Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
jls99001
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by jls99001 »

Den enda länken till imagen jag får att funka är den i första inlägget. Är det den senaste fungerade?
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by Berrabongo »

Det är nog den senaste imagen. Sedan får du uppdatera Nexa home manuellt.
Finns nyare versioner på hekj´s hemsida.
Det finns en tråd som beskriver detta.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=3263
larslengberg
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by larslengberg »

Hej på er!

Är nybliven ägare/användare av RPi+Raspbian+TellStick+NexaHome. Verkar väldigt lovande! Min upplevelse av installationen var denna:

* Den engelska imagen av Raspbian+Tellduscenter+NH var korrupt - provade att ladda ner på två olika datorer.
* Den svenska var OK, men ville inte boota i min RPi. Samma SD-kort fungerade utmärkt med en "generisk" Raspbian-image. Kanske NH-imagen är baserad på en för gammal Raspbian för min sprillans nya RPi? Eller om mitt test med generisk Raspbian gjorde nån firmware-update som klippte bakåtkompatibiliteten?
* Således blev det till att bygga det hela "för hand". Med hjälp av Google, "telldus.se/forum", "itslav.nu" m.m. gick det bra - många steg att genomföra, men inget direkt strul.
* Ett tips är att Googla på "raspberry pi vnc server", "raspberry running vnc at startup", "raspberry vnc clipboard" - sedan räcker det med ström, LAN och TellStick (Duo) för att jobba med Raspberryn.

Så nu har jag styrt min första lampa! :D

En fundering är om man måste göra nåt för att fylla på "att-göra-listan" i NH? Jag skapade några snabba av-på-regler igår kväll och lät systemet rulla. Men fönsterlampan var ändå släckt i morse.. Tror det var "Action->Execute Script" som löste det. Måste man schemalägga nåt sånt? Eller kommer NH regelbundet skapa events automatiskt?

Och så insåg jag att sunrise/sunset verkar komma från tabeller på Internet - så varför köpte jag ett skymningsrelä..? Tack och lov 14 dagars öppet köp!

Ska mecka vidare lite med detta... Men redan nu luktar det donation lång väg! ;) (Ska inte lova för mycket, men man kanske kan "donera tid" till dokumentationen..?)

Lars L.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

larslengberg wrote:Är nybliven ägare/användare av RPi+Raspbian+TellStick+NexaHome. Verkar väldigt lovande! Min upplevelse av installationen var denna:

* Den engelska imagen av Raspbian+Tellduscenter+NH var korrupt - provade att ladda ner på två olika datorer.
* Den svenska var OK, men ville inte boota i min RPi. Samma SD-kort fungerade utmärkt med en "generisk" Raspbian-image. Kanske NH-imagen är baserad på en för gammal Raspbian för min sprillans nya RPi? Eller om mitt test med generisk Raspbian gjorde nån firmware-update som klippte bakåtkompatibiliteten?
* Således blev det till att bygga det hela "för hand". Med hjälp av Google, "telldus.se/forum", "itslav.nu" m.m. gick det bra - många steg att genomföra, men inget direkt strul.
* Ett tips är att Googla på "raspberry pi vnc server", "raspberry running vnc at startup", "raspberry vnc clipboard" - sedan räcker det med ström, LAN och TellStick (Duo) för att jobba med Raspberryn.

Så nu har jag styrt min första lampa! :D

En fundering är om man måste göra nåt för att fylla på "att-göra-listan" i NH? Jag skapade några snabba av-på-regler igår kväll och lät systemet rulla. Men fönsterlampan var ändå släckt i morse.. Tror det var "Action->Execute Script" som löste det. Måste man schemalägga nåt sånt? Eller kommer NH regelbundet skapa events automatiskt?

Och så insåg jag att sunrise/sunset verkar komma från tabeller på Internet - så varför köpte jag ett skymningsrelä..? Tack och lov 14 dagars öppet köp!

Ska mecka vidare lite med detta... Men redan nu luktar det donation lång väg! ;) (Ska inte lova för mycket, men man kanske kan "donera tid" till dokumentationen..?)
Ligger väl "lite" efter med dokumentationen men dom grundläggande funktionerna borde vara korrekt beskrivna.

Sunrise/sunset räknas ut matematiskt, dag på året samt latitud/longitud angiven i Config fliken används.

NH köar upp det som finns definierat i events tabellen, upp till 48 timmar ska synas i Queue fliken.

Jag får kolla upp om nya RPi versioner kräver uppdaterad programvara.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

Har lagt upp ny image med NH 3.3.0 som jag hoppas ska fungera med nya RPi.
seven01
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by seven01 »

En snabb fråga:

Måste det hela styras direkt via Rasberryn eller kan man köra via nån app till telefonen eller en webbläsare? I så fall hur?

För att förtydliga: Gäller bara att kunna slå på och av lampor...
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hekj »

seven01 wrote:En snabb fråga:

Måste det hela styras direkt via Rasberryn eller kan man köra via nån app till telefonen eller en webbläsare? I så fall hur?

För att förtydliga: Gäller bara att kunna slå på och av lampor...
Har du en Android telefon så kan du fjärrstyra belysningen med en app, om inte så går det bra att använda en vanlig webläsare.
seven01
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by seven01 »

Tack för svaret.

Fick till det med appen "Nexahome Web Browser". Appen "remotestick" vete tusan om den funkar, eller vet inte riktigt va sökvägen i inställningarna ska vara.
seven01
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy

Post by seven01 »

MrMad wrote:
patrikg wrote:Ja om du menar tellduscenter, så läs denna tråd.
Där man måste ändra sin default web läsare, för att kunna regga sig på live sidan via tellduscenter.

http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... =45#p19002
Ska förklara mig lite bättre:
Går jag in på Telldus center så står det att jag är connected, men det har jag inte gjort själv. Jag kan logga in på live men där syns inte mina enheter. Känns som att imagen var aktiverad mot någon annans konto från början och att jag behöver aktivera mot mitt eget konto istället. I Windows kunde jag aktivera från systray men på raspberryn hittar jag inget ställe att aktivera. Jag har inte läst in config från en windowsdator utan moddade bara det som kom med på imagen. Är det därför det krånglar?
Har exakt samma problem som dig att jag inte får till live i Telldus center. Har testat förslaget att ändra default webbläsaren och lagt in livekoden från Windows datorn. Det står bara connected men inte registred hur jag än gör.

Nån som vet hur man får till det?
På windows datorn är det ju bara att ta bort filen som sköter live från HKEY_CURRENT_USER. Då blir man ju ombedd att registera sig på nytt. Nån sån fil verkar ju inte riktigt finnas på raspberryn, livedelen lägger man ju bara till själv i config-filen, men det gör ju ingen skillnad efterom det bara står connected oavsett.
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by MrMad »

Jag fick det tyvärr aldrig att funka, jag gav upp.
seven01
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by seven01 »

Oki synd. Hade varit skoj att fått till det på raspberryn. Får bli till att köra på en windowsdator istället :-\
Behöver ju live för att tasker ska funka.
hakarv
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hakarv »

I have now made several retries on creating a usable SD-card image from the "2013-09-25-wheezy-raspbian-tellduscenter211-razberry-nexahome330-swe-v1.7z" as well as the english version of it. But my recently acquired Raspberry Pi refuses to boot. I get a panic error message at boot time that it cannot mont filesystem or find the kernel image. I used dd on my Mac to prepare the SD card from the downloaded img file.

What can I have done wrong? (Probably loads of things)

Cheers
Håkan
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by patrikg »

Have you extract the image file from the 7z file ??

And then used the dd command ??

http://www.7-zip.org/
hakarv
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by hakarv »

Yes I have followed the instructions exactly to the point, with extracting from the compressed file and the using dd to write to the SD card, also tried once using PI Filler to write the SD card, same result.
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Tips: NexaHome - Raspbian wheezy - TellStick - RaZberry

Post by patrikg »

Do you test another sd card ?
Another brand ?
Post Reply