Telldus-core 2.1.1 på Vera-Lite

Moderator: Telldus

Post Reply
Elvenblood
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus-core 2.1.1 på Vera-Lite

Post by Elvenblood »

Hej,

Försöker installera, eller ja kors-kompilera ihop koden och kopiera över den till min vera... Det går inget vidare. Har fått igång en toolchain som snurrar och jag lyckas kompilera koden utan fel.

Det går även att köra programmen, dock är det här problemen uppstår... när jag försöker köra telldusd --nodaemon kraschar det... en strace visar följande på slutet...

getrlimit(RLIMIT_STACK, {rlim_cur=8192*1024, rlim_max=RLIM_INFINITY}) = 0
ioctl(0, TIOCNXCL, {B38400 opost isig icanon echo ...}) = 0
ioctl(1, TIOCNXCL, {B38400 opost isig icanon echo ...}) = 0
brk(0) = 0x4bd000
brk(0x4be000) = 0x4be000
old_mmap(NULL, 4096, PROT_READ|PROT_WRITE, MAP_PRIVATE|MAP_ANONYMOUS, -1, 0) = 0x2b5a8000
write(2, "", 0) = 0
write(2, "telldusd", 8telldusd) = 8
write(2, ": can't resolve symbol '", 24: can't resolve symbol ') = 24
write(2, "_ZNSt8__detail15_List_node_base7"..., 44_ZNSt8__detail15_List_node_base7_M_hookEPS0_) = 44
write(2, "'\n", 2'
) = 2
munmap(0x2b5a8000, 4096) = 0
exit(1)

Verkar vara nån länkning som inte fungerar som det ska... Tyvärr är ingen mästare på varken linux eller c/c++. Så nu sitter jag fast.

Är det nån sökväg som lagras i binärerna? när jag kors-kompilerar så har jag en annan sökväg (Prefix).

Veran snurrar på en mipsel Soc (RaLink/Mediatech RT3883).

Förslag på åtgärd?
Elvenblood
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus-core 2.1.1 på Vera-Lite

Post by Elvenblood »

Har debuggat vidare lite... problemet verkar uppstå när man kör push_back() i en lista.

Jag har bytt ut alla list mot deque, då kommer jag längre... Ett litet problem är att deque inte stödjer splice. Följande kod-rad finns:

newEventList.splice(newEventList.begin(), d->callbackList, callback_it);

jag har bytt ut det mot:
newEventList.insert(newEventList.begin(), callback_it, callback_it);
d->callbackList.erase(callback_it);

dock vet jag inte om det funkar som det ska, jag får hur som helst segfault efter några sekunder på telldusd... Så nåt är det som inte fungerar... :)

Om det är nån med bra c++ kunskaper som kan ge sina 5 cent så blir jag glad...
Elvenblood
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus-core 2.1.1 på Vera-Lite

Post by Elvenblood »

Ok, nu funkar det äntligen... Blev några timmars debuggande...

En liten rolig bugg var att just nexa-protokollet inte heter nexa... Kanske kunde man lägga in det i getProtocolInstance så slipper man leta reda på det...

En sak som inte riktigt fungerar är dock att demonen verkar låsa upp usb-porten även efter att man slagit ihjäl den... Vet inte om det felet ligger hos mig eller om det är nåt fel på källkoden...

Hur som helst fungerar det nu, så nu blir det till att läsa på lite om LUA :-)
Post Reply