Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Moderator: Telldus

svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by svartöra »

De sex st ClasO 36-1797 som jag har fungerar numera bra. Både den på kallvinden och den i krypgrunden är pålitliga och kräver inte batteribyte oftare än en gång per år eller så.

Längsta avståndet är cirka 10 meter och då är det trä- och gipsväggar i vägen.

Aluminiumtallriken som jag placerat under antennen (se annan tråd) är dock en väsentlig förutsättning. Den gör också att nexa-närvarodetektorn på garageväggen hörs in i huset.

Jag har också en gissning att lite då och då hamnar två enheter i synk och då stör de ut varandra, eller så hörs bara den som är närmast tellsticken. Efter ett par timmar driver klockorna isär och då fungerar båda igen.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by jorang »

svartöra wrote: Aluminiumtallriken som jag placerat under antennen (se annan tråd) är dock en väsentlig förutsättning. Den gör också att nexa-närvarodetektorn på garageväggen hörs in i huset.
Vet ikke om du bruker Net eller Duo, men når du sier at bevegelsesdektoren fra NEXA 'høres' - mener du da at du får den inn i Telldus Live! ?
Hva er det som gjør at alu-tallerkenen virker mon tro- Har du forslag til hvordan man kan bruken en slik alu-tallerken derom man ønsker å løfte enheten opp fra gulvet eller plassere den en etasje under enheten? Vil ikke da tallerkenen skjerme signaler fra sensorene som er plassert "under" tallerkenen?
svartöra wrote:Jag har också en gissning att lite då och då hamnar två enheter i synk och då stör de ut varandra, eller så hörs bara den som är närmast tellsticken. Efter ett par timmar driver klockorna isär och då fungerar båda igen.
Dette unngår man vel dersom man setter ulik ID på sensorene. Hos meg har jeg ikke problemer med dette i alle fall.
______________________________
Mvh/ BR JoranG
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by tronde »

jorang wrote: Hva er det som gjør at alu-tallerkenen virker mon tro- Har du forslag til hvordan man kan bruken en slik alu-tallerken derom man ønsker å løfte enheten opp fra gulvet eller plassere den en etasje under enheten? Vil ikke da tallerkenen skjerme signaler fra sensorene som er plassert "under" tallerkenen?
Tallerkenen fungerer som et jordplan, og er egentlig en forutsetning for at disse enkle kvartbølgeantenne skal kunne kalles antenne. Signaler (og mottakere) rett under jordplanet kan skjermes, men de andre får typisk god effekt.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by jorang »

Er det flere som har gode erfaringer med 'tallerken'-metoden.?
...og vil jordplanet virke også hvis du plasserer oppsettet 'opp/ned'? Da skjermes ikke sensorer under Tellstick'en
______________________________
Mvh/ BR JoranG
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by svartöra »

jorang wrote:Vet ikke om du bruker Net eller Duo, men når du sier at bevegelsesdektoren fra NEXA 'høres' - mener du da at du får den inn i Telldus Live! ?
Jag använder en Duo och en laptop med SwitchKing. Med tallriken/jordplanet rapporterar närvarodetektorn in värden när man rör sig framför den, men inte annars.
jorang wrote:Dette unngår man vel dersom man setter ulik ID på sensorene. Hos meg har jeg ikke problemer med dette i alle fall.
Det är olika huskoder och id på alla sensorerna, annars skulle det inte fungera alls. Det problemet jag har är att vissa av dem försvinner några timmar och kommer tillbaka sedan utan att jag gör något. Det kanske händer en gång i månaden eller så. Häromdagen försvann den i badrummet och den i sovrummet ungefär samtidigt. Sedan jag startat om den i badrummet kom båda tillbaka direkt. Min gissning är då att eftersom de sänder cirka en gång per minut, så händer det före eller senare att två sensorer börjar sända exakt samtidigt, men det upphör efter ett litet tag eftersom deras klockor inte är synkroniserade.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by tronde »

jorang wrote:Er det flere som har gode erfaringer med 'tallerken'-metoden.?
...og vil jordplanet virke også hvis du plasserer oppsettet 'opp/ned'? Da skjermes ikke sensorer under Tellstick'en
Ja, du kan godt sette antennen opp-ned.

Du kan også eksperimentere med å kople jord (metallet) i antennekontakten på tellstick-en rett i jordplanet. Her skal du ikke bruke lang ledning. Selve jordplanet skal være minst 1/4 bølgelengde alle sider fra der antennen står for best effekt. Det betyr minst 165 mm (330 mm diameter på tallerkenen) for 433 MHz.

Antenner krever som regel en del prøv-og-feil, men det er moro når det virker.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by jorang »

svartöra wrote:
jorang wrote:Vet ikke om du bruker Net eller Duo, men når du sier at bevegelsesdektoren fra NEXA 'høres' - mener du da at du får den inn i Telldus Live! ?
Jag använder en Duo och en laptop med SwitchKing. Med tallriken/jordplanet rapporterar närvarodetektorn in värden när man rör sig framför den, men inte annars.
Ok. Dette vil ikke jeg være i stand til å replikere med min Net.
Men hvordan synes dette? Som aktiv/ ikke aktiv (sensoren synlig hele tiden) eller synes den kun når den registrerer bevegelse?
Var det SwitchKing som hadde en plugin for Net?
svartöra wrote:
jorang wrote:Dette unngår man vel dersom man setter ulik ID på sensorene. Hos meg har jeg ikke problemer med dette i alle fall.
Det är olika huskoder och id på alla sensorerna, annars skulle det inte fungera alls. Det problemet jag har är att vissa av dem försvinner några timmar och kommer tillbaka sedan utan att jag gör något. Det kanske händer en gång i månaden eller så. Häromdagen försvann den i badrummet och den i sovrummet ungefär samtidigt. Sedan jag startat om den i badrummet kom båda tillbaka direkt. Min gissning är då att eftersom de sänder cirka en gång per minut, så händer det före eller senare att två sensorer börjar sända exakt samtidigt, men det upphör efter ett litet tag eftersom deras klockor inte är synkroniserade.
Høres plausibelt ut. Da vil vel alltid minst to sensorer forsvinne samtidig dersom dette skjer
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by jorang »

tronde wrote:
jorang wrote:Er det flere som har gode erfaringer med 'tallerken'-metoden.?
...og vil jordplanet virke også hvis du plasserer oppsettet 'opp/ned'? Da skjermes ikke sensorer under Tellstick'en
Ja, du kan godt sette antennen opp-ned.

Du kan også eksperimentere med å kople jord (metallet) i antennekontakten på tellstick-en rett i jordplanet. Her skal du ikke bruke lang ledning. Selve jordplanet skal være minst 1/4 bølgelengde alle sider fra der antennen står for best effekt. Det betyr minst 165 mm (330 mm diameter på tallerkenen) for 433 MHz.

Antenner krever som regel en del prøv-og-feil, men det er moro når det virker.
Takk for input. Må teste nærmere dette. Det er selve antennen som trenger et jordplan ikke sant - selve Tellsticken er interessant kun fordi antennen sitter på den...
______________________________
Mvh/ BR JoranG
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by tronde »

jorang wrote:
Takk for input. Må teste nærmere dette. Det er selve antennen som trenger et jordplan ikke sant - selve Tellsticken er interessant kun fordi antennen sitter på den...
Ja, det er antennen som skal ha jordplan. Søk gjerne etter "GP antenna" og "ground plane antenna". Du vil finne mye stoff, og det er beskrevet en god del for det som kalles 70-cm båndet som radioamatørene bruker. Dette er i praksis samme frekvens som Tellstick går på. Originalantennen er en forkortet 1/4-bølge (det er en spole gjemt inne i plastikken), så ikke la deg forvirre av at den ikke er ca. 165mm lang slik som beregningene ville vise.

Det fine med antenner er at det koster svært lite å leke, og at selv enkle ting kan gi gode resultater. Det er ikke gitt at det som fungerer bra hos en vil fungere like godt et annet sted. Avstand til bygningskropp og andre ting kan påvirke.
kvarnarna4
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by kvarnarna4 »

Hej, har två tempgivare från clas i sjön (99)kr. Men vet nån hur man byter kanal på dom. Nu får jag en tempkurva i telldus net som pendlar mellan dom båda. Skulle vilja ha två olika kurvor med separata namn. F.ö. funkar telldus net jättebra, men vid elavbrott verkar mottagarna som installerar sig automaiskt att tappa minnet. De med manuell kodning funkar ok...
Mattias_jo1 wrote:Hej,

Var på Clas i sjön och såg detta fina paket. Fick även öppna det och kolla.

http://www.clasohlson.com/se/Klimatkont ... r365158000

Pric:699:- totalt

Om givare köps separat är priset.
Temp/Hygr
1xTHGN122+ 2x THGN132
897:- för bara givarna
kvarnarna4
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by kvarnarna4 »

Får du separata kurvor? Eller hur har du bytt kanal på givarna?
Tilt68se
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by Tilt68se »

Mattias_jo1 wrote:Hej,

Var på Clas i sjön och såg detta fina paket. Fick även öppna det och kolla.

http://www.clasohlson.com/se/Klimatkont ... r365158000

Pric:699:- totalt

Om givare köps separat är priset.
Temp/Hygr
1xTHGN122+ 2x THGN132
897:- för bara givarna
Jag har också köpt detta paket, Oregon klimatkontroll RAR501, mycket p g a givarna. I mitt paket (köpt 130123) så ingår 2xTHGR122N + 1xTHGN132N, d v s två sensorer med display och en utan. Läser man i RAR501:a manual så anges bägge givarnas mätområde för luftfuktighet vara 25-95%. Men om man letar upp givarnas manual på nätet så klarar THGR122N 5-95% medan THGN132N klarar angivna 25-95%. Jag vet inte om det har så stor praktisk betydelse, men jag råkade sätta min THGN132N (som alltså "bara" mäter ned till 25%) på det torraste stället i huset och det tog flera timmar innan fuktmätningen började visa ett värde (visade först LL=under mätområde). F ö så använder THGN122 dessutom 2 st AAA batterier medan THGN132N använder 1 st AA batteri.
testsmurf wrote:Nackdelen med alla(?) Oregon idag verkar vara att de bara klara temperaturer ned till -20°C, vilket är på tok för varmt för mina breddgrader den här tiden på året, -22°C igår..
Nej, det är faktiskt inte givarna som är begränsningen, utan det är batterierna! Alkaliska batterier innehåller mycket vatten och därför så specar Oregon sina givare till -20C, med Litium-batterier så specas samma givare till -30C. Men jag har använt Alkaliska batterier i utegivare som var med ned till -40C och det har fungerat...hyfsat. Jag antar att spänningen från batterierna sjunker och Oregon inte kan garantera mätnoggranheten under de specificerade temperaturerna.

Jag passar på att ställa en fråga: Jag vill försöka logga temperatur/luftfuktighet på ett antal platser i huset (källare, vind, vardagsrum, ute) och funderar på en lösning med Oregon-givarna och Tellstick Duo eller NET tillsammans med Switch King. (Jag hade från början avsett att köpa Oregon LW302, men den kommer först senare i vår och blir bra mycket dyrare med lika många givare). F n så har jag inga planer på att styra någonting, jag har redan en server som står på dygnet runt. Vilken passar bäst, Duo eller NET? (Duo verkar f ö vara slutsåld överallt!) Finns det någon annan lösning att logga temperaturer än Switch king?
KrilleH
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by KrilleH »

kvarnarna4 wrote:Hej, har två tempgivare från clas i sjön (99)kr. Men vet nån hur man byter kanal på dom. Nu får jag en tempkurva i telldus net som pendlar mellan dom båda. Skulle vilja ha två olika kurvor med separata namn. F.ö. funkar telldus net jättebra, men vid elavbrott verkar mottagarna som installerar sig automaiskt att tappa minnet. De med manuell kodning funkar ok...
Mattias_jo1 wrote:Hej,

Var på Clas i sjön och såg detta fina paket. Fick även öppna det och kolla.

http://www.clasohlson.com/se/Klimatkont ... r365158000

Pric:699:- totalt

Om givare köps separat är priset.
Temp/Hygr
1xTHGN122+ 2x THGN132
897:- för bara givarna
Hej kvarnarna4 du kanske redan löst problemet med givarna men om inte så...

I batteri luckan så har du två knappar den vänstra för "Huskod" och den högra för "Givarkod" om du först väljer huskod till tex. 2 och sedan givarkod till 1 så kommer telldus att se den som adress 21 i loggen.
Så om du inte byter kod på givarna när du köpt dem så kommer båda givarna "svara" som adress 11 alltså som samma givare i loggen.
Byt en givare till "Huskod" 1 och "Givarkod" 2 så kommer den att dyka upp som adress 12 i loggen då är dom separerade från varandra.

Mvh Krille
-----------------------------------------------
Telldus TellStick ZNet Lite v2
larsjons
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by larsjons »

KrilleH wrote:
kvarnarna4 wrote:Hej, har två tempgivare från clas i sjön (99)kr. Men vet nån hur man byter kanal på dom. Nu får jag en tempkurva i telldus net som pendlar mellan dom båda. Skulle vilja ha två olika kurvor med separata namn. F.ö. funkar telldus net jättebra, men vid elavbrott verkar mottagarna som installerar sig automaiskt att tappa minnet. De med manuell kodning funkar ok...
Mattias_jo1 wrote:Hej,

Var på Clas i sjön och såg detta fina paket. Fick även öppna det och kolla.

http://www.clasohlson.com/se/Klimatkont ... r365158000

Pric:699:- totalt

Om givare köps separat är priset.
Temp/Hygr
1xTHGN122+ 2x THGN132
897:- för bara givarna
Hej kvarnarna4 du kanske redan löst problemet med givarna men om inte så...

I batteri luckan så har du två knappar den vänstra för "Huskod" och den högra för "Givarkod" om du först väljer huskod till tex. 2 och sedan givarkod till 1 så kommer telldus att se den som adress 21 i loggen.
Så om du inte byter kod på givarna när du köpt dem så kommer båda givarna "svara" som adress 11 alltså som samma givare i loggen.
Byt en givare till "Huskod" 1 och "Givarkod" 2 så kommer den att dyka upp som adress 12 i loggen då är dom separerade från varandra.

Mvh Krille
Jag får inte dessa givare (Classe RAR501) att läsa fukt. Jag blir lite konfunderad, på sidan över kompatibilitet står det visserligen att "Humidity not supported for Duo yet..see ticket 221...". Ticket 221 står dock som resolved! Vad gäller Micke. Mvh Lars
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Köp tips...billiga temp/hygra givare!

Post by Zapper »

Releasen där det är implementerat är inte ute än. Det tar ett tag mellan releaser :( Är själv sugen på att kunna börja få RH från mina oregon.
Post Reply