Classe 36-1797

Moderator: Telldus

Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Classe 36-1797

Post by Zed »

Kände att denna sensor kanske behövde ha en egen tråd. Nåväl, sitter och provkör lite grejer till min Tellstick Net. Var förbi hos Classe och införskaffade 2 st. ovannämnda. I med batterier och klämde till 2 ggr på det-knappen. Efter en stund dök den ena upp, men inte den andra. Kliar mig lite i skallen. Om det nu är batch-numret som sitter längst ner till höger tillhör båda givarna samma batch.

Har en enkel liten tempstation på landet med samma typ av givare. Har fått byta givare en gång då den första fick ett psykbryt och sa att det var 42 grader varmt på baksidan av kåken. Men den nya har knallat på fint några år nu.

Nu är ju dessa egentligen inte konstruerade primärt för att förse Tellsticken med data. Viktigt att komma ihåg i diskussionerna.

Nåväl, jag grunnar lite på om man behöver trixa lite med husnummer och kanal för att kolla om det inte ska gå att lura nr 2 att "släppa till". När man sätter i batterierna börjar husnummer att blinka. Kör på 1 (av 15). Ett tryck till på Set ger möjlighet att ställa kanal. Det roliga är att bägge först fick samma inställningar. En funkade, en inte. Rev ur batterierna på båda och startade om. I Telldus Live noterar jag att den som funkar nu fått nytt id.

Frågan är om någon annan här suttit och pillat med med liknande problem och fått 36-1797 att lira efter lite trixande ? Vilka kanaler och husnummer kör ni på ? Eller finns det nåt annat att hitta på ?

Vill vänligt men bestämt undanbe mig svar att det är skitgrejer. Jag vet redan att de kan vara struliga. Men eftersom de är billiga så kan det vara värt ett försök då de är stabila om de funkar från start.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Classe 36-1797

Post by micke.prag »

Tänk på att dina sensorer måste ha olika hus eller enhetskod. Annars kan din TellStick Net inte se skillnad på dom.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by Zed »

Jo jag anade det... Kan lägga till att den jag fick fart på inte ens orkade igenom altandörren då jag flyttade ut den utomhus. Fri sikt, 8m och en dörr/fönster imellan. Inne funkar den dock fint. Verkar som dessa som sagt gått ner sig i kvalle med tiden eller så kanske de funkar bäst om man hittar exakt rätt kombo med kanal och husnummer. Spelar det någon roll vilken kanal man kör på ? Måste även de vara skilda ?

Har nära till både Classe, Jula och Teknikmagasinet. Vill ha ett tips på en givare som GARANTERAT funkar bra. Helt med både temp och fuktighet. Kostar det lite mer får det bli så.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by Zed »

Så, nu har jag klurat ut hur man testar dessa direkt mot Tellstick Net. På baksidan sitter två knappar. Set och C/F. När du stoppar i batterierna går den i Set-läge. Först ställs önskat husnummer mha C/F-knappen. Ett tryck till på Set låter dig ställa kanal 1-4 på samma sätt. Sedan trycker du Set en sista gång för att sätta den i driftläge. I samma ögonblick du gör det sänder sensorn omedelbart information vilket du ser på den gröna lysdioden på framsidan. Står du nu framför din Tellstick Net ser du omedelbart om den lyser blått en kort stund. Gör den det tar den emot den sända informationen. Nu kan du genom tre snabba tryck på Set få den att sända igen. Efter 5 ggr borde den dyka upp i Tellstick Live. Som jag skrev tidigare inhandlades två st. från samma batch. Resultat : En funkade inomhus men orkade inte genom väggen när jag satte den ute. Nummer 2 åstadkommer ingen som helst info som uppfattas av Tellsticken. Då körde jag ändå igenom alla 15 husnumren på alla 4 kanalerna. Nummer 2 ska Classe få tillbaka. Hur var det nu, fanns det nån hos Classe som fungerar bra då jag ändå ska byta in den ?

Tips till er som försöker att skrämma igång sensorer av denna sort.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Gohenke
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by Gohenke »

Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by Zed »

Kalas. Ska byta in den mot en sådan. Tack för tipset.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by Zed »

Så var den föreslagna på plats. Drog i gång snabbt och enkelt. Än en gång; Tack för tipset.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by petzno »

Har nå prøvd flere av disse og stort sett hatt problemer med alle. Et par av de jeg prøvde nylig hadde en rekkevidde på under 1 meter i fri sikt! Det meste jeg har sett er en rekkevidde på 4-5 meter, også fri sikt. Det er for dårlig.

Jeg har absolutt best erfaring med denne sensoren fra CO. De hadde én igjen i butikken i går som jeg kjøpte, i tillegg sikret jeg meg en bestilling på to stk siden dette er et utgående produkt. Denne har vært stabil og rekkevidde i hvertfall mer enn 5-6 meter.
evert
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: LULEÅ

Re: Classe 36-1797

Post by evert »

Zed wrote:Så, nu har jag klurat ut hur man testar dessa direkt mot Tellstick Net. På baksidan sitter två knappar. Set och C/F. När du stoppar i batterierna går den i Set-läge. Först ställs önskat husnummer mha C/F-knappen. Ett tryck till på Set låter dig ställa kanal 1-4 på samma sätt. Sedan trycker du Set en sista gång för att sätta den i driftläge. I samma ögonblick du gör det sänder sensorn omedelbart information vilket du ser på den gröna lysdioden på framsidan. Står du nu framför din Tellstick Net ser du omedelbart om den lyser blått en kort stund. Gör den det tar den emot den sända informationen. Nu kan du genom tre snabba tryck på Set få den att sända igen. Efter 5 ggr borde den dyka upp i Tellstick Live. Som jag skrev tidigare inhandlades två st. från samma batch. Resultat : En funkade inomhus men orkade inte genom väggen när jag satte den ute. Nummer 2 åstadkommer ingen som helst info som uppfattas av Tellsticken. Då körde jag ändå igenom alla 15 husnumren på alla 4 kanalerna. Nummer 2 ska Classe få tillbaka. Hur var det nu, fanns det nån hos Classe som fungerar bra då jag ändå ska byta in den ?

Tips till er som försöker att skrämma igång sensorer av denna sort.
Jäkligt mycket tack för det tipset! Hade jag aldrig klurat ut själv utan hivat ner dom i en låda. Nu är det bara att handla.
larsbern
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by larsbern »

Köpte en igår och pillrade lite på knapparna där bak utan att fatta vad jag gjorde (ingen manual följer ju med :roll: ) Efter några minuter dök den upp. Som många andra upplevt är det en andra signal som indikerar fantasivärden, typ 205 grader och 125% luftfuktighet.
Gick inte att namnge den i Tellevent, men däremot i Telldus Live.
FreddanB
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Classe 36-1797

Post by FreddanB »

Har 5 st av denna som fungerar hur bra som helst. Den som står längst bort står i ett växthus ca 20 m därifrån och uppdateras lika ofta som den som står närmast. För mig blev det mycket bättre när jag uppdaterade till V4
johanolzzon
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by johanolzzon »

36-1797 fungerar bra att rapportera in till Telldus Live men de fungerar inte till Templight.se (inga grafer dyker upp för mig) och inte heller till FuTelldus (http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=3364). På något sätt måste dessa lagras annorlunda hos Telldus Live vilket gör att andra applikationer inte lyckas hämta datan korrekt.

Någon som lyckats modifiera FuTelldus för att få igång loggningen eller Templight.se med flera sensorer?
kkcdear
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by kkcdear »

Så var den föreslagna på plats. Drog i gång snabbt och enkelt. Än en gång; Tack för tipset.
If looking for Pass4sure 300-135 help then head to wikipedia program for guaranteed success and get free download link for next University of California, San Francisco 1 exam. good luck
Krister
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by Krister »

Hallå!

Jag har precis köpt 5 st av 36-1797, har packat upp en av dom hittils men inte fn får jag tellsticknet:en att se den.

Trycker jag tre gånger på SET knappen får jag ingen reaktion från Tellsticken överhuvudtaget.

Någon som har några andra bra tips än dom som är i tråden??
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Classe 36-1797

Post by Zaman »

De här givarna är av väldigt varierande kvalitet.
Prova med att:
1) Sätta olika koder på alla givarna (enligt ovan)
2) Lägg givarna i en cirkel runt din Tellstick Net med ca 50-100 cm avstånd till Tellsticken
3) Vänta ett dygn
Fungerar givarna så bör de dyka upp inom den tidsperioden.
Du kan också se om din Tellstick blinkar i olika färger för att se om den tar emot något alls.
Post Reply