Extern IP på hemmanätet

Moderators: hekj, Telldus

PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Extern IP på hemmanätet

Post by PontusBC »

Hej, jag har webserver configad med den externa IP-adressen (213.114.126.xxx) och sedan händer följande:
1 - När jag skriver in den lokal IP (192.168.1.12) på telefonen och den är uppkopplad mot min lokal WiFi så fungerar det bra.
2 - När jag skriver in den externa IP (213.114.126.xxx) på telefonen och inte är lokalt uppkopplad så fungerar det bra.
3 - När jag skriver in den externa IP (213.114.126.xxx) på telefonen och är uppkopplad mot mitt lokala WiFi så fungerar det INTE.

3'an har fungerat i min förra lägenhet med en annan router och nu är det någon inställning som jag inte vet vilken det kan vara som förstör. Någon som vet vad det kan vara? Min nya router är ifrån Bredbandsbolaget, Zyxel P2812???
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by bjornh »

Har samme problemet. Har ikke sjekket men har sett andre steder at det er routeren eller leverandøren som sperrer...
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by patrikg »

Routing i din router. Brukar inte klara detta.
Att försöka att ansluta till sin egna externa ip (wan) till intern ip (lan) från en intern ip (lan)
Port forward. Man måste tänka på hur trafiken går i nätet.. Samt
om man även kör nattad trafik som oftast görs..Då man inte har publika ip adresser internt.
Då routern bygger upp en tabell på utgående trafik.
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by bjornh »

Finnes det noen løsning på dette?
Jeg har en webside (på webserver på LAN) med oversikt over leiligheten, temperaturer, scenariostyring osv som jeg ønsker å ha tilgang til på både LAN og WAN siden av routeren.
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by PontusBC »

Jag undrar också om det finns någon lösning på detta?
Jag hade i min förra lägenhet en liten väldigt billig router och uppenbarligen klarade den av det så det borde ju inte vara så avancerat. Själv är jag inte så insatt i det här med inställningarna i närverket så om det är någon som vet hur man borde göra så är en enkel beskrivning väldigt välkommet.
kastebo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by kastebo »

Vad är syftet med att ansluta mot det extrena ipt inifrån LAN:et.
vissa routrar hanterar inte det och det finns sällan någon poäng att kunna göra det.

vill man ha samma adress utifrån och inifrån skaffa konto hos någon gratis dnstjänst ex dyndns eller noip.
adressen ni får där lägger ni sedan upp i hostfilen på datorn men pekar istället mot det lokala ipt på servern.

för att kunna ansluta utifrån till en server behöver man antingen använda portforwarding i routern eller ställa servern i dmz.
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by bjornh »

Jeg benytter SwitchKing sin app på iPhone. For å koble direkte på min egen server så må jeg gå på WAN når jeg er ute og LAN hjemme. Jeg har en no-ip adresse og et lite program på serveren som løser problemet med dynamisk IP på WAN. (Fordelen med å gå på serveren med SwitchKings app er at da får jeg både raskere respons og jeg får opp grafer på temåmålere etc). Routeren er satt opp med portforwarding, så den er OK.
adressen ni får där lägger ni sedan upp i hostfilen på datorn men pekar istället mot det lokala ipt på servern
Skal se på dette. Har du noen mere detaljert beskrivelse av hvordan? Kjører Win Vista home Pro og wampserver.
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by PontusBC »

kastebo wrote:Vad är syftet med att ansluta mot det extrena ipt inifrån LAN:et.
vissa routrar hanterar inte det och det finns sällan någon poäng att kunna göra det.
Hej, syftet är enkelt och det beror på att eftersom man måste lägga in IP adressen i appen på telefonen och ha möjligheten att använda LAN när man är hemma. Dvs. man vill inte behöva ändra inställningarna i appen varje gång man kommer hem och kopplar upp sig mot LAN.

Att gå via någon extern tjänst gör väl troligen inte att hastigheten ökar så jag antar att det är väl bara att se om routern kan hantera detta, någon som vet om Zyxel P2812 klarar det och i så fall hur gör man?
PontusBC
Posts: 28
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by PontusBC »

Hej igen, tänkte på det att en annan lösning vore ju om man kunde få appen att söka på båda IP-adresserna och hålla sig till den som den får kontakt med. Är detta möjligt eller en helt orimlig önskan bara?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by krambriw »

Om du använder en tjänst typ No-IP så borde det väll fungera i alla lägen???
bjornh
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by bjornh »

Om du använder en tjänst typ No-IP så borde det väll fungera i alla lägen???
Det går nok ikke. Hos meg så tolker routeren som wan IPen, så det virker ikke på LAN.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by krambriw »

Jag har en D-Link DIR-655 och jag har en web-server på mitt LAN som jag utan problem kan nå med

1) http://lokal ip/.... (om jag är ansluten till mitt LAN)

2) http://wan ip/.... (om jag är ansluten till mitt LAN eller internet)

3) http://host name via no-ip/.... (om jag är ansluten till mitt LAN eller internet)


Enkelt att testa med tex iPhone, bara att stänga av Wi-Fi så ska det fungera med alternativ 2) och 3) i alla fall.


mvh
kastebo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Jönköping

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by kastebo »

PontusBC wrote:
kastebo wrote:Vad är syftet med att ansluta mot det extrena ipt inifrån LAN:et.
vissa routrar hanterar inte det och det finns sällan någon poäng att kunna göra det.
Hej, syftet är enkelt och det beror på att eftersom man måste lägga in IP adressen i appen på telefonen och ha möjligheten att använda LAN när man är hemma. Dvs. man vill inte behöva ändra inställningarna i appen varje gång man kommer hem och kopplar upp sig mot LAN.

Att gå via någon extern tjänst gör väl troligen inte att hastigheten ökar så jag antar att det är väl bara att se om routern kan hantera detta, någon som vet om Zyxel P2812 klarar det och i så fall hur gör man?
En dynamisk dns-tjänst innebär inte att du går någon extra väg för att komma till din server. En DNS är bara ett ställe din enhet frågar för att få reda på ip:t till din server. En annan fördel med en dynamisk dns-tjänst är att om du inte har ett fast ip så kan du installera ett program på din dator som ser till att hålla ipadressen till din server uppdaterad så att den går att nå även om du skulle få nytt ip.

Jag skulle rekommendera att du ringer din bredbandsleverantör och kollar om de kan hjälpa dig med din router. Jag har Bredbandbolaget och var inte nöjd med deras router så jag ringde dem och bad dem att ställa in den så att den bara är en brygga mellan internet och min airportextreme. Detta innebär att det är min airportexpress som har det externa ip:t istället för min bredbandbolagsrouter och jag har lite mer kontroll över vad jag kan ställa in själv. Bredbandsbolaget support var väldigt hjälpsamma.
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Extern IP på hemmanätet

Post by svartöra »

Dynamisk DNS har inget med saken att göra i det här fallet, dvs det hjälper inte. Problemet är ju att man vill använda appen oavsett om man är på det lokala nätet eller utanför detta. En dynamisk DNS tillåter att man använder namn istf nummer, men ger endast ett nummer för varje namn. Man kan visserligen sätta upp DNS att returnera flera nummer för ett givet namn, och då kan man tänka sig att sätta upp både det publika ipnumret och det lokala för samma namn, men det tror jag inte blir så bra.

Det finns tre lösningar:
1) Att appen kan hantera flera ipnummer/namn och provar dem ett i sänder tills den hittar något som fungerar.
2) Att konfigurera det externa ipnumret, men då måste routern klara access till det externa numret även om man sitter på det lokala nätet.
3) Att rulla sin egen DNS på det lokala nätet.

(1) har man inte möjlighet att påverka själv. Alltså provar man (2) och det fungerar ofta, vill jag påstå. Min erfarenhet är begränsad till vad jag använt hemma och på jobbet, men för mig har detta alltid fungerat. Jag har alltså satt mitt externa ipnummer i Switchking-appen som jag använder, och det funkar både hemma och borta.

Funkar inte (2) och man inte får bukt med routern måste man använda alternativ (3) som förutsätter en server på det interna nätet eller att routern kan köra en DNS-server mot det lokala nätet.

Om jag var app-tillverkare skulle jag tillåta två ipnummer/namn i konfigurationen och se till att appen växlar snabbt mellan de två alternativen. Detta måste vara en ganska vanlig situation för användarna...
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Extern IP på hemmanätet

Post by Videonisse »

Finns faktiskt ytterligare lösning som är riktigt bra om man är lite paranoid gällande säkerhet/intrång, det är att använda VPN.

Jag kör opensource-versionen av OpenVPN-server som tillägg till min pfsense brandvägg. Klienter finns sedan för de flesta prylar.
Post Reply