Pinsamt!

Moderator: Telldus

Post Reply
banfield
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Pinsamt!

Post by banfield »

Hej. Köpte förra hösten den "nya" Tellstick Net! Döm av min förvårning var det diverse begränsningar i firmware i jämfört med äldre Netstick Duo.
Har det på 10 månader kommit någon ny firmware till Netstick Net. Nä. Va är detta för skit produkt som man betalar en massa pengar för men håller inte måttet av vad de lovar. Hur kan 3:e part erbjuda fler och bättre inställningar en vad NetstickLive erbjuder själva på sin sida. Skandal hur ni sköter detta! :evil:
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pinsamt!

Post by SebRaz »

banfield wrote:Hej. Köpte förra hösten den "nya" Tellstick Net! Döm av min förvårning var det diverse begränsningar i firmware i jämfört med äldre Netstick Duo.
Har det på 10 månader kommit någon ny firmware till Netstick Net. Nä. Va är detta för skit produkt som man betalar en massa pengar för men håller inte måttet av vad de lovar. Hur kan 3:e part erbjuda fler och bättre inställningar en vad NetstickLive erbjuder själva på sin sida. Skandal hur ni sköter detta! :evil:
Vill börja med att påpeka att hårdvaran heter "Tellstick Net" och inte "Netstick Net". Live-tjänsten heter "Telldus Live!" inte "Netstick Live".

Vad är det för "diverse" begränsningar du pratar om?

Om du menar exempelvis styrningar baserat på temperatur så är det på väg. Jag testar det, och fungerar mycket smidigt.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
banfield
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pinsamt!

Post by banfield »

Tellstick Net har idag inte samma möjlighet till styrning som Duo. Däremot arbetar man från Telldus sida på att förbättra funktionen och kunna möjliggöra lokal styrning.
För Switch King finns ett plugin för Tellstick Net på forumet.

När släpptes senaste firmware? 2012-05.
banfield
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pinsamt!

Post by banfield »

Om vi nu väntar på en funktion som 3:e part löst för länge sedan. När kommer andra funktioner som de har löst, så som när solen går upp eller ner eller information från väderstation? Ett, två år till? Man köper väl inte en sak för nästan 1000 kr och hoppas någon annan en leverantören fixar bättre förutsättningar? Hur ofta skall en uppdatering komma?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pinsamt!

Post by etompau »

Jag tror att det dröjer lite med nya funktioner till Tellstick Net på grund av serverkapacitet. Systemet är helt avhängigt av att servrarna klarar av all signalering mot Net-boxarna. I min värld är driftsäkerhet och tillförlitlig tändning och släckning det viktigaste i systemet.

Med en Duo och tredjepartsprogram så är det lättare att fixa till en massa funktioner som då enbart signalerar mot en användare.

Sedan har väl inte Telldus utlovat funktioner i Tellstick Net som inte finns idag?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pinsamt!

Post by gein »

1000kr är en struntsumma sett till vad man får för möjligheter imho.
Schlbuditz
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Pinsamt!

Post by Schlbuditz »

Tar man inte reda på funktionerna INNAN man köper en produkt?
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pinsamt!

Post by loa46 »

banfield wrote:Om vi nu väntar på en funktion som 3:e part löst för länge sedan. När kommer andra funktioner som de har löst, så som när solen går upp eller ner eller information från väderstation? Ett, två år till? Man köper väl inte en sak för nästan 1000 kr och hoppas någon annan en leverantören fixar bättre förutsättningar? Hur ofta skall en uppdatering komma?
Solens upp & nedgång kör jag med på min Tellstick Net utan några problem, har funnits ett tag... (Telldus Live)

Schlbuditz wrote:Tar man inte reda på funktionerna INNAN man köper en produkt?
Där håller jag med till 100%.
Ganska enkelt att gå in och jämföra produkterna innan man bestämmer sig för vad man ska köpa.

Så det enda som är pinsamt här som jag ser det verkar vara banfield själv... :lol:
DanneG
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Pinsamt!

Post by DanneG »

Schlbuditz wrote:Tar man inte reda på funktionerna INNAN man köper en produkt?
Att ta reda på funktionerna är ju enkelt, gå in på tellsticks hemsida och läs under produkter:
"TellStick Net - The newest product of the TellStick family allows the same functionality of TellStick Duo without the need of a running computer. Control your devices from Telldus Live! or your iPhone."

Varför ska jag som konsument grotta in mig i forum etc för att få en inblick i vad som funkar och vad som inte funkar?
Det står ju att den klarar samma saker som Duon
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Pinsamt!

Post by Zaman »

DanneG wrote:Att ta reda på funktionerna är ju enkelt, gå in på tellsticks hemsida och läs under produkter:
"TellStick Net - The newest product of the TellStick family allows the same functionality of TellStick Duo without the need of a running computer. Control your devices from Telldus Live! or your iPhone."

Varför ska jag som konsument grotta in mig i forum etc för att få en inblick i vad som funkar och vad som inte funkar?
Det står ju att den klarar samma saker som Duon
Ska man vara petig så står det att den tillåter samma funktioner - inte att det faktiskt klarar samma saker, dvs hårdvaran i en Net klarar av samma saker som hårdvaran i en Duo men eftersom serversidan inte klarar av det så skiljer det i den funktionalitet som kunden upplever.
När det kommer nya funktioner i Live! kommer du inte behöva byta ut din Net, den kommer att fungera men du kanske behöver göra någon uppdatering av mjukvaran - precis som när mjukvaran för en Duo uppdateras.

Tyvärr är det nog en text som många tolkat fel.
banfield
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pinsamt!

Post by banfield »

DanneG och Zaman satte huvudet på spiken. Det står i texten att Net skall klara samma saker som Duo. Sen förstår jag inte hur man kan resonera att nästan 1000 kr är en mindre utgift. Jag spenderar hellre pengarna eller till och med mer på en produkt som håller vad den lovar, utan att jag skall lägga ner en massa tid på att sitta och sätta mig in i massa mjukvara och läsa på forum hur man skall få igång funktioner. Jag hoppas på denna produkt från Nexa som desutom har en inbyggd webbserver.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1669493 Utveckling av mjukvaran till produkten verkar gå snabbt framåt.
Allt är snabbare en att vänta ett år på första Net uppdateringen. Att skylla på data flöde och stabilitet är löjligt. Idag kan man enkelt köpa hostad lagring och server kapacitet. Hur klara piratebay alla data anrop/förmedlingar med några maskiner?
Post Reply