TellEvent - applikation till iPhone

Moderator: Telldus

Emil1982
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by Emil1982 »

equinoxe wrote:Jag betalar också för Templight just för att se temperaturkurvor. Det bästa vore om det kunde presenteras i appen och då hade jag gärna betalat för din tjänst. Eller att ni startar ett samarbete...? Han som har Templight har ju fungerande server idag.

Jag har en annan fråga. I inställningar finns möjligheten att visa dolda enheter men jag kan inte finna någonstans hur man döljer en enhet, bara sensorer. Sedan LivePRO kom använder jag två rörelsedetektorer för att tända utebelysningen och de skulle jag vilja dölja i appen. Ett sätt är att lägga in alla andra enheter i grupper och dölja grupplösa. Men jag undrar alltså hur man döljer en enhet... om det går?
Ett sätt att dölja är att i inställningar välja att dölja grupplösa. Så har jag gjort.
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

equinoxe wrote:Jag betalar också för Templight just för att se temperaturkurvor. Det bästa vore om det kunde presenteras i appen och då hade jag gärna betalat för din tjänst. Eller att ni startar ett samarbete...? Han som har Templight har ju fungerande server idag.

Jag har en annan fråga. I inställningar finns möjligheten att visa dolda enheter men jag kan inte finna någonstans hur man döljer en enhet, bara sensorer. Sedan LivePRO kom använder jag två rörelsedetektorer för att tända utebelysningen och de skulle jag vilja dölja i appen. Ett sätt är att lägga in alla andra enheter i grupper och dölja grupplösa. Men jag undrar alltså hur man döljer en enhet... om det går?
Nja, ett samarbete tror jag inte det blir. Jag blir så begränsad då, vill ha koll på alla data själv.

Angående dölja enheter: Under fliken "Enheter", tryck "Ändra" i högra hörnet, tryck på den röda pricken bredvid den enheten du vill dölja. Tryck sedan på "Radera" så får du upp alternativ. Det är lite luddigt, det kan jag hålla med om.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
equinoxe
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by equinoxe »

SebRaz wrote:Angående dölja enheter: Under fliken "Enheter", tryck "Ändra" i högra hörnet, tryck på den röda pricken bredvid den enheten du vill dölja. Tryck sedan på "Radera" så får du upp alternativ. Det är lite luddigt, det kan jag hålla med om.
Tack för svaret! Det spelar ingen roll att det är luddigt... bara möjligheten finns.
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellEvent - applikation till iPhone

Post by beppogg »

nu när julen nalkas har jag börjat ta in adventsstakar, stjärnor och allt vad det är igen. använder mina gamla nexa som jag hade förra året. allt funkar via livehemsidan men jag får inte upp dom i appen. skulle tro att jag hade en grupp som jag kallade julbelysning och dolde den när jag plocka ner allt. kan inte få fram enheterna/gruppen igen hur jag än gör. nåt tips?

/johan
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellEvent - applikation till iPhone

Post by beppogg »

jag hittade under ordna grupper. den var gråmarkerad där men hittade inte hur jag tog fram den så jag fick radera gruppen och skapa ny igen. ska man kunna dölja och ta fram grupper eller är det nu så när man trycker på gruppen under enheter?
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

beppogg wrote:jag hittade under ordna grupper. den var gråmarkerad där men hittade inte hur jag tog fram den så jag fick radera gruppen och skapa ny igen. ska man kunna dölja och ta fram grupper eller är det nu så när man trycker på gruppen under enheter?
Tack för rapporten. I 2.2 så tog jag bort möjligheten att dölja grupper, så de som hade dolt en grupp innan 2.2 hade ingen möjlighet att visa den igen. Ska fixa detta.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Robin2161
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by Robin2161 »

Sedan uppdateringen av appen har mina enheter försvunnit! Scenariorna finns kvar!

Enheterna finns fortfarande kvar på Telldus Live så hur får jag in dem i appen igen?
YngveMalmsten
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by YngveMalmsten »

Jag har precis laddat ner appen på en iPad Mini och inga av mina enheter syns till. Appen funkar på min iPhone 4S och på en iPad 3. Jag har försökt logga ut och in igen och tagit bort appen och installerat den på nytt, men det funkar ej. Finns det någon begränsning på hur många iOS-enheter som TellEvent stödjer eller?
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

Robin2161 wrote:Sedan uppdateringen av appen har mina enheter försvunnit! Scenariorna finns kvar!

Enheterna finns fortfarande kvar på Telldus Live så hur får jag in dem i appen igen?
YngveMalmsten wrote:Jag har precis laddat ner appen på en iPad Mini och inga av mina enheter syns till. Appen funkar på min iPhone 4S och på en iPad 3. Jag har försökt logga ut och in igen och tagit bort appen och installerat den på nytt, men det funkar ej. Finns det någon begränsning på hur många iOS-enheter som TellEvent stödjer eller?
Under fliken Enheter, ser ni "Ingen grupp"? Isåfall, tryck på den. Om inte det fungerar gör så här: tryck på Ändra i högra hörnet, sedan ikonen som dök upp i höger -> Ordna grupper och lägg till en ny grupp så borde det fungera.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
noren
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by noren »

SebRaz wrote:
Kaplan wrote:Är det möjligt att styra en Kingpin projektor duk via Tellevent?

GRYM APP
Om inte jag helt ute och cyklar så borde det gå. Men du måste lägga till projektorduken i Telldus Live.
Det går att styra Kingpins första styrenhet. Om du har deras senare versioner så går det tyvärr ej. Och kommer ej att gå heller verkar det som. Då telldus och kingpinscreens ej kan lösa detta. Något problem med styrkoderna. Jag har varit i kontakt med båda företagen.
Kingpin Screens vad dock väldigt tillmötesgående och lät mig byta ut styrenheten till en äldre version. Så nu funkar det för mig. :)

Man kan dock ej lägga till duken i Tellevent. Utan man måste som sagt logga in på Telldus Live och lägga till den där först. Men när man väl gjort det så dyker den upp i Tellevent med valen upp, ned och stopp.
Tellnot
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by Tellnot »

SebRaz wrote:
Lrnflk wrote:Jag har ett gäng enheter i Telldus Live! tillsammans med ett par Live!-grupper, men de grupperna verkar inte synas i TellEvent, där ser jag bara alla enheter. Har jag missat något eller är det en begränsning som TellEvent har i nuläget?

Givetvis går det att kringgå problemet genom att skapa grupper i TellEvent men det är inte riktigt det jag är ute efter.
Nej, det är korrekt. Grupper i Telldus Live! syns just nu inte i TellEvent. Anledningen till detta är att grupperna i Telldus Live! endast fungerar med Tellstick Net, därför har det inte varit prioritet att lägga in stöd för detta.
Noe nytt ang. dette? Litt dumt for oss Net brukere å skulle forholde seg til 2 forskjellige sett med grupper. (Ett i Live og ett i Appen)
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

Tellnot wrote:
SebRaz wrote:
Lrnflk wrote:Jag har ett gäng enheter i Telldus Live! tillsammans med ett par Live!-grupper, men de grupperna verkar inte synas i TellEvent, där ser jag bara alla enheter. Har jag missat något eller är det en begränsning som TellEvent har i nuläget?

Givetvis går det att kringgå problemet genom att skapa grupper i TellEvent men det är inte riktigt det jag är ute efter.
Nej, det är korrekt. Grupper i Telldus Live! syns just nu inte i TellEvent. Anledningen till detta är att grupperna i Telldus Live! endast fungerar med Tellstick Net, därför har det inte varit prioritet att lägga in stöd för detta.
Noe nytt ang. dette? Litt dumt for oss Net brukere å skulle forholde seg til 2 forskjellige sett med grupper. (Ett i Live og ett i Appen)
Det kommer finnas ett alternativ för att aktivera Telldus Live-grupper i kommande version, men det är experimentellt (se det som en beta). Men nu stänger Apple snart ner möjligheten att skicka in appar över jul och nyår så får se när den dyker upp.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
stesjo
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by stesjo »

Först, tack för en bra app!
Vill bara säga att jag stödjer dig i dina tankar kring att kunna logga temperatur och kunna visa grafer i appen. Hade varit kanon.
Vad gäller priset så är det klart att du måste ha betalt för en sån tjänst. Sätt inte pengen för högt bara, så tror jag många hakar på. Nu betalar man ju för Telldus Live Pro, och blir det många sånna små-tillägg så blir det en del i slutänden.
Telldus Live Pro är ju en kanon-funktion, Events har ju gett en helt ny dimension till ens Net. SMS, mail osv.
Men loggning är ju ett behov som inte finns. Att kunna presentera det i TellEvent-appen vore ju väldans snyggt.
Jag har inte tittat på TempLight än, men har sneglat åt det hållet. Loggning vill man ha. Så lägg dig i samma prisnivå som dom så tror jag du får många att haka på.
Ska du ändå titta på loggning så är det säkert lika enkelt att få med loggning av andra sensorer än temp på samma gång. T.ex. logga när en rörelsedeckare aktiveras, se när nån promenerar på ens gård osv.

I övrigt saknar jag två saker i appen just nu att lägga på önskelistan. Dels att kunna ha flera våningsplan i planritningen, blir plottrigt att se när man klippt ihop båda våningsplanen i villan. En "riktig" iPad-version kanske skulle göra det tydligare också även om det funkar ok att köra den i x2.
Sen funderar jag över möjligheten att kunna exportera ut settings. Kör TellEvent på min iPhone, och på två iPads. Hade man enkelt kunnat få över inställningarna när man gör förändringar hade vet varit kanon.

Som sagt, tack för en kanon-app. Keep up the good work.
/Stefan
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

stesjo wrote:Först, tack för en bra app!
Vill bara säga att jag stödjer dig i dina tankar kring att kunna logga temperatur och kunna visa grafer i appen. Hade varit kanon.
Vad gäller priset så är det klart att du måste ha betalt för en sån tjänst. Sätt inte pengen för högt bara, så tror jag många hakar på. Nu betalar man ju för Telldus Live Pro, och blir det många sånna små-tillägg så blir det en del i slutänden.
Telldus Live Pro är ju en kanon-funktion, Events har ju gett en helt ny dimension till ens Net. SMS, mail osv.
Men loggning är ju ett behov som inte finns. Att kunna presentera det i TellEvent-appen vore ju väldans snyggt.
Jag har inte tittat på TempLight än, men har sneglat åt det hållet. Loggning vill man ha. Så lägg dig i samma prisnivå som dom så tror jag du får många att haka på.
Ska du ändå titta på loggning så är det säkert lika enkelt att få med loggning av andra sensorer än temp på samma gång. T.ex. logga när en rörelsedeckare aktiveras, se när nån promenerar på ens gård osv.

I övrigt saknar jag två saker i appen just nu att lägga på önskelistan. Dels att kunna ha flera våningsplan i planritningen, blir plottrigt att se när man klippt ihop båda våningsplanen i villan. En "riktig" iPad-version kanske skulle göra det tydligare också även om det funkar ok att köra den i x2.
Sen funderar jag över möjligheten att kunna exportera ut settings. Kör TellEvent på min iPhone, och på två iPads. Hade man enkelt kunnat få över inställningarna när man gör förändringar hade vet varit kanon.

Som sagt, tack för en kanon-app. Keep up the good work.
/Stefan
Tack så mycket, alltid kul att höra!

Angående prissättningen har jag inte bestämt mig än, men kostnaden blir ju högre för varje användare som ansluter sig. Att logga temperaturerna låter lätt, men när man 3000 potentiella användare som ska logga så kan det bli dyrt.

Säg att om vi räknar högt med 300 personer som loggar 2 sensorer var. Detta blir 400 värden per minut. 36 000 per timme. 864 000 per dag. 25 920 000 per månad. Ja, du förstår vart jag vill komma. Samtidigt skall värdena hela tiden finnas tillgängliga samt vara tillgängliga snabbt, inom några millisekunder (helst).

Så jag har lite att fundera på. Men jag har tänkt runt 20-25kr/månad, jag tror de flesta klarar av det. Samtidigt så om nu Telldus någon gång skulle implementera liknande loggning så skulle jag ju inte ta betalt för detta.

Angående flera våningar på planritningen så kommer detta i nästa uppdatering, om den kommer innan jul eller inte, det vågar jag inte svara på. Apple stänger ner möjligheten att skicka in appar under julveckan.

Vet att många vill ha en iPad-version men jag har inte klurat ut hur jag skall göra den än. Har man förslag på en bra design så är det bara att skicka ett mail till kontakt[at]tellevent.se.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
YngveMalmsten
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by YngveMalmsten »

SebRaz wrote:
Robin2161 wrote:Sedan uppdateringen av appen har mina enheter försvunnit! Scenariorna finns kvar!

Enheterna finns fortfarande kvar på Telldus Live så hur får jag in dem i appen igen?
YngveMalmsten wrote:Jag har precis laddat ner appen på en iPad Mini och inga av mina enheter syns till. Appen funkar på min iPhone 4S och på en iPad 3. Jag har försökt logga ut och in igen och tagit bort appen och installerat den på nytt, men det funkar ej. Finns det någon begränsning på hur många iOS-enheter som TellEvent stödjer eller?
Under fliken Enheter, ser ni "Ingen grupp"? Isåfall, tryck på den. Om inte det fungerar gör så här: tryck på Ändra i högra hörnet, sedan ikonen som dök upp i höger -> Ordna grupper och lägg till en ny grupp så borde det fungera.

Aha, hur kunde man missa det?!? :D Tack! :wave:
Post Reply