lampor, fläktar värmeelement, projektordukar etc, och skulle då mottagarna gå i tilläge efter ett kort strömavbrott, skulle det bli ett rejält pådrag på dina enheter, som kanske inträffar när du är på semester.
Jag har läs någonstans att äldre typer av nexa-mottgare ställde sig i tilläge efter strömavbrott.
robe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Post by robe »

Men min dimmer (Nexa) beter sig som du önskar tror jag.
Jag väljer Off i stället för att dimma ner vilket gör att om någon annan trycker på den "vanliga" strömbrytaren på väggen så lyser den med den styrkan den hade innan Off.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Post by krambriw »

Jo men det är ju inte samma sak som att du har drabbats av strömavbrott!!! Din dimmer har ju fortfarande kvar sin driftspänning även om din lampa är off...
Lefty
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dimbar fjärrströmbrytare som återställer sig vid on/off?

Post by Lefty »

robe wrote:Men min dimmer (Nexa) beter sig som du önskar tror jag.
Jag väljer Off i stället för att dimma ner vilket gör att om någon annan trycker på den "vanliga" strömbrytaren på väggen så lyser den med den styrkan den hade innan Off.
Ja precis så beter den sig. Men appen jag använder för att dimma är det betydligt enklare att dimma ner till 0% än att stänga av själva lampan. Annars måste man hoppa ut ur "dimmningsmenyn" för att se av/på knappen. Det är i det läget det blir lite knasigt. Känner mig själv, tar den snabbaste vägen i såna här tillfällen. Lösningen blir kanske att kolla efter en annan app, finns ju ett gäng där ute.

Men då vet jag iaf att det inte finns eller är rekommenderat med en sån dimmer jag tänkte.

Tack för hjälpen alla som svarat!
Post Reply