Appar/ Program till Tellstick Net...

Moderator: Telldus

Post Reply
boine
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Appar/ Program till Tellstick Net...

Post by boine »

Hej,

kopplar med glädje in min nya Telldus Net.
Funkar klockrent från scratch.

Har dock en del frågor rörande programvaran, jag använder iPad, Android-telefon samt PC:

- Hittar inte möjligheten att "koppla" ihop två eller flera brytare till en "gruppknapp" (Skapa en "scen").
Dvs vill jag tända köksbelysning, utebelysning och julgran, skulle jag viulja kunna skapa en gemensamm "knapp", tex "Hemma från jobbet"...
Som det fungerar nu måste jag gå in i alla brytare i programmet. Har ni planer på implementering av detta, eller går det att lösa på annat sätt?


- Det vore dessutom väldigt praktiskt funktionerna "All ON" Och en "All OFF"....
Planer på detta?

Mvh :wave:
Peter, Berlin
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Appar/ Program till Tellstick Net...

Post by micke.prag »

boine wrote:- Hittar inte möjligheten att "koppla" ihop två eller flera brytare till en "gruppknapp" (Skapa en "scen").
En planerad funktion.
boine wrote:- Det vore dessutom väldigt praktiskt funktionerna "All ON" Och en "All OFF"....
Använder du självlärande enheter kan du själ lära upp alla enheterna på en och samma kod och lösa det på det viset.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
phanders
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Appar/ Program till Tellstick Net...

Post by phanders »

Väcker en gammal tråd med liknande fråga. Kör en http://www.clasohlson.com/se/TellStick- ... ng/36-3969 på en RaspberryPi med Raspbian och undrar om man via tdtool kan skicka off-kommando till samtliga enheter på samma gång. Som medföljande fjärrkontrollen kan?

Har hittills en extremt ful PHP-loop som fixar biffen åt mig men effekten blir tripp-trapp-trull.

Mvh

Edit:

Fick en idé om hur det skulle kunna fungera igår kväll och det fungerade! Dock en "fullösning" som kräver dubbel parkoppling men ändå...

Läste på mer om mina mottagare och de kan lagra tre stycken RF-koder vardera, läste även hur man tömmer deras minne, vilket jag också gjorde för att testa min idé på tomma mottagare. Jag la till en extra enhet i min config med namnet "catchAll". Denna enhet parar jag med samtliga tre enheter och fungerar som en "Tänd alla" och "Släck alla". För att kunna tända och släcka mottagarna separat parar jag respektive mottagare med en egen kod i config.

Code: Select all

				catchAll	Nexa1	Nexa2	Nexa3
Mottagare1		1		1		0		0
Mottagare2		1		0		1		0
Mottagare3		1		0		0		1
Min config:

Code: Select all

## Start tellstick.conf
user = "nobody"
group = "plugdev"

device {
	id = 1
	name = "catchAll"
	model = "selflearning-switch:nexa"
	parameters {
		house = "100000"
		unit = "1"
	}
}

device {
	id = 2
	name = "Nexa1"
	model = "selflearning-switch:nexa"
	parameters {
		house = "1000100"
		unit = "1"
	}
}


device {
	id = 3
	name = "Nexa2"
	model = "selflearning-switch:nexa"
	parameters {
		house = "100200"
		unit = "1"
	}
}

device {
	id = 4
	name = "Nexa3"
	model = "selflearning-switch:nexa"
	parameters {
		house = "100300"
		unit = "1"
	}
}

## EOF
Hoppas detta hjälper någon med samma problem :).

Cheers! :wave:
skarsab
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Appar/ Program till Tellstick Net...

Post by skarsab »

Hej Peter,

Om du inte redan sett det har vi släppt en ny app för iOS-enheter (inkl. iPad) som heter Enlighter. Den stöder det du bad om i din fråga, dsv. Grupper/Scenarion och mycket mer som t.ex. möjlighet att lägga upp bilder på alla rum och enheter, basal röststyrning etc.

Se detaljer på följande länk:
https://itunes.apple.com/us/app/enlight ... ?ls=1&mt=8

Mvh,
Skars
lexan76
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by lexan76 »

Hej
Kommer ni släppa enlighter på Android?
Fredrik
skarsab
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Appar/ Program till Tellstick Net...

Post by skarsab »

Hej Fredrik,

Såg inte din fråga förrän nu.

Just nu har vi inga planer på att släppa Enlighter till Android, men det beror helt på hur väl vår iOS-applikation faller ut.

Vi har hört om användare som har använt appen med en äldre iOS-enhet som en dedikerad fjärrkontroll för lampor och dylikt, så det kan ju vara ett alternativ ifall ni hittar en billig begagnad iOS-enhet på t.ex. Blocket.

Mvh,
Skars
PontusM
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by PontusM »

lexan76 wrote:Hej
Kommer ni släppa enlighter på Android?
Fredrik
Du har remotestick som det fungerar utmärkt med att göra egna scenarier. Alternativt telldus egna app, men den verkar ha lite barnsjukdomar än.
Post Reply