Ny inom Telldus

Moderator: Telldus

Knotvillage
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny inom Telldus

Post by Knotvillage »

Går det på ett enkelt sätt förlänga/förstärka signalen. Koppartråd runt antennen. Vill inte ha någon utomhusantenn. Nexa har ju bara en förlängare och den borde ju ge starkare signal eftersom en mottagare då får två signaler med ett visst mellanrum.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Ny inom Telldus

Post by bobbano »

Zapper wrote:Om inte nån vet bättre så kan man inte köra wake on lan på en avstängd windows 7 dator eller nyare om man inte först hibernerade den istället för en full avstängning (De e snåla på att gå ner i energiläget som tillåter WOL). Men att stänga av den skall ju inte vara ngt problem med ngt som teamviewer eller liknande. (*nix och liknande skall inte vara ngt problem alls)
Det är inga som helst problem att köra Wake On Lan på en avstängd dator. Jag använder den funktionen ofta på två av mina datorer. Har "huvuddatorn" (Windows 7) i källaren, samt en HTPC (Windows XP) på markplan. Jag kan väcka upp båda datorerna från både telefon och laptop samt även inbördes.

Enda kruxet (iaf för mig) är att så länge du har stängt av datorn "rätt" = alltså inte brutit strömmen, så funkar det utan problem. Är strömmen bruten, antingen genom strömavbrott, ryckt ur strömsladden manuellt etc etc, så funkar det inte. Då får jag starta manuellt en gång, men nästa gång funkar det.

Se bara till, som Zapper sa, att kolla i BIOS att funktionen är påslagen.

Ang. "Sleep on lan" så finns det program för det, men inget jag använder mig av. Behöver jag stänga av en dator så kan jag ju alltid fjärrstyra den från en annan dator och stänga av den på det sättet.

Så i princip behöver jag aldrig lyfta på arslet från soffan för att få tillgång till alla mina datorer :)
Knotvillage
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny inom Telldus

Post by Knotvillage »

Men vet du om sleep on lan fungerar med telldus? Kan du fjärrstyra datorn på något sätt med telefonen?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Ny inom Telldus

Post by Zapper »

@bobbano kan vara det att nya moderkort stödjer WOL på lägre energinivåer, mitt moderkort som jag körde mot var nästan 10 år gammalt med en 3700+ prolle, och det gick bara väcka ur hibernate. :D
Knotvillage
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny inom Telldus

Post by Knotvillage »

Zapper wrote:@bobbano kan vara det att nya moderkort stödjer WOL på lägre energinivåer, mitt moderkort som jag körde mot var nästan 10 år gammalt med en 3700+ prolle, och det gick bara väcka ur hibernate. :D

Ok, Har ett typ 3 år gammal kort.

Starta går alltså via telldus men stänga av verkar svårare. kan du på något sätt fjärrstyra datorn via telefonen?
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Ny inom Telldus

Post by Zapper »

TeamViewer brukar funka bra finns till både iPhone och Android och kräver inga speciella brandväggsinställningar eller ddns eller liknande. Gratis för personligt bruk.
Knotvillage
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny inom Telldus

Post by Knotvillage »

har inget wake up on lan utan på mitt kort heter det PCIE. När datorn är igång kan jag fjärrstyra den men kan ej starta den via programmet. Måste man göra några andra inställningar i windows?


Löste det på ett annat sätt. Power on when power return.

Bryter strömmen till datron när den är avstängd, startar nexabrytaren med tellstick och datorn startar automatiskt.

tack för hjälpen.
Knotvillage
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny inom Telldus

Post by Knotvillage »

Har 4 st sensorer från Kjell och Company, när man startar dom ska man välja kanal. Ska alla sensorerna vara på samma kanal? Nu har jag dom 3 på samma och en är ej öppnad.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Ny inom Telldus

Post by bobbano »

Zapper wrote:@bobbano kan vara det att nya moderkort stödjer WOL på lägre energinivåer, mitt moderkort som jag körde mot var nästan 10 år gammalt med en 3700+ prolle, och det gick bara väcka ur hibernate. :D
Ursäkta det sena svaret. WOL är ju kopplat till nätverkskortet och inte till moderkortet, som jag förstått det. Om man har ett separat nätverkskort så är det i nätverkskortets inställningar som WOL-funktionen finns. Har man integrerat nätverkskort så finns inställningarna i BIOS. OBS Jag kan ha fel i detta :)

Det jag iaf vet är att nätverkskortet måste stödja den funktionen, eftersom jag skulle fixa WOL åt en jobbarkompis och efter lite googlande så kom vi fram till att hans nätverkskort inte hade det stödet. När han bytte kort, så funkade det klockrent.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Ny inom Telldus

Post by bobbano »

Knotvillage wrote:Men vet du om sleep on lan fungerar med telldus? Kan du fjärrstyra datorn på något sätt med telefonen?
Jag förstår bara inte varför du vill styra WOL eller SOL via Tellsticken?
Jag använder mig av mitt befintliga WLAN hemma för dom grejerna, samt att det går att fixa via WAN (Internet) om man konfigurerar portarna rätt i routern.
Programmet/appen jag använder heter Depicus WakeOnLan och är gratis att ladda ner för i princip ALLT, funkar t.o.m. för Windows 3.1/DOS :)

Klart det GÅR att göra som du tydligen har gjort och bryta strömmen med en fjärrbrytare, men Windows brukar inte tycka om att man bara bryter strömmen (typ strömavbrott), utan att man stänger av datorn "korrekt".

Edit: Jag fjärrstyr inte min dator via telefonen, jag väcker den bara så att jag kan fjärrstyra den via en annan dator.
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Ny inom Telldus

Post by Zapper »

bobbano wrote:
Zapper wrote:@bobbano kan vara det att nya moderkort stödjer WOL på lägre energinivåer, mitt moderkort som jag körde mot var nästan 10 år gammalt med en 3700+ prolle, och det gick bara väcka ur hibernate. :D
Ursäkta det sena svaret. WOL är ju kopplat till nätverkskortet och inte till moderkortet, som jag förstått det. Om man har ett separat nätverkskort så är det i nätverkskortets inställningar som WOL-funktionen finns. Har man integrerat nätverkskort så finns inställningarna i BIOS. OBS Jag kan ha fel i detta :)

Det jag iaf vet är att nätverkskortet måste stödja den funktionen, eftersom jag skulle fixa WOL åt en jobbarkompis och efter lite googlande så kom vi fram till att hans nätverkskort inte hade det stödet. När han bytte kort, så funkade det klockrent.
Oftast så styr moderkortet energitillgången till nätverkskortet integrerat eller ej och dessa inställningar kan operativsystemet på burken manipulera. Förr i tiden kom man runt detta med en separat kabel som matade nätverkskortet då datorn var avslagen.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Ny inom Telldus

Post by bobbano »

Zapper wrote:Oftast så styr moderkortet energitillgången till nätverkskortet integrerat eller ej och dessa inställningar kan operativsystemet på burken manipulera. Förr i tiden kom man runt detta med en separat kabel som matade nätverkskortet då datorn var avslagen.
Det kan mycket väl vara så, men jag tänker att när datorn är avstängd så lär ju inte nätverkskortet få nån ström från moderkortet. Därför tänkte jag att det måste sitta i nätverkskortet, alltså att det är där som WOL-funktionen sitter (och inte i moderkortet).

Jag ska även säga att jag pratar ENBART om datorer anslutna med nätverkskabel som kan WOL:as, alltså INTE laptops. Bara för att undvika ev. missförstånd :)
Knotvillage
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny inom Telldus

Post by Knotvillage »

Startar men nexa och styr med teamviewer, funkar kalas. Då slipper man ju även den extra ström datorn drar i avstängt läge -52W.
Post Reply