Tidsfördröjning

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
marieper
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tidsfördröjning

Post by marieper »

Hej,

ny med Duo, Telldus och Nexahome. Försöker förstå "alla" aspekter av ett synnerligen kompetent program, vilket är en spännande utmaning.

Det jag har försökt få till är att tända en dimbar Nexaplugg strax före solnedgången, för att sedan dimma ned den senare, relativt sett. Det jag får till är motsattsen och förstår inte riktigt varför.

Code: Select all

CMD Level  HH MM Function -MM +MM
On   100%  01 10 sunset-   10  10
On   -40%  01 31 sunset-       10
Finns det något bättre sätt att får till det hlea, har funderat på BSH men har inte rikigt greppat vad som är den egentliga triggpunkten för skriptet.
Det jag vill åstakomma i slutänden är ett scenario där pluggen tänds 18:00 sunlight och dimmas ned till 60% cirkus 18:30 fre, lör och sön, må-to skall den vara påslagen 100% tom 22 någonting...

Labbandet forskrider samtigt som jag hoppas på draghjälp från forumnet...

/PeL
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tidsfördröjning

Post by hekj »

marieper wrote:Det jag har försökt få till är att tända en dimbar Nexaplugg strax före solnedgången, för att sedan dimma ned den senare, relativt sett. Det jag får till är motsattsen och förstår inte riktigt varför.

Code: Select all

CMD Level  HH MM Function -MM +MM
On   100%  01 10 sunset-   10  10
On   -40%  01 31 sunset-       10
Finns det något bättre sätt att får till det hela, har funderat på BSH men har inte rikigt greppat vad som är den egentliga triggpunkten för skriptet.
Det jag vill åstakomma i slutänden är ett scenario där pluggen tänds 18:00 sunlight och dimmas ned till 60% cirkus 18:30 fre, lör och sön, må-to skall den vara påslagen 100% tom 22 någonting...
Korrigera felet genom att uppdatera raden som dimmar ner lampan, ändra HH från 01 till 00.

Ett exempel.

Code: Select all

CMD Level  HH MM Function -MM +MM
On   100%  01 10 sunset-   5  10
On   -40%  00 40 sunset-   5  10
Om Sunset är 19.10 så blir resultatet av ovanstående rader att:
1) lampan tänds ca 18.00, dvs 1 timme och 10 minuter före solnedgången,
lampan tänds någon gång mellan 17.55 och 18.10.
2) lampan dimmas ner ca 18.30, dvs 40 minuter före solnedgången,
nerdimmningen sker någon gång mellan 18.25 och 18.40.
marieper
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tidsfördröjning

Post by marieper »

Ok,

tack för snabbt svar - jag skall testa.

Hittade sedan hur Function=sunlight aktiveras (advanced mode), det blir smidigare eftersom klockslaget egentligen är givet, det är att inte tända under dygnets ljusa timmar som ställde till det för mig.
Såg på forumet att sunligt behöve ha en Cmd Grp för att fungera tillförlitligt (bara bokstäver eller vilken alfanumerisk sträng som helst?), men den instruktionen gick inte in på om samtliga Event skall ha samma Cmd Grp eller om det var parvis, samt hur det isf skulle kunna se ut om man har en gemensam tändtid, typ 12:00, men olika släcktider vardagar och helgkvällar...

Blir till att labba med adjust-parameterns satt i config-filen...
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tidsfördröjning

Post by hekj »

marieper wrote:Hittade sedan hur Function=sunlight aktiveras (advanced mode), det blir smidigare eftersom klockslaget egentligen är givet, det är att inte tända under dygnets ljusa timmar som ställde till det för mig.
Såg på forumet att sunligt behöve ha en Cmd Grp för att fungera tillförlitligt (bara bokstäver eller vilken alfanumerisk sträng som helst?), men den instruktionen gick inte in på om samtliga Event skall ha samma Cmd Grp eller om det var parvis, samt hur det isf skulle kunna se ut om man har en gemensam tändtid, typ 12:00, men olika släcktider vardagar och helgkvällar...

Blir till att labba med adjust-parameterns satt i config-filen...
Cmd Grp (valfri alfanumerisk sträng) definieras parvis per lampa och on/off definition, det är endast om en lampa tänds/släcks vid olika klockslag beroende på veckodag som samtliga events mellan 00:00 och 23:59 ska använda samma textsträng.
marieper
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tidsfördröjning

Post by marieper »

Ok, då blev det lite klarare.
Har inte hunnit med just den här delen av trimmningen då det blev svalare och motorvärmarproblematiken tog över prioriteringen :-)
Post Reply