Tellstick i sommarstugan

Moderator: Telldus

jarina
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by jarina »

Jag har ett abonnemang från universal telecom (surfis 57) som inte har något tak på surfen... för att styra värmen i sommarstugan. det kostar endast 57 kronor/mån om man inte ringer eller smsar
dock har de ett erbjudande just nu med 250 kronor som man kan snacka eller smsa upp...
de går över samma nät som telenor, så har de täckning där kanske det kan vara något.
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick i sommarstugan

Post by Ohlzzon »

Kan ta en liten sammanfattning om hur jag löst det.

Jag köpte en Poynting riktantenn, en Globesurfer III med inbyggt sim-kort, en Tellstick Net och lite brytare mm. Globesurfern kanske man kan hitta begagnad. Jag gav en tusenlapp för min. Den är lite mer avancerad, men egentligen räcker en mobil bredbandsrouter som har en Ethernet-port.

Jag satte en Oregon-givare på utsidan av huset och en Classe 36-1797 på insidan. En Nexa-brytare sattes mellan vägguttag och ett portabelt Biltema-element som kan ställas på 400, 800 och 1200 Watt. Jag har dragit på dess termostat på fullt och satt elementet på 800 W.

Sedan behöver du en Android-enhet och Tasker. Själv köpte jag en Denver 9-tummare för 995 spänn. Denna funkar för övrigt som styr- och infocentral hemma. Jag instellerade Remotestick, finns i Google Play, för att kunna lösa och styra element och givare i Tasker.

I Tasker gjorde jag en frostvakt som låter elementet slå igång vid + 1 grad. Och sedan köra upp värmen till + 5 grader. Detta för att inte få mängder med från- och tillslag. Ska jag åka dit så låter jag Tasker, vid rätt tidpunkt, stänga av frostvakten och istället arbeta mellan 19 och 21 grader. För att sedan vid tidpunkten för hemfärd återgå till frostvaktsläge.

Detta tillverkades innan Events i Telldus Live introducerades ska sägas. Mycket av detta kan du ju nu styra där.

Jag har oxå ett par kameror av märke D-Link DCS-930 L installerade. En inne för att fota ev. inbrottstjuvar och en ute för att hålla koll på ev. snödjuo och om det år is på sjön. D-Link-kameran jobbar mot D-Links server och jag kan via en app i telefonen koppla upp den när jag vill.

Lekte lite i somras och lät min Draughtmaster öl-maskin starta upp ...

En annan brytare styr en liten myslampa.
Post Reply